כך עברו עשרות מיליוני שקלים לראשי ערים הקשורים לליכוד

דוח המבקר שפורסם בשבוע שעבר על המטרונית נערך עקב תחקיר "גלובס נדל"ן" מינואר אשתקד, שחשף את האופן שבו חולקו 200 מיליון שקל מתקציב ההקמה

מבקר המדינה פרסם בשבוע שעבר דוח חריף על פרויקט המטרונית בחיפה. בדיקת המבקר נועדה לפתור תעלומה של מיליארד שקל: כיצד חרג הפרויקט פי שלושה ויותר מתקציבו ומיהם האחראיים לכך.

ב-2007 תקצב משרד התחבורה את הקמת התשתיות בפרויקט ב-540 מיליון שקל, אך עלות הפרויקט גדלה באופן משמעותי במהלך ההקמה, וביולי 2013 היא הסתכמה ב-1.59 מיליארד שקל. הרצת הפרויקט החלה באוגוסט, כ-9 חודשים אחרי המועד שנקבע.

מתוך מיליארד השקל הללו, כאן במגזין הנדל"ן נתנו בדיוק לפני שנה, ב-22 בינואר 2013, תשובה לגבי 200 מיליון שקל, בתחקיר שהיווה את נקודת המוצא של דוח מבקר המדינה.

זה היה ערב הבחירות לכנסת ומספר חודשים לפני הבחירות המוניציפליות, עונה שבה שראשי ערים משחרים לפירורים ממשרדי ממשלה, בעיקר מאלה שבראשם יושב איש מהמפלגה שלהם.

והשרים יודעים לזרוק פירורים. משרד התחבורה בראשות השר ישראל כ"ץ ניפח להחריד את תקציב המטרונית ובתחקיר התברר שמשרד התחבורה הקציב 200 מיליון שקל ל"צ'יפור" רשויות מקומיות אהודות, למימון פרויקטים עירוניים שלא היו קשורים להפעלת המטרונית בזמן.

במקום להשקיע את הכסף במטרתו המקורית, השתמש בו משרד התחבורה כמקור עיקרי לחבילת מימון והבטחות לראשי ערים. התוספות הללו מופיעות בתקציב המטרונית בסעיף "חריגות ועבודות שאינן קשורות ישירות לפרויקט".

להלן דוגמאות:

ראש עיריית קריית אתא, יעקב פרץ, ליכוד, המקורב לכ"ץ, קיבל לפני שנים אחדות מימון למחלף בכביש 79 המצוי בביצוע, פלוס הנחה: הקלה בחובה למרחק המינימלי של 2 קילומטרים הנדרש בין שני מחלפים. יש סיכוי שיקבל ממע"צ גם מיגונים אקוסטיים לאורך כביש עוקף קריות. פרץ אוהב לומר שהוא תמיד מוכן לסייע לכל ראש עירייה שמרגיש שהפרויקטים התחבורתיים שלו תקועים.

ערב הבחירות קיבל פרץ חבילה של יותר מ-20 מיליון שקל על חשבון תקציב המטרונית, לטובת העבודות הבאות: סלילת רח' ביאליק וכביש עוקף - 25 מיליון שקל; סלילת רח' יוספטל - 36 מיליון שקל; סלילת רח' רבין - 17 מיליון שקל; העברת השוק העירוני - 8 מיליון שקל.

משרד התחבורה טען כי "מדובר ברחובות הנמצאים במסלול המטרונית והסדרתם נעשית כחלק מהפרויקט".

אבל זה לא הכל: ראש עיריית קרית ים, שמואל סיסו, ליכוד, קיבל שיפורים המוערכים ב-25 מיליון שקל על חשבון תקציב המטרונית: שיפורי כבישים, כיכר, ניקוז, חניונים, שיפורי נוף, שביל אופניים ועוד.

משרד התחבורה טען כי הסכום אינו נכון ומדובר בפרויקטים שקשורים ישירות למטרונית ולהסדרת התוואי, ולצורכי המטרונית והמשתמשים בה בעתיד.

ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, המכהן מטעם רשימה עצמאית נתמכת ליכוד, קיבל סיוע לשיפורים בכ-20 מיליון שקל. משרד התחבורה טען כי הסכום נמוך יותר, והתקציב ניתן לצורך גשר הולכי רגל, כחלק אינטגרלי מפרויקט המטרונית.

בסה"כ באזור חיפה והקריות נעשה שימוש כאמור ב-200 מיליון שקל מתקציב המטרונית, לטובת פרויקטים שאינם קשורים ישירות לתפעול המטרונית במועד.

המטרונית: 45 ק"מ בבלעדיות

פרויקט המטרונית הוא הראשון בישראל המכונה BRT או אוטובוס רב-קיבולת. מדובר בקו אוטובוס הנהנה מזכויות דרך בלעדיות בנתיב שאורכו 45 ק"מ ועדיפות בצמתים מרומזרים. החברת האחראית על פרויקט המטרונית היא יפה נוף, חברה עירונית שבבעלות עיריית חיפה. בזיכיון להפעלת המטרונית זכה קונסורציום בהובלת חברת דן. דן מכרה מאוחר יותר 40% ממניות הפרויקט ל-SNCF (חברת הרכבות הלאומית של צרפת) ולקרן נוי להשקעה בתשתיות.

בדיקת המבקר העלתה ליקויים מהותיים רבים, חריגות רבות מכללי מינהל תקין על ידי משרדי התחבורה, האוצר ועיריית חיפה. במוקד הביקורת עמדה חברת יפה נוף, שאת התנהלותה הלקויה ראה משרד המבקר "בחומרה רבה". בין היתר מצא המבקר כי יפה נוף ניצלה את הפיקוח הרופף של משרד התחבורה כדי לממן באמצעותו עבודות אחרות שאינן קשורות אליו, לא נערכה לביצוע הפרויקט כנדרש, לא ביצעה תסקיר בטיחות לפי הנהלים, לא בדקה חלופות וכדאיות ולא הנהיגה בקרה ופיקוח ראויים על החברות הפרטיות שביצעו אותו.

לפרויקט לא נקבעה מסגרת תקציבית כוללת לפני שהוחל בביצועו, ובפועל משרד התחבורה תקצב אותו לפי הצרכים שהעלתה יפה נוף. החברה החיפאית ניצלה זאת, קובע המבקר, כדי לבצע עבודות שאינן קשורות לפרויקט המטרונית ולדרוש עליהם תשלום כאילו היו חלק ממנו. מהבדיקה מתברר כי העלות הכוללת של הפרויקט הייתה אף גבוהה מהנתונים הרשמיים - 1.59 מיליארד שקל - משום שהם אינם כוללים עלויות נוספות כמו עבודות תשתית שבוצעו לפני 2007 ועבודות שבוצעו על חשבון תקציבים אחרים.