מיהם הח"כים שהצביעו נגד החוק שיחייב לדווח על רכושם?

(עדכון) - בעקבות חשיפת "גלובס" על חשבון הבנק של נתניהו באי ג'רזי: ח"כ יחימוביץ' הגישה מחדש הצעת חוק המחייבת נבחרים להגיש דוח מפורט אודות הכנסותיהם ■ בין השרים המתנגדים: יאיר לפיד ונפתלי בנט

מה מסתירים חברי הכנסת? מליאת הכנסת דחתה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ שלי יחימוביץ' המחייבת נבחרי ציבור לדווח בשקיפות על רכושם וחשבונותיהם, כנהוג בארה"ב.

הצעת החוק של יחימוביץ', שהוגשה מחדש בעקבות פרשת חשבון הבנק של נתניהו באי ג'רזי שנחשפה בשבוע שעבר ב"גלובס", קובעת הוראות המחייבות מועמדים לכנסת, לתפקידי שרים, ולראשות רשויות - להגיש דוח גילוי מפורט אודות כלל הכנסותיהם, חשבונותיהם, הונם ורכושם 5 שנים לאחור, ולהעמיד דוח זה לעיון הציבור. בהמשך, אם ייבחרו, יהיו מחויבים לעדכן את הדוח מדי שנה.

32 חברי כנסת התנגדו להצעה: אברהם וורצמן, אורי אורבך, אורית סטרוק, איילת שקד, אלי בן-דהן, אלעזר שטרן, בועז טופורובסקי, גילה גמליאל, דב ליפמן, דוד רותם, חמד עמאר, יאיר לפיד, יואל רזבוזוב, יוני שטבון, יעל גרמן, יריב לוין, מאיר כהן, משה פייגלין, ניסן סלומינסקי, נפתלי בנט, עדי קול, עליזה לביא, עמרם מצנע, צחי הנגבי, ציפי חוטובלי, רוברט אילטוב, רונן הופמן, רות קלדרון, רינה פרנקל, שולי מועלם-רפאלי, שמעון אוחיון ושמעון סולומון.

מנגד, תמכו בהצעה 19 חברי כנסת, והם אבישי ברוורמן, אורי מקלב, אחמד טיבי, אילן גילאון, איציק שמולי, איתן כבל, חנין זועבי, חיליק בר, יצחק הרצוג, מיכל בירן, מיקי רוזנטל, מרב מיכאלי, משה מזרחי, נחמן שי, סתיו שפיר, עמר בר-לב, שאול מופז, שלי יחימוביץ' ותמר זנדברג.

למרות שחוק כזה קיים ברוב המכריע של מדינות המערב, בישראל מגישה יחימוביץ' את הצעת החוק הזאת שוב ושוב זה 6 שנים, והיא נתקלת בהתנגדות עזה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר בין היתר: "תכליתו של הכלל כפולה: מניעת שיקולים זרים בהחלטות, ואמון הציבור בכך שהחלטות עובדי הציבור הן ישרות, הגונות וענייניות... תוך הבנה לכך שנכסיהם, מקורות הכנסותיהם והתחייבויותיהם של אדם ומשפחתו יכולים להציבו במצב של ניגוד עניינים...

"החוק המוצע נועד לאחד את הדין בעניין גילוי העניינים האישיים של נבחרי הציבור בשלטון המרכזי והמקומי, וכן להסדיר את העמדת העניינים האישיים לעיון הציבור, כפי שנעשה בארצות-הברית מזה כ-30 שנים....

"לציבור זכות לבחון בעצמו האם נבחריו, אשר אינם אלא נאמניו הפועלים בשירותו, מצויים בחשש לניגוד עניינים. בנוסף, העמדת המידע לעיון הציבור מתמרצת את נבחר הציבור להימנע מראש מהימצאות בניגוד עניינים, ויש בה כדי להגביר עד מאוד את אכיפת האיסור... החוק המוצע מטיל על נבחרי הציבור חובה להגיש 'דוח גילוי', שהינו תצהיר המפרט את כלל הזיקות שיש בהן כדי להעמידו במצב של חשש לניגוד עניינים".

ח"כ יחימוביץ' הציגה את הצעת החוק מעל דוכן הכנסת ואמרה כי "מה שיפה בקואליציה הוא שההתכתשויות על רקע תהליך השלום הן רבות וקשות, והשוני עצום, אבל יש דבר אחד שעליו אין מחלוקת - וזאת מדיניות ימנית כלכלית שבה יש אחדות-דעים מוחלטת בממשלה".