ייצוגית ב-135 מיליון שקל נגד בזן בגין שתי עסקאות פיננסיות

‎‎בבקשה לתביעה ייצוגית נטען כי בזן הפרה את חובת הגילוי ומסרה דיווחים חסרים ומטעים ‏‎‎■ בזן: "החברה טרם למדה את פרטי הטענות"‏

‎‎אל שלל האתגרים הפיננסיים שעמם מתמודדת בזן נוסף היום (א') אתגר משפטי: למחלקה לעניינים כלכליים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה תביעה על-ידי בעל מניות בחברה, מאיר אזנקוט, ובקשתה לאשרה כתביעה ייצוגית, וזאת בגין הפרת חובת הגילוי ומתן דיווחים חסרים ומטעים.

‏התביעה נוגעת לשתי עסקאות פיננסיות שאותן ביצעה בזן: הראשונה היא עסקה לקבלת אשראי נושא ריבית מספקי נפט גולמי, בהיקף מוערך של יותר מחצי מיליארד דולר; והעסקה‏ השנייה היא עסקה שבזן תיארה בדיווחיה כעסקה ל"זמינות מלאי", שבמהותה היא "הלוואה מובטחת במלאי של נפט גולמי בהיקף של למעלה מ-200 מיליון דולר, שאותה העמיד לבזן מוסד פיננסי".

"גלובס" חשף בשעתו כי הגוף שעמו נעשתה העסקה הוא בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס.

‏לטענת התביעה, שהוגשה על-ידי עו"ד חגי שלו, שתי העסקאות שבוצעו הן עסקאות אשראי פיננסי שיצרו חוב פיננסי, שעליו החברה לא מסרה גילוי כנדרש. המצגים המטעים של בזן גרמו, לטענת התביעה, לכך ששוויה הכלכלי של החברה היה גבוה בכ-30% משוויה האמיתי, וכך למי שרכש את המניות בתקופה שבין ינואר 2012 ליוני 2013 נגרם נזק כלכלי.

היקף התביעה הייצוגית נאמד בכ-135 מיליון שקל, ובמקביל להגשת התביעה הוגשה גם בקשה למתן צו מסירת פרטים וגילוי ועיון במסמכים הנוגעים לשתי העסקאות הללו.

‏מבזן נמסר בתגובה כי "מסמכי התביעה לא הומצאו לחברה כדין, וטרם הייתה לה השהות ללמוד את פרטי הטענות הנכללות בה. בהתאם לא תוכל החברה להגיב לגופו של עניין".

‏‏בזן סיימה את 9 החודשים הראשונים של 2013 בהפסד של 110 מיליון דולר, שהתווסף להפסד של 198 מיליון דולר בשנת 2012. לאחרונה הוזרמו לבית הזיקוק בחיפה 150 מיליון דולר בהנפקת זכויות, וזאת במסגרת הסדר שנעשה עם הבנקים. אחד מסעיפי ההסדר כולל גם הרחבה של עסקת זמינות המלאי שהיא מבצעת, על המלאי הבסיסי שלה. ‏‎‎‏