חזרה לשגרה: צ'לסי הפסידה 49.4 מיליון ליש"ט ב-2012/13

ההפסדים הכוללים של הכחולים מאז רכש רומן אברמוביץ' את המועדון לפני עשר שנים מסתכמים ב-680 מיליון ליש"ט

צ'לסי חוזרת לשגרה שכל כך מאפיינת אותה בעידן רומן אברמוביץ'. מועדון הכדורגל האנגלי פרסם אתמול (ג') את הדוחות הפיננסיים שלו לעונת 2012/13, בהם התברר כי הקבוצה של האוליגרך הרוסי חזרה להפסדי עתק: 49.4 מיליון ליש"ט (59.1 מיליון אירו), לעומת רווח קל של 1.4 מיליון בעונת 2011/12.

בסך הכל, סגרה צ'לסי ב-10 העונות תחת אברמוביץ' הפסדים שהצטברו לכדי 679.9 מיליון ליש"ט, במה שהפך אותה בקלות לאחד מארגוני הספורט הכי גירעוניים בעולם. יש לציין כי גם העונה היחידה שהסתיימה ברווח התרחשה בעיקר אודות לביטול המניות במועדון של מפעילת הלוויין BSkyB של רופרט מרדוק, שלה היתה אופרציית מדיה משותפת עם צ'לסי - במה שהכניס באופן חד-פעמי כ-17 מיליון ליש"ט למועדון; וגם הזכייה של הקבוצה בליגת האלופות באותה עונה.

השאלה הגדולה שעולה כעת היא האם אופ"א תחליט להטיל סנקציות על המועדון, שההכנסות שלו צמחו ב-2012/13 ב-12% אל סך של 255.8 מיליון ליש"ט, עקב הפרת חוקי הפייננשל פייר-פליי (FFP). במסגרת הרגולציות הכלכליות של התאחדות הכדורגל האירופית, קבוצות שרושמות גירעון מצטבר של למעלה מ-45 מיליון אירו בעונות 2012/13 ו-2011/12 - עשויות לספוג סנקציות קשות, כולל הרחקה מהשתתפות במפעלים האירופיים. צ'לסי סגרה את העונות האלו עם הפסדים של כ-57 מיליון אירו, אך בקבוצה טענו אתמול כי כ-15 מיליון ליש"ט מתוך זה (כ-18 מיליון אירו) מיוחס להשקעות בפיתוח תשתיות ואקדמיית הנוער. על-פי הקריטריונים של ה-FFP, הוצאות על תשתיות ואקדמיות נוער אינן נספרות בתחשיבים, כך שמבחינת צ'לסי, הקבוצה למעשה עומדת באופן מוחלט בחוקים החדשים.

"כבר מתחילת הבעלות על צ'לסי, המטרה ארוכת הטווח תמיד היתה להשיג יציבות פיננסית", אמר אתמול ברוס באק, יו"ר הקבוצה. "אנחנו מרוצים מהעובדה שאנו עומדים בתנאים שאופ"א הציבה".

בכל אופן, גם אם תימלט מהחרב של אופ"א הפעם, היא צפויה להיתקל בבעיה לקראת ניתוח הדוחות הכלכליים הבאה של ארגון הכדורגל האירופי, שאמור להיות מחמיר הרבה יותר ולהתיר הפסדים נמוכים יותר: על מנת לא לספוג הרחקה מאירופה בעונת 2015/16 או סנקציות אחרות, היא תצטרך להפסיד מקסימום 45 מיליון אירו בשלוש עונות: 2011/12-2013/14. המשמעות, כפי שמנתח ג'רמי ווילסון ב"דיילי טלגרף", היא שצ'לסי חייבת לסיים את העונה הנוכחית בהפסד מקסימלי של 4.5 מיליון ליש"ט (5.4 מיליון אירו). האם היא מסוגלת לכך? למרות חוזה השידורים החדש והמשודרג של הפרמיירליג שנכנס לתוקף, ולמרות הסכם חסות משודרג עם אדידס - ההיסטוריה בעידן אברמוביץ' מוכיחה שזו עשויה להיות משימה מאתגרת עבור צ'לסי, עד גבול הבלתי אפשרית.

למרות הכל, חשוב לזכור דבר אחד מהותי לגבי ה-FFP: בסעיפי הרגולציות מצוין כי קבוצות שיציגו "טרנד חיובי" בדוחות שלהם יזכו להקלות, אפילו אם יפסידו יותר מן המותר. במילים אחרות: הכל פתוח לפרשנות של הוועדות השונות באופ"א.

צ'לסי
 צ'לסי