מחזיקי האג"ח לדירקטוריון הדואר: "הימנעו מדילול נכסים"

מתריעים בפני הדירקטורים מהעדפת נושים ומטילים עליהם אחריות ליכולת החברה לעמוד בחובותיה מחזיק אג"ח: "דין המדינה כדין דנקנר. אין אפליה"

מחזיקי האג"ח של החברה הממשלתית דואר ישראל ממשיכים בפגישותיהם ומחריפים את אמירותיהם ביחס לחברה, העומדים בראשה והמדינה שמחזיקה בה. ל"גלובס" נודע כי הנציגות שלחה מכתב חריף ומתריע לחברי מועצת המנהלים של החברה.

נציגות מחזיקי האג"ח גורסת כי החברה הממשלתית נמצאת כבר עתה באזור חדלות הפירעון, נושא שהפך למשמעותי בעקבות פסיקת ביהמ"ש בנוגע לאי.די.בי פתוח, שעתידה נדון בביהמ"ש עוד קודם להפיכתה של החברה לחדלת פירעון בפועל. בהמשך פניות קודמות של הנציגות להנהלת החברה, פונים עתה חברי הנציגות לחברי דירקטוריון דואר ישראל ומתריעים כי אלה אחראים 'באופן אישי' לפיקוח על החברה ועל יכולתה לעמוד בחובותיה, ובמטרה למנוע את המשך הרעת מצב החברה.

גורם המעורה בנושא אמר ל"גלובס" כי המהלך נעשה כחלק מהגברת הלחץ של הגופים המוסדיים על הנהלת הדואר. לדבריו, "על מחזיקי האג"ח של דואר ישראל לנהוג בדירקטוריון הדואר כמו שנהגו מול הדירקטוריון באי.די.בי. דין המדינה כדין דנקנר. אין אפליה", אמר והבהיר כי מבחינת מחזיקי האג"ח הכתובת המרכזית בסופו של יום היא בעלת המניות הבלעדית בחברה - המדינה.

ככל הידוע, במסגרת המכתב האמור שנשלח לאחרונה לדירקטוריון הדואר, דורשים חברי נציגות מחזיקי האג"ח של דואר ישראל כי חברי הדירקטוריון ימנעו מצב של דילול נכסי החברה והעברת כספים מהחברה לבעלת מניותיה - המדינה. כמו כן, מחזיקי האג"ח מתריעים בפני חברי דירקטוריון דואר ישראל כי יש להימנע משינוי מצב והעדפת נושים, ובכלל - יש לעמוד על חומרת המצב ולטפל בו במטרה לפתור את סוגיית החוב.

את המכתב כתב עו"ד ארנון שגב, היועץ המשפטי של נציגות מחזיקי האג"ח. הנציגות כוללת את בית ההשקעות מיטב דש, הכשרה חברה לביטוח ובית ההשקעות אקסלנס.

בפניות קודמות של מחזיקי האג"ח למנכ"ל דואר ישראל, חיים אלמוזנינו, והיו"ר חזי צאיג, הושמעה הטענה כי מצב מחזיקי האג"ח מחמיר על אף פניותיהם בנושא והזמן החולף. לטענתם, החברה תגיע למצב של חדלות פירעון אם המגמה תימשך ולא תשתנה.

לדעת דואר ישראל, וגם מחזיקי האג"ח מסכימים עם זה, לחברה אין לפי שעה בעיה נראית לעין לעמידה בתשלומים המתוכננים לה ב-2014 וב-2015. ואולם, הגופים המוסדיים שמחזיקים בסדרת האג"ח האחת שהנפיקה דואר ישראל, חוששים מהמצב העתידי ומקריסה עתידית של החברה הממשלתית ללא שיש בידם ביטחונות ראויים. לתפיסתם, אפילו שלדואר ישראל שורה ארוכה של נכסים טובים, כל עוד אלו לא צבועים לטובת הבטחת החוב כלפיהם, הרי שיש חשש מקריסת החברה. לכן הם רואים בחברה ובמשרדי האוצר והתקשורת כתובת לטיפול בסוגיה - וזאת בין היתר כדי להבטיח שמקרה אגרקסקו (חברה שהמדינה נמנתה על בעלי המניות בה, שקרסה, מבלי שהמדינה נעמדה מאחורי חובותיה) לא יחזור על עצמו.

דואר ישראל הנפיקה בתחילת 2010 אג"ח בהיקף של כ-400 מיליון שקל. נכון לעכשיו, יתרת החוב של דואר ישראל עומדת על כ-350 מיליון שקל, כאשר מאז הונפקו האג"ח ועד עתה הורידה חברת מידרוג את דירוג החוב של החברה שלוש פעמים.

מחברת דואר ישראל נמסר בתגובה, כי "קיבלנו את המכתב ונתייחס אליו ישירות".