המבחן של 2014: התקנות הפיננסיות של פלאטיני בדרך לפח האשפה?

או שקבוצות בכירות וגדולות יתחילו לחטוף עונשים כבדים כבר באביב הקרוב, או שמיסייה פרזידנט יזדכה על קשקוש ה-FFP שהוא מוכר

2014 הולכת להיות שנת המבחן הגדולה של אופ"א, ובמיוחד של העומד בראשה מאז 2007, מישל פלאטיני. בין שלל הרפורמות המקצועיות שהעביר שחקן העבר הצרפתי בקדנציה שלו על כס השליט של התאחדות הכדורגל האירופית, התבלטה אחת מתחום אחר לחלוטין - כשלראשונה החליטה אופ"א לצלול לעומק לספרי החשבונות של מועדוני היבשת ולשמש גם כרגולטור הכלכלי של הענף שמתנהל תחת שוק קפיטליסטי חופשי ופרוע. לציבור הרחב אופ"א שיווקה את המהלך הזה בשם המחייב "תקנות הפייננשל פייר-פליי" (FFP).

הרגולציות הכלכליות הגיעו לאור המגמה של השתלטות בעלי הון כבדים על קבוצות רבות ביבשת, והפיכתן בן-לילה לארגונים שמבזבזים כסף ללא מעצורים על רכישת שחקנים ותשלום משכורות מנופחות. בחלק מהמקרים, האחרון שבהם אצל אנז'י מחצ'קלה הרוסית והמפורסם שבהם בפורטסמות' האנגלית - בעלי ההון נטשו בשלב מסוים, והשאירו את המועדונים עם חובות שלא ניתן לעמוד בהם, פשיטת רגל, שוקת שבורה. ג'יאני אינפנטינו, מזכ"ל אופ"א, התפייט: "איזה סוג של עסק יכול להתנהל ככה, בציפייה לאביר שיגיע על הסוס הלבן, יזרוק על העסק מלא כסף, ואז, ביום מן הימים, יעלה שוב על הסוס וידהר החוצה?".

התקנות מכילות בתוכן שורה של מגבלות, כשהקריטית מכולן היא "תקנת הברייק-איבן". בפשטות, על המועדונים חל איסור לחרוג מהפסד תפעולי של 45 מיליון אירו בשתי העונות 2011/12 ו-2012/13, אחרת הן צפויות לסנקציות שינועו מאזהרות וקנסות, דרך עצירת בונוסים כספיים של אופ"א, ועד הגרזן האולטימטיבי: הרחקה מהמפעלים האירופיים כבר בעונה הבאה - 2014/15. על רצינות הכוונות של פלאטיני ניתן היה ללמוד מאמירות שפיזר: "אני לא רוצה לעצום עיניים ולהתעלם מבעיה שכולם הודו שקיימת, אך לא העזו לטפל בה", הסביר. "אני רואה את הפרויקט הזה כעניין חיוני ביותר עבור עתיד הכדורגל".

במהלך האביב הקרוב, לאחר תום הגשת הדוחות הכלכליים של המועדונים, אמורה אופ"א לדווח לראשונה מי חרג מהברייק-איבן. כאן מסתתרות התהיות הגדולות: האם אופ"א תפגע במותג של עצמה ותדיח קבוצות אטרקטיביות מליגת האלופות?

בשבוע שעבר הודיעה אופ"א כי הרחיקה קבוצות קטנות מלטביה, אוקראינה ורומניה מהשתתפות במפעלים האירופיים בשנה הבאה, בשל תקנה אחרת שבה לא עמדו במסגרת ה-FFP: תשלומים לשחקנים ולמועדונים מתחרים. רק שעם כל הכבוד, הרבה יותר קל לפגוע במועדונים קטנים שכאלו, מאשר בפ.ס.ז' הצרפתית, נניח. אותה פ.ס.ז' שפלאטיני מחזיק ביחסים חמימים עם בעליה הקטארים, ששפכו עליה הון בלתי נתפס שלא יאפשר להם לעמוד בשום דרך בתקנת הברייק-איבן; אותם קטארים שפלאטיני תמך בהצעתם לארח את מונדיאל 2022; ואותם קטארים שגם מעסיקים את בנו העו"ד, לורן, כיועץ משפטי בחברה שלהם (Qatar Sports Invesments). כדי להוכיח רצינות ולשדר אמינות - אופ"א תהיה חייבת להטיל סנקציות על פ.ס.ז' (ולא רק עליה).

אנו עדיין לא יודעים מה יקרה באביב, אבל אנו יודעים מה קרה בעונות השנה הקודמות - ונדמה כי הכדורגל האירופי לא ניסה אפילו להסתגל ל-FFP במהלכן. מנצ'סטר סיטי, שמפזרת כבר שנים מאות מיליונים על רכישת שחקנים - האם זה FFP? שכר נטו של 14 מיליון אירו בשנה לזלאטן איברהימוביץ' בפריז - האם זה FFP? מסע רכש חסר מעצורים של מונאקו, בשל טירוף פרטי של אוליגרך, בזמן שהקבוצה מייצרת הכנסות טבעיות כמו של קבוצה מהליגה השלישית באנגליה - האם זה FFP?

הקבוצות הסוררות יספרו לאופ"א על התייעלות, על "טרנד חיובי" בדוחות, על השקעות רומנטיות בנוער ומתקנים, על הסכמי חסות גדולים (שבפועל, חלקם מנופחים, וקשורים עסקית באופן עקיף או ישיר לבעלים של המועדונים, ולא משקפים את שווי השוק האמיתי של הפרסום). הכל טוב ויפה, אבל השורה התחתונה תמשיך להיות בוהקת באדום שלא עולה בקנה אחד עם ה-FFP. אי-הרחקה שלהם מהמפעלים האירופיים, או לפחות הטלת עונשים כבדים אחרים - תתפרש כקומבינה אחת גדולה.

מבחינת פלאטיני, קומבינות אינן דרך טובה להכשיר את הקרקע בדרך לריצה לנשיאות פיפ"א מול ספ בלאטר. אבל זה כבר יקרה רק ב-2015.