"בעלי חנויות בתחנה המרכזית החדשה בת"א עלולים לאבד זכויותיהם"

ביהמ"ש המחוזי קבע כי יש להגדיר את השטחים הנמכרים, וכי כל עוד לא יוגדרו, ייתכן מצב שבו חנות נמכרת מבלי שבעליה מודע לכך

שופט בית המשפט המחוזי בלוד, בנימין ארנון, הורה לנאמני התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב, רואי החשבון חיים קמיל ועליזה שרון, לפרסם הודעת "קול קורא", המיועדת לבעלי חנויות בתחנה המרכזית החדשה, על מנת שאלה יציגו בפני הנאמנים תשריטים על אודות זכויותיהם בתחנה המרכזית החדשה, הנמצאת בהליך הקפאת הליכים.

בית המשפט קיבל למעשה את בקשתם של עורכי הדין צבי שוב ומוטי קניאל, שמייצגים את בעלי החנויות במתחם, המזהירים כי בעלי חנויות רבים בתחנה עשויים לגלות בקרוב כי החנות שלהם נמכרה ללא ידיעתם.

הסיבה לתסריט שמציגים עורכי הדין היא התפתחות משמעותית שחלה באחרונה בהליכי מכירת התחנה המרכזית במסגרת ההליכים המתנהלים בבית המשפט המחוזי בלוד. בית המשפט קבע כי יש להגדיר את השטחים הנמכרים, וכי כל עוד אלה לא יוגדרו, ייתכן מצב שבו נמכר שטח או חנות שבבעלות פרטית, וזאת מבלי שבעל החנות מודע לכך.

עו"ד צבי שוב מזכיר לבעלי החנויות והשטחים בתחנה כי לאחרונה הופקדה תוכנית המתאר לעיר תל-אביב-יפו, וכי לתוכנית זו יש השפעה מהותית על הזכויות בעלי החנויות במתחם, שאינן רשומות ואינן מוגנות, ועלולות אף ללכת לאיבוד במסגרת הליכי התכנון המתקדמים במתחם התחנה. לדבריו, על בעלי החנויות להגיש התנגדויות לתוכנית בהקדם.

לפני שבוע פרסם "גלובס" כי הנאמן שמונה בספטמבר מטעם בית המשפט לפקח על מכירת התחנה, עו"ד יוסי בנקל ממשרד בנקל ראבד מגריזו, המליץ לבית המשפט שלא לאשר את מכירת התחנה המרכזית לחברת מפעלי תחנות (ניפ), חברה-בת של נצבא אחזקות, השייכת לאנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף - זאת למרות המלצת קמיל ושרון לאשר את העסקה.

בנקל נימק את התנגדותו לעסקה בכך שהתחנה וחברת הניהול שלה נשלטות כיום בידי חברת אחזקות התחנה שבבעלות ניפ. לדבריו, הצעת מפעלי תחנות לרכוש את התחנה המרכזית החדשה תמורת 205 מיליון שקל, באמצעות מחיקת חוב בסכום דומה לנצבא, צריכה להידחות, כיוון שנצבא הביאה במו-ידיה להקפאת ההליכים של התחנה.

בעלי החנויות במתחם מתנגדים אף הם לאישור מכירת התחנה למפעלי תחנות תוך מחיקה משמעותית של החובות לבעלי החנויות ונושים נוספים ותוך התעלמות מהפוטנציאל העתידי של שווי הקרקע.

לדברי עו"ד צבי שוב, "הנאמנים מוכרים נכס יקר-ערך בנזיד עדשים ומונעים החזר חובות לנושים".

יש לציין כי נגד התחנה המרכזית עומדת תביעה על סך 150 מיליון שקל מצד בעלי החנויות, המפנים אצבע מאשימה גם כלפי הרשויות.

בעלי החנויות רכשו חנויות במתחם לפני יותר מ-40 שנה ועדיין לא קיבלו חזקה בחנויות או רישום שלהן. "התובעים הם חלק מקבוצה של כ-700 בעלי החנויות שהובטח להם על-ידי התחנה המרכזית ובעליה להשלים את בניית החנויות עבור הרוכשים, ומסירתן כשהן מהוות חלק מאזור מסחרי כשיר להפעלה מסחרית", מסביר שוב. "בפועל חנויות אלה עדיין עומדות לא גמורות, נעדרות גישה לרוכשים ואף ללא רישום בעלות בטאבו ולחלופין רישום חכירות בטאבו כפי שהתחייבה החברה. כמו כן, לא די לבצע רישום, אלא יש להכשיר עבירות בנייה חמורות מאוד שנעשו במקום שבו נבנו עשרות אלפי מ"ר ללא תוכנית בניין עיר בתוקף".

כאמור, בית המשפט הורה לנאמנים לתת אפשרות לבעלי החנויות לבוא ולבדוק את מצב הרישום של נכסיהם.