2014 כבר כאן: איפה לשים את הכסף השנה?

רק גוף אחד מ-26 המשתתפים בסקר סבור שהמעו"ף יירד ב-2014 ■ העדפה ניכרת למגזרי הגז והנפט והטכנולוגיה, ורתיעה מענפי התקשורת, הקמעונאות והמזון ■ הסקטור המועדף להשקעה הוא הבנקים

שנת 2013 הייתה שנה של הישגים בשוק ההון המקומי: מדד המעו"ף הגיע לשיא כל הזמנים וחתם עלייה של 12%; מחזורי המסחר בבורסה עלו בכ-10%; וארבע הנפקות ראשוניות בוצעו בתל-אביב (הישג של ממש, לאור העובדה שבשנה הקודמת לא הונפקה כאן אפילו חברה אחת).

מנגד, ב-2013 נשברו כאן גם שיאים שרחוקים מלהיות מקור לגאווה, ובראשם שיא כל הזמנים במחיקת חוב (1.8 מיליארד שקל שצפויים לאבד מחזיקי האג"ח של אלביט הדמיה, שבשליטת מוטי זיסר - סכום המהווה תספורת של 70% וזוכה בתואר "מחיקת החוב הגדולה בתולדות שוק ההון המקומי"). גם הטלנובלה המתמשכת "מאבק השליטה באי.די.בי" ליוותה אותנו חודשים ארוכים, ובסופה נוחי דנקנר איבד (כנראה) את השליטה בקונצרן הגדול במשק.

ומה הלאה? העתיד נראה די ורוד, לפחות בעיניהם של 26 בתי ההשקעות והבנקים המקומיים שהשתתפו ב"סקר הכסף הגדול" של "גלובס", וסיפקו את תחזיותיהם לשנה הקרובה. האם הראלי בשוק המניות יימשך? מה יקרה לשער הדולר? באילו אפיקים כדי להשקיע ב-2014, וממה כדאי להיזהר? התשובות לפניכם.

1 - הוא מספר הגופים שסבורים כי מדד המעו"ף יירד ב-2014. למעלה מ-95% מבתי ההשקעות והבנקים שהשתתפו בסקר מאמינים כי הראלי בת"א יימשך גם בשנה הקרובה, וכי מדד המניות המקומי יעלה במהלכה בכ-10% בממוצע, לרמה של כ-1,450 נקודות. שונות גבוהה, אגב, לא הייתה כאן: כ-40% מהגופים ציינו כי המעו"ף יגיע בדיוק לרמה הנ"ל.

מעבר לים התמונה קצת שונה. אמנם ממצאי הסקר מצביעים על כך שבשנה הקרובה מדד ה-500S&P יתחזק בממוצע ב-8% לרמה של 1,990 נקודות, אך למעלה מ-10% מהגופים סברו כי המדד האמריקאי יאבד מערכו. מנגד, 15% מהמשתתפים סברו כי המדד יחצה את רף ה-2,100 נקודות, כלומר יעלה בכ-14%.

92% - הוא שיעור המשתתפים בסקר שציינו את האפיק המנייתי כמומלץ ביותר לשנה הבאה. זאת, בדומה לשנה שעברה, ולמרות עליות השערים בשוקי המניות בארץ ובעולם. במקביל, 26% המליצו להימנע מהשקעה באג"ח, כאשר כ-40% מהם ממליצים להימנע מאג"ח ממשלתיות והיתרה נמנעים מאג"ח קונצרניות. נזכיר כי בדומה לאפיק המנייתי, גם האג"ח הממשלתיות והקונצרניות רשמו לאחרונה עליות שערים, אך נראה כי רוב בתי ההשקעות והבנקים סבורים כי לא נותר בהן פוטנציאל.

60% ממשתתפי הסקר המליצו על סקטור הבנקים כמועדף עליהם לשנה הקרובה. בדומה לסקר הקודם, גם השנה זוכה הסקטור לפופולריות בקרב בתי ההשקעות והבנקים (רק גוף אחר המליץ להימנע מסקטור זה), אך הפעם הוא הצליח להאפיל על סקטור הגז והנפט. המנצח הגדול של הסקטור הוא בנק הפועלים, שזכה לכמחצית מההמלצות. מי שעוד בלט הוא בנק דיסקונט, אשר 45% המליצו על מנייתו. יתר הבנקים (לאומי, הבינלאומי ומזרחי-טפחות) אמנם זכו להמלצות חיוביות, אך בשיעור נמוך יחסית. דיסקונט ולאומי היו הבנקים היחידים שהומלץ להימנע מהשקעה במניותיהם (כל אחד מהם זכה להמלצה שכזו מצד גוף אחד בלבד).

סקטורים נוספים שזכו לפופולריות היו כאמור הגז והנפט (עם העדפה למניות רציו ואבנר) וכן ענף הטכנולוגיה. במקביל, משתתפי הסקר סבורים כי ב-2014 כדאי להימנע בעיקר מהשקעה בענפי התקשורת, הקמעונאות והמזון.

20% ממשתתפי הסקר המליצו להימנע ממניית בזק, מה שהופך אותה למניה הכי פחות פופולרית בקרב הגופים. למרות שגם כעת סקטור התקשורת לא זכה לפופולריות בין משתתפי הסקר, אזכורה של בזק בלט לרעה. גם מניותיהן של חברות הסלולר פרטנר וסלקום זכו להמלצה שלילית.

מי שעוד בלטו לשלילה בקרב משתתפי "סקר הכסף הגדול" היו אסם, רמי לוי, אופקו וכן אי.די.בי אחזקות ואלביט הדמיה.

3.58 שקלים - הוא שער הדולר הממוצע ב-2014. רוב משתתפי הסקר (80%) סבורים כי בשנה הקרובה השקל יתחזק בלמעלה מ-2.5%. למעשה, כ-40% מהגופים סבורים כי בשנה הקרובה שער הדולר יחצה את רף ה-3.6 שקלים - כמחצית מהם אפילו ניבאו כי המטבע המקומי יתחזק לרמה של 3.7-3.8 שקלים מול הדולר, כלומר עלייה של 7.5% משערו היציג כעת (3.49 שקלים).

נוסף על כך, בבתי ההשקעות והבנקים מעריכים כי האינפלציה תעמוד על כ-1.9%, שהמשק הישראלי יצמח בשיעור של 3.1%, וכי בסוף השנה ריבית בנק ישראל תעלה ב-0.25% ותעמוד על שיעור של 1.25%.

מה הם חזו בשנה שעברה?

גם בשנה שעברה הצליחו בתי ההשקעות והבנקים שהשתתפו בסקר "הכסף הגדול" לחזות באופן חלקי בלבד את המגמות בסוף 2013. בסקר הקודם, נזכיר, חזו הגופים כי המעו"ף יעלה בכ-13%. בפועל, המדד אכן עלה, בשיעור דומה. מקבילו האמריקאי, ה-S&P 500, שוב הצליח להכות את התחזיות לאחר שזינק בכ-30%, כלומר פי 3 ממה שהגופים צפו.

בחירת האפיקים המומלצים נתגלתה כמוצלחת, לאחר שהאפיק המנייתי, אשר 90% משתתפי הסקר בחרו להמליץ עליו, רשם בשנה החולפת עליות שערים בכל המדדים המובילים. נזכיר עם זאת, כי במקביל 75% מהנשאלים המליצו להיזהר מהשקעה באג"ח הממשלתיות וכ-40% המליצו להיזהר מאג"ח קונצרניות. מדובר בפספוס, שכן איגרות אלו רשמו בשנה החולפת עליות שערים ממוצעות של 4% ו-9%, בהתאמה.

ומה לגבי המניות הספציפיות? מניות סקטור הגז והנפט - אבנר יהש וישראמקו - הצדיקו את עצמן (22% ו-65%, בהתאמה), וכך גם ההמלצה על מניות הבנקים הפועלים ודיסקונט, שעלו ב-22% ו-7% בהתאמה. בצד המניות הלא מומלצות ציינו הגופים את טבע, שהתחזקה קלות ב-3%, ואת אסם שזינקה בכ-50%. פספוס כואב נוסף נתגלה כהמלצה להימנע מסקטור התקשורת: מי שעשה כן ונמנע מהשקעה במדד, פספס עלייה של לא פחות מ-50%.

ולבסוף, כמיטב המסורת, גם הפעם פספסו הגופים את ריבית בנק ישראל, לאחר שצפו כי היא תגיע בסוף השנה ל-1.9% - כמעט כפול מרמתה הנוכחית.

תוצאות הסקר
 תוצאות הסקר

התחזיות ל -2013
 התחזיות ל -2013