מבחן דרכים: האופל אינסינייה החדשה - למנהל הצנוע

האופל אינסינייה החדשה מצליחה לספק איכויות של רכב פרימיום גרמני מבלי ליפול למלכודת "היוקרה" ■ אפילו נוחי דנקנר עבר אליה מהאאודי A8 המפוארת

בעולם השיווק הבינלאומי, תדמית של יוקרה נחשבת לגביע הקדוש. הצמדת תדמית יוקרתית למוצר או מותג פירושה הוספת ערך מוסף בעיני הצרכנים, ללא עודף של השקעה בייצור, ורווחיות גבוהה משמעותית משל מוצרים מקבילים, שאינם נהנים מתדמית יוקרתית.

אבל בשוק הרכב "החברתי" של ישראל מודל 2014, יוקרה היא לעתים עסק מורכב ובעייתי. בעידן שבו הרשתות החברתיות יורדות עד לעומק הכיסים של אנשי ההון והשלטון, נוצרות הזדמנויות שיווקיות מעניינות למכוניות, שמצליחות להציע מנעמים של רכב יוקרה ועדיין מתחמקות - איכשהו - מהתווית של יוקרה.

אחת מהן היא אופל איניסינייה. מבין כל יצרני הפרימיום הגרמנים, המותג אופל - שבמשך שנים היה רדום - נהנה בישראל מתדמית ציבורית מתונה במיוחד, שאינה כרוכה בתשלום מחיר תדמיתי-חברתי כבד.

נוחי דנקנר, למשל, מצא ניחומים בחיקה של אופל אינסינייה לאחר שוויתר על האאודי A8 המפוארת במהלך הקרב על השליטה באי.די.בי מוכת החובות. גם יותר מ-50 חברי כנסת, ביניהם לא מעט "לוחמים חברתיים" מוצהרים, בחרו במכונית המנהלים הזו כרכב השרד הצמוד שלהם בליסינג.

ללא קשר לסוגיות הון, שלטון וחברה בישראל, חוגגת השנה אופל אינסינייה חמש שנים ולרגל יום הולדתה היא מתחילה את 2014 לאחר שעברה עדכון מקיף. חיצונית מעצבי אופל נזהרו שלא לבצע שינויים מרחיקי לכת בעיצוב עטור הפרסים של המכונית של הרכב והסתפקו בעיצוב מחדש של הגריל, שולי הפנסים והפגושים מלפנים ומאחור. למרות גילה המתקדם זו עדיין אחת המכוניות הנאות ביותר בפלח שלה והיא אמנם לא נראית גדולה וממלכתית כמו חלק מהמתחרות העדכניות, אבל מותירה רושם של מכונית שרירית, חזקה ואלגנטית במיוחד בגרסת החמש דלתות בעלת הזנב והמשופע וחישוקי הענק.

תא הנוסעים עבר שינוי יסודי ובולט הרבה יותר. את מקום עמדת הפיקוד עתירת הכפתורים והמתגים של הדגם היוצא, מחליף כעת מערך פיקוד מינימליסטי ומאורגן היטב, עם מסך מגע ענק יעיל, שמרכז את רוב מערכות המשנה. מעט המתגים שנותרו - מסודרים מסביב כמו במסדר צבאי. הצד האסתטי שודרג גם הוא עם דיפונים שעוצבו מחדש, שילוב נאה של חומרים רכים וטקסטורות ומושבים עמוקים ותומכים יותר מבעבר. כל העסק בנוי בצורה סולידית ומקיף את הנהג והנוסעים בתחושה מוצקה ומגוננת.

המרחב במושב האחורי אינו מרשים במונחים של מכונית מנהלים, וכמה מתחרות מהדור החדש, דוגמת מאזדה 6 או סקודה סופרב, מציעות הרבה יותר מרווח רגליים וכתפיים מאחור הודות לתוספת של כמעט עשרה סנטימטרים לבסיס הגלגלים. מנגד, רוב הלקוחות שבוחרים כיום במכונית מנהלים ייצוגית במקום ברכב פנאי/שטח מגודל במחיר מקביל, לא מוטרדים מהצורך לשנע שלושה נוסעים מאחור. תא המטען גדול ומכובד והדלת המתרוממת של גרסת החמש דלתות מציעה נגישות טובה להטענה של חפצים גדולים.

החידוש המרכזי במודל 2014 הוא נטישת מנוע ה-2 ליטרים טורבו היוצא ואימוץ מנוע קטן, מוגדש ו"ירוק". זהו טרנד שאופייני כיום לרוב היצרנים האירופיים - כולל מותגים גדולים ומכובדים כמו ב.מ.וו ומרצדס - ובמקרה של אופל מדובר במנוע חדש לגמרי, שתוכנן מהיסוד.

מי שלא הכיר את המנוע הקודם של האינסינייה, ייתקשה למצוא פגם במנוע ה-1.6 החדש. עם 170 כ"ס ו-25 קג"מ, שזמינים בסל"ד נמוך, הוא מספק דחף סביר בהחלט, תאוצות מכובדות בעליות וביצועים, שמיישרים קו עם הרף המקובל בקבוצה (קצת פחות מעשר שניות מאפס ל-100). זהו גם מנוע שקט וחלק מאוד, שלא מרים את קולו אפילו תחת עומס.

מנגד, מי שזכה להכיר את מנוע הטורבו הפרוע של המכונית היוצאת, עשוי להתגעגע אליו. "הבעיטה" הדרמטית של הטורבו 2 ליטרים וחריקות הגלגלים שליוו כל יציאה מהרמזור, התחלפו בתאוצות "תרבותיות", וגם זמן התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש התארך בכ-2 שניות שלמות. בקיצור, מעבר מחמאם טורקי סוער (עם הצלפות בענפים) לג'קוזי.

למנוע החדש מתלוות כבונוס החלפות הילוכים רהוטות מבעבר, אם כי יש כיום בפלח תיבות אוטומטיות עדכניות ורהוטות יותר. השיפור בצריכת הדלק דרמטי ולבטח יגרום אושר לחשב החברה. אם המכונית היוצאת התקשתה לגרד את סף ה-9 ק"מ לליטר, נהג נטול אמביציות לא יתקשה להוציא ממנוע ה-1.6 החדש צריכת דלק של 13 ק"מ לליטר.

גם מאחורי הקלעים עברה המכונית החדשה שדרוג הנדסי מקיף. פעולת המתלים ובולמי הזעזועים רוככה, המרכב הוקשח והתוצאה היא ספיגת זעזועים משובחת על רוב סוגי הכביש, למרות השימוש בחישוקי 18 אינץ' קיצוניים למדי ובצמיגי ספורט. תחושת ההיגוי שופרה גם היא, אם כי לא עד דרגה ספורטיבית של ממש, ויחד עם ריסון מופתי של תנודות הגוף בפניות, זו מכונית שקל ונעים לנהוג בה במרץ על כבישים מפותלים.

כראוי למכונית מנהלים גרמנית, האינסינייה 2014 שומרת על יציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות ותחת רוחות צד עזות, מה שמפחית הרבה מהעומס הפיזי והמנטלי על הנהג בעת שיוט למרחקים ארוכים. כל מה שצריך כעת ברכב זו מערכת אזהרה אוטומטית מפני נהגים מתנקשים ו/או מתאבדים.

המחיר של אופל אינסינייה החדשה מתחיל בכ-175 אלף שקל, והמחיר של הגרסה המהודרת יותר, עם עור, מושבים חשמליים ועוד, כבר מגיע ל-190 אלף שקל. אלה מחירים דומים למדי למחירי המאזדה 6, שכרגע מובילה את המכירות בפלח המתכווץ של מכוניות המנהלים המסורתיות בישראל. בשורה התחתונה זו מכונית גרמנית מודרנית, נוחה ויעילה להפליא, שתספק תמורה מכובדת ותשמור על התדמית הציבורית גם עבור מי שלא חייב מיליארד וחצי שקלים לבעלי המניות.

אופל
 אופל

חלק מהמתחרות

מאזדה 6

ב-177 אלף שקל מציעה מאזדה את גרסת הבסיס של המאזדה 6 עם מנוע 2.5 ליטרים בהספק 188 כ"ס. זוהי מכונית ענקית, עם תיבת הילוכים מתקדמת ותא שופע גאדג'טים גם בגרסת הבסיס. ב-187 אלף שקל מקבלים את הגרסה המפוארת עם ריפוד עור.

וולבו S60

גרסת ה-T4 של ה-S60 של וולבו מוצעת אחרי הוזלה בכ-190 אלף שקל. כאן מקבלים מנוע 1.6 ליטרים טורבו-בנזין בהספק 180 כ"ס, תיבת הילוכים כפולת מצמדים וביצועים נמרצים למדי. האבזור התקני עשיר מאוד גם בדגם הבסיס והמרווח הפנימי נדיב למדי.

סקודה סופרב

ב-178 אלף שקל מקבלים מכונית גדולה מאוד עם בסיס גלגלים באורך 2.76 מ'. בגרסת הבסיס סקודה מציעה מנוע 1.8 ליטרים טורבו בהספק 160 כ"ס, שמעניק למכונית ביצועים נמרצים כמו זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות.