מזכר הבנות עם רוב נושי צים: מחצית מהחוב הפיננסי יימחק

זאת לאחר מו"מ אינטנסיבי שנוהל במשך כמה חודשים ■ מנכ"ל צים: "מדובר בהסדר ארוך טווח, שיאפשר לחברה יציבות כלכלית"

לאחר מו"מ אינטנסיבי, שנוהל במשך כמה חודשים ברחבי העולם, דיווחה היום החברה לישראל על גיבוש מזכר הבנות, ביחס למתווה הסדר לשינוי מבנה ההון והחוב בצים עם נציגים מטעם רוב קבוצות הנושים וגורמים נוספים הרלוונטיים להסדר.

הסדר החוב השני בצים (הראשון נחתם ב-2009 וכלל פריסת החוב) מגלם תספורת של כ-50% לחוב של כ-3 מיליארד דולר - התספורת הגדולה בתולדות המשק. באשר לחובות הפיננסיים בהסדר - כ-1.8 מיליארד דולר בעיקר כלפי בנקים זרים, מספנות שאינן צדדים קשורים ומחזיקי האג"ח - יימחק כמחצית מהחוב וייחתמו הסכמי הלוואה חדשים בהיקף של 907 מיליון דולר.

ההסכם מעניק אופציה לחלק מהגופים שמימנו את רכישת האניות של צים לרכוש אותן בחזרה ולהחכירן לצים. אם מהלך זה ימומש, יהוו האניות חלופה לחוב כספי, והתחייבויות צים יצומצמו משמעותית - 633 מיליון דולר יימחקו מהחוב החדש, שיקטן ל-274 מיליון דולר.

תלוי באישור בעלי מניות המיעוט

עוד במסגרת ההסדר, צים תנפיק למחזיקי האג"ח בישראל ולנושים נוספים שתי סדרות אג"ח חדשות, בהיקף של 489 מיליון דולר ובריבית שנתית של 3%, אשר ייפרעו תשע שנים ממועד השלמת ההסדר בתשלום אחד.

החברה האם של צים - החברה לישראל - תוותר על חוב של כ-225 מיליון דולר כלפיה, ובמקביל תזרים לצים כ-200 מיליון דולר ותעמיד לה ערבות לקבלת אשראי של 50 מיליון דולר. מהלכים אלה מותנים באישור בעלי מניות המיעוט של החברה לישראל, שאינו מובטח ועלול לשמוט את הקרקע מתחת הסדר החוב.

בנוסף, חלקה של החברה לישראל בצים ידולל ל-32%, ואת יתר מניות חברת הספנות יקבלו נושיה, בהתאם לחלקם היחסי בחוב. דירקטוריון החברה ישקף את יחסי הכוחות החדשים בחברה, כאשר החברה לישראל תישאר בעל המניות הבודד הגדול ביותר.

הצדדים הקשורים לצים - כלומר חברות הספנות הפרטיות של עידן עופר ואודי אנג'ל - יוותרו על חוב החברה כלפיהם, בהיקף של קרוב ל-300 מיליון דולר. חוב זה מורכב מכ-225 מיליון דולר תביעות חוב, ומעשרות מיליוני דולרים נוספים הזרמות שנעשו בעבר לחברה. בנוסף, התחייבו החברות של עופר ואנג'ל כי יקבלו דמי חכירה הנמוכים ב-1,000 דולר מהתעריף המשולם לחברות אחרות שמחכירות אניות לצים.

צים מגיעה להסדר כאשר היא סוחבת על גבה הערת "עסק חי". בשנים האחרונות צברה החברה הפסדים בהיקף של יותר מ-4 מיליארד דולר, על רקע השפל בענף הספנות שבו היא פועלת. רפי דניאל, מנכ"ל צים, מסר היום כי "מדובר בהסדר ארוך טווח, שיאפשר לחברה יציבות כלכלית לעמידה מול האתגרים הרבים ותנאי השוק המשתנים".

עיקרי ההסדר בצים

ייחתמו הסכמי הלוואה חדשים של 907 מיליון דולר למממנים שונים, מחוב של 1.8 מיליארד דולר

אם הגופים המממנים יממשו אופציה לרכוש את האניות המובטחות להם ולהחכירן חזרה לצים, חוב החברה כלפיהם יצטמצם ל-274 מיליון דולר

צים תקצה לנושיה 68% מהונה ותפעל לרשום את מניותיה למסחר לאחר השלמת ההסדר. החברה לישראל תחזיק ביתרת המניות

חברות הספנות הפרטיות של עידן עופר ואודי אנג'ל, ימחקו לצים חוב של כ-300 מיליון דולר, ויפחיתו את דמי החכירה ב-1,000 דולר ליום

צים תנפיק למחזיקי האג"ח ולנושים נוספים שתי סדרות אג"ח של 489 מיליון דולר, בריבית שנתית של 3%, שייפרעו בעוד 9 שנים בתשלום אחד

החברה לישראל תזרים 200 מיליון דולר, תוותר על חוב של 225 מיליון דולר ותעמיד לצים אשראי של 50 מיליון דולר שנתיים ממועד השלמת ההסדר