מומחים: אם התיקון יעבור בכנסת - הארנונה תזנק ב-25%

סערה סביב כוונת האוצר לאשר גביית ארנונה על שטחים משותפים, קירות, מרפסות וחניות ■ עו"ד אריאל בן בש"ט: זה לא תיקון תמים, זה מס לכל דבר וזה מצריך אישור של הממשלה ■ "בדרך שבה זה נעשה, זה לא חוקי"

בהמשך לפרסום ב"גלובס" אמש, היתה אמורה היום (ג') ועדת הכספים לדון בתיקון לחוק ההסדרים שיאפשר לרשויות המקומיות להגיש בקשות לשרי האוצר והפנים לשינוי שיטת חישוב הארנונה. הדיוון נדחה אמנם למועד לא ידוע, אך במידה והשרים יענו בחיוב לבקשות של רשויות מקומיות רבות, בהן לא נגבית היום ארנונה על שטחים משותפים, קירות, מרפסות או חניות, הארנונה שמשלמים האזרחים צפויה לעלות.

במשרד הפנים לעומת זאת, טוענים היום כי שר הפנים גדעון סער הטיל מגבלות שלא יאפשרו לראשי ערים לנצל את התיקון לחוק על מנת להעלות את הארנונה בשיעורים משמעותיים. עוד הם טוענים כי התיקון לחוק מתבקש, מאחר ומאז 1985 נמצאות הרשויות המקומיות במצב אבסורדי של הקפאת הארנונה, חלקן רשויות מקומיות הנתונות בגירעון הולך וגדל, כאשר המצב הקיים לא איפשר להן להעלות את הארנונה במשך שנים ארוכות.

לדברי עו"ד אריאל בן בש"ט ממשרד אנגלסמן ושות' המתמחה במיסוי מוניציפלי, שיעור הארנונה ברשויות מקומיות שבהן תתקבל הבקשה לשינוי שיטת החישוב צפוי לעלות בין 15%-25%. בנוסף סבור בן בש"ט כי התיקון שצפוי להתאשר היום אינו חוקי, מאחר ומדובר בהטלת מס לכל דבר על אזרחי המדינה, מה שדורש את אישור כל שרי הממשלה.

"במצב המשפטי הנכון להיום, חוק ההסדרים הגביל את הרשויות המקומיות מלשנות את שיעורי הארנונה המוטלים על הנכסים בתחומן", מסביר בן בש"ט. "עתה, במסגרת תיקון לתקנה המתייחסת לאיחוד רשויות, מבקשים לפרוץ את מסגרת הארנונה ולהעלות את שיעורה בעשרות אחוזים על ידי מתן סמכות רחבה לשרים, וזאת לא במסגרת חוק ראשי של הכנסת, אלא ב"מחטף" של תיקון 'תמים' של תקנה שבאה לעולם למטרה אחרת מהמטרה שמבקשים ליצור כעת".

בן בש"ט מוסיף כי האפשרות לאפשר את שינוי אופן מדידת הנכסים ברשויות, משמעותה הגדלת הארנונה בשיעור הנע בין 15%-25%. כלומר, אם בעבר שטחים משותפים, או שטחי שירות בנכסים לא היו מחוייבים בארנונה - באופן שהחיוב נעשה לפי שטח "נטו" של הנכס, מעתה באמצעות התיקון, שטחים אלו ימוסו בארנונה ויועמסו על הנכס, שיטת חישוב שטחי "ברוטו" של נכס.

"האפשרות ליצור למעשה 'חיוב' ארנונה חדש, באופן גורף לכלל הנכסים ברחבי הרשויות המקומיות באופן שבאמצעות שיטת מדידה חדשה ימוסו שטחים, שעד עתה מעולם לא מוסו", מציין בן בש"ט. "צריכה וחייבת להתבצע במסגרת חקיקה ראשית, באופן שתועלה לדיון ציבורי וכלל חברי הכנסת יתנו דעתם לנושא, כפי שמתחייב ביצירת מס חדש על האזרח".

לדבריו, באמצעות תיקון התקנה, הממשלה מבקשת לעקוף את הוראות החוק האוסרות שינוי בשיעורי הארנונה המוטלים על נכסים כיום, ובכך להסוות הטלתו של "מס" הארנונה חדש, ששריה יאשרו לרשויות המקומיות לגבות. "יצירת 'מס' ארנונה זה, אינו חוקי בדרך שבו נעשה", קובע בן בש"ט.