נוחי דנקנר ל"גלובס": "חשוב לי שהציבור יידע שהנפגע העיקרי ממה שקרה באי.די.בי הוא אני"

דנקנר: "כל השנים האמנתי באי.די.בי והשקעתי את כל כספי ברכישת עוד ועוד מניות של הקבוצה" ■ "חייבים גילוי מלא לגבי מוטי בן משה ומקורותיו הכספיים. זה לא משחק ילדים. מדובר בשליטה על כלל ביטוח, סלקום, שופרסל, נכסים ובניין"

במאמץ אחרון אולי לשכנע את בית המשפט ולמנוע את אובדן השליטה בקונצרן אי.די.בי, מסר היום נוחי דנקנר ל"גלובס" את נקודת מבטו על האירועים האחרונים בקונצרן, ומדוע אין להוציא מידיו את השליטה באי.די.בי, כפי שהחליטו נושי החברה.

על טעויות העבר, שהובילו את אי.די.בי אחזקות למצב של חדלות פירעון עם חובות של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח והבנקים, אמר דנקנר כי "אין ספק שהיו מהלכים עסקיים שהובלתי באי.די.בי ואשר התבררו בדיעבד כטעויות, לצד הרבה מהלכים עסקיים מוצלחים.

"חשוב לי שהציבור יידע שהנפגע העיקרי ממה שקרה, הוא אני עצמי, משום שכל השנים האמנתי באי.די.בי והשקעתי את כל כספי ברכישת עוד ועוד מניות של הקבוצה. צריך גם לזכור שבמהלך השנים שלי באי.די.בי, החברות הנמנות עם הקבוצה שילמו ריבית על אג"ח והלוואות בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים ועמדו בכל התחייבויותיהן", הדגיש דנקנר.

"גם בימים מאתגרים אלה, בעיצומו של ההליך לגיבוש הסדר חוב באי.די.בי אחזקות, אנו ממשיכים להגיע להישגים: העסקה למכירת כלל ביטוח שאני שוקד על השלמתה, והשבוע נפגשתי כאן עם הרוכשים הסינים; עסקת המכירה של גיוון אימג'ינג; מיזוג כור-דסק"ש, ועוד.

"אני חושב שבזכות הניהול וההובלה שלנו, למרות תקופה כל כך מאתגרת עבורי, ההחזר הצפוי על החוב כלפי נושי אחזקות בהסדר החוב טיפס מכ-20 אגורות ללפחות 70 אגורות, ואני מאמין שאם ההצעה שלנו תזכה - הריקברי יהיה בסופו של דבר מלא".

"מעולם לא פגשתי איש עסקים מצליח שאף אחד לא מכיר"

על יריבו למאבק השליטה, מוטי בן משה (שהצעתו המשותפת עם אדוארדו אלשטיין זכתה לתמיכת הנושים), סיפר דנקנר כי "שמעתי את שמו לראשונה מפיו של המשקיף מטעם ביהמ"ש, חגי אולמן, בחודש יוני השנה. אולמן ביקש שאפגש עם משקיע שמעוניין לחבור אליי, אדם בשם מוטי בן משה. זמן קצר לאחר מכן נמסר לנו על ידי אנשי בן משה, כי למוטי יש שותפים, ושיש קבוצה שעומדת מאחוריו. העברתי את כל המידע הזה לאולמן, אבל אני לא יודע איזה שימוש הוא עשה בו.

"אין לי שום דבר אישי נגד בן משה, אבל בכל שנותיי בעולם העסקים, ובוודאי בעשר השנים שבהן אני מוביל את אי.די.בי, מעולם לא נפגשתי עם איש עסקים כביכול כל כך מצליח - שאף אחד לא מכיר אותו. לא בישראל, לא בגרמניה, לא בבנקים, לא בגופים המוסדיים, לא בגופי הרגולציה. אני מרגיש לגביו כי רב הנסתר על הגלוי".

לדברי דנקנר, "אני משוכנע שאי אפשר להכריע בתיק אי.די.בי מבלי שיהיה גילוי מלא לגבי מוטי בן משה, ובמיוחד לגבי מקורותיו הכספיים וזהות בעלי השליטה והנהנים מעסקיו.

"ברור לי שהנושים של אי.די.בי אחזקות בסך הכול רוצים לקבל את כספם, וזה לא מתפקידם לפענח את המסתורין סביב בן משה. רשויות המדינה, הרגולטורים ובעלי התפקיד מטעם ביהמ"ש הם אלה שצריכים להיות מודאגים. צריך לזכור שלא מדובר פה במשחק ילדים. מדובר בשליטה על כלל ביטוח, סלקום, שופרסל, נכסים ובנין - חברות שמנהלות כספי ציבור בהיקף של מיליארדי שקלים רבים ומעסיקות עשרות אלפי עובדים".

על שותפו לשעבר, אדוארדו אלשטיין, שחבר בסופו של דבר לבן משה, אומר דנקנר כי "הכוונות של אלשטיין כלפיי היו טובות וגם שלי כלפיו. פתחתי בפניו את דלתות אי.די.בי ואת דלתות הבית שלי. כזה אני. נתתי בו את אמוני. הופתעתי והתאכזבתי כאשר הוא החליט לנצל בצורה צינית את האמון שלי, ואת המצב המורכב שבו נמצאתי באי.די.בי אחזקות, כדי לפתוח ולשנות שוב ושוב את ההסכמות בינינו, עד שלבסוף הגיש הצעה מתחרה ואף חבר לבן משה. כנראה כך עושים עסקים בארגנטינה. לא אצלי".

דנקנר מוסיף כי "בלילה לפני שהוא פתח את ההסכם בינינו בפעם האחרונה, ישבנו ואכלנו ארוחת ערב באווירה חמה וחברית. הוא לא הזכיר אפילו ברמז או במילה את הנושא הזה. בדיעבד, ברור לי שבאותם רגעים המהלך שלו לנסות ולהשתלט על אי.די.בי היה כבר סגור ומתוכנן היטב".

על תוצאות ההצבעות של נושי אי.די.בי, אומר דנקנר כי "צריך לזכור שלפני כשלושה שבועות התקיימו הצבעות חוקיות, שבהן עמדנו לנצח ברוב מוחץ. זה היה ברור לכולם. לאחר ארבעה ימי הצבעה, שעות ספורות לפני תום ההצבעות, אלשטיין ובן משה הצליחו לעצור את ההליך, לאחר שהבינו שהם עומדים לספוג תבוסה. הם לקחו את החוק לידיים וביזו את ביהמ"ש באסיפת מחזיקי האג"ח.

"גם בסיבוב השני של ההצבעות עמדנו לנצח, לאחר שגיבשנו קבוצת משקיעים חזקה ומגוונת, עם כיסים עמוקים בארץ ובחו"ל. אלא שאז, בעיצומן של ההצבעות, הגיע המכתב של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, אודות חוק הריכוזיות, והחל סחף של מצביעים שתמכו בנו אל הצד השני. למרות זאת, כאשר ייפסלו הקולות הנגועים, הם לא הגיעו ל-75% הדרושים".

על חלופת הפירוק שעלתה אתמול בדיון בביהמ"ש, אומר דנקנר כי "קראתי באחד העיתונים שאני בעד חלופת פירוק. זה לא נכון. חלופת הפירוק טובה רק במקרה שבו היא מעניקה לנושים יותר מאשר הצעת החברה. במקרה של אי.די.בי המצב הפוך לחלוטין: הצעת החברה נותנת תזרים מיידי של מעל מיליארד שקל, כסף חדש שבא מחוץ למערכת לצורך החזר לנושים והזרמה לאי.די.בי פתוח. זה בוודאי עדיף על פירוק".