מיהם בעלי המקצוע שמתערבים לכם בהליך הגירושים - ומתי?

היינו רוצים לחשוב שגירושים ופרידה הם תהליך אישי כאוב, שמתרחש בין בני הזוג ונשאר בין ארבעת קירות הבית. במציאות, המצב שונה בתכלית

היינו רוצים לחשוב שגירושים ופרידה הם תהליך אישי כאוב, שמתרחש בין בני הזוג ונשאר בין ארבעת קירות הבית. למעשה, התהליך נוגע בהיבטים רבים בחיינו - אישיים, זוגיים, משפחתיים, כלכליים ומקצועיים - ועל כן כולל לא פעם מעורבות של אנשי מקצוע, בין אם ביוזמת הזוג המתגרש ובין אם כחלק מההליך המתנהל בבית המשפט.

עירוב של אנשי מקצוע ביוזמת הזוג המתגרש

מניסיוני, הורים בוחרים לערב גורמים טיפוליים בשלושה מצבים:

1. כשברצונם לוודא כי לילדים אין בעיות שנסתרות מעיניהם.

2. כשאין ביניהם הסכמה בנושאים הקשורים לילדים.

3. בשלב בו הילדים מראים סימני מצוקה.

מטפלים בילדים יכולים להיות עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מאמנים או מרפאים במשחק, באמנות וכו'. כדי לדעת אם ילדכם זקוק לסיוע מקצועי, יש לשים לב לדברים הבאים:

  • האינטואיציה שלכם: לילדים יש יכולת לבטא רגשות, ובהם גם מצבים של מצוקה והזדקקות לעזרה. התפקיד שלנו כהורים המכירים את הילדים שלנו יותר טוב מכולם הוא לזהות את הסימנים, ולהבין שמשהו לא כשורה.
  • ירידה בתפקוד: ילדים הנמצאים במשבר מפגינים פעמים רבות ירידה בתפקוד שלהם בלימודים, עניין מופחת בחיי החברה שלהם ושינויים בתגובות הרגשיות לסביבה.
  • תגובות פיזיולוגיות: הפרעות שינה, שינויים קיצוניים בתיאבון, הרטבת לילה וכל סימן פיזיולוגי לא אופייני אחר שעשוי להעיד על מצבם הרגשי של הילדים.
  • תגובה מאוחרת: הצורך בתמיכה ובעזרה יכול לעלות בכל שלב - במהלך הגירושים, אחריהם ואפילו כמה שנים אחרי הגירושים.

פנייה לעזרה מקצועית עבור הילדים דורשת את הסכמת שני ההורים. אפשר לקבוע בהסכם הגירושים כי בעת הצורך ניתן להפנות את הילד לגורם מקצועי שיחליט האם הוא אכן זקוק לטיפול. אינני ממליצה לפנות לבית המשפט לצורך הכרעה, שכן המחיר של פגישה או שתיים אצל הפסיכולוג הכי יקר, יהיה נמוך יותר מעלות הגשת בקשה לבית המשפט.

סיוע ממשרד הרווחה: יחידות הסיוע הפועלות לצד בית המשפט (ובקרוב, לצד בית הדין) הן מוסדות מטעם משרד הרווחה, שנוסדו כדי לתת מענה לסכסוכים בין בני זוג ובעיות משפחתיות אחרות. הן מספקות ייעוץ זוגי, קבוצות תמיכה למתגרשים, סיוע במקרי אלימות במשפחה ועוד. בתי המשפט מסתייעים לעיתים ביחידות אלה לצורך קבלת חוות-דעת מקצועית בסכסוכים הנידונים לפניהם. את שירותי יחידת הסיוע ניתן לקבל רק לאחר הגשת בקשה לבית המשפט או בית הדין, ולא ניתן לפנות אליה עצמאית.

שירותי היחידה כוללים גם סיוע והכוונה לזוגות, המעוניינים בהסכם גירושים. על מנת לממש אפשרות זאת, על אחד מבני הזוג או שניהם להגיש בפני בית המשפט "בקשה ליישוב סכסוך". עם הגשת הבקשה, מופנים שני הצדדים ליחידת הסיוע ושם מתנהל ההליך עצמו. עם אישורה של הבקשה, ההליכים בפני בית המשפט מופסקים כדי לתת לבני הזוג "שקט נפשי" ומרווח נשימה. לאחר 30 ימים ניתנת לבני הזוג אפשרות להפסיק את ההליך או להמשיך לנסות וליישב את סכסוכם בתוך היחידה.

אחד היתרונות הבולטים של הבקשה היא עלותה הנמוכה: מלבד האגרה לבית המשפט, ההליך ביחידה אינו כרוך בכל תשלום.

תיאום הורי: תיאום הורי הוא תהליך הנמצא בתפר שבין גישור, טיפול וייעוץ גירושים, ומטרתו לסייע להורים להסתגל לאורח חייהם החדש כזוג פרוד, באופן שישרת היטב את הצרכים הנוכחים והעתידיים של הילדים. התהליך אורך בדרך בין חודשיים לארבעה חודשים, במהלכם נפגש המתאם עם ההורים, הילדים ובמידת הצורך עם גורמים נוספים כמו מורים, מטפלים ורופאים.

תיאום הורי יכול להיעשות ביוזמת ההורים, אך גם כתוצאה מהפניה של בית המשפט. אם התהליך נעשה ביוזמת בית המשפט, חשוב לזכור שלא מדובר בתהליך חסוי והמידע שנמסר בו מתועד.

בשלבים הראשונים של התיאום ההורי נערכות פגישות נפרדות עם הילדים ועם כל אחד מההורים. לאחר מכן נערכות פגישות משותפות בהן מתבררות הציפיות מהתהליך ומגדירים מטרות ויעדים. משלב זה עובר המתאם ללימוד מעמיק יותר של נקודת מבטם של הילדים, ומציאת פתרונות אפשריים לבעיות.

אנשי מקצוע הממונים על-ידי בית המשפט

המורכבות שמאפיינת תיקי גירושים מובילה שופטים ודיינים רבים להיעזר בחוות-דעת חיצונית של אנשים מתחום העבודה הסוציאלית, הפסיכולוגיה, הפסיכיאטריה ורפואת ילדים. מומחים אלה מתמנים מתוך רשימת מומחים מוכרים על-ידי המערכת המשפטית. הצורך במינוי מומחה קשור קשר הדוק למידת שיתוף הפעולה בין בני הזוג. ככל שבני הזוג מרכזים את מאמציהם ליצירת הסכמות ולא לצורך התבצרות והקצנה בעמדותיהם, עומדות בפני השופט פחות דילמות משפטיות.

פקידי סעד: פקידי הסעד הם עובדים סוציאליים של לשכות הרווחה המקומיות, הממונים על-ידי בית המשפט לערוך חוות-דעת מקצועיות, המכונות תסקירים. עריכת תסקיר היא דבר נפוץ בתיקי גירושים. הוא אמור לסייע לבית המשפט במקרים של חוסר הסכמה מהותי בין הצדדים, אך קורה שנעזרים בהם גם בסיטואציות פשוטות יותר, כראיה נוספת.

לאחר גיבוש ומסירת התסקיר, ניתן להביע התנגדויות והשגות לגביו באמצעות חקירת פקיד הסעד במהלך המשפט. במקרה של טענות חמורות יותר לגבי עצם התנהלותו של הפקיד, ניתן בעקרון להגיש תביעה מינהלית נגדו, אך מדובר בצעד חריג ולא מקובל.

התסקיר עצמו מורכב מעובדות ומהתרשמויות מקצועיות שמגבש פקיד הסעד על תפקוד המשפחה, הקשרים בין ההורים לילדים, וכן המלצות בנוגע לפתרון הסכסוך והמשך הטיפול בילדים. בית המשפט רשאי לקבל את המלצות התסקיר במלואן, רק חלק מהן או להחליט על דחיית התסקיר בכללותו.

מומחים נוספים: מלבד פקיד סעד רשאי בית המשפט לפנות למומחים אחרים כגון רופאים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים. חוות-הדעת הללו מצומצמות יותר בהיקפן ותכליתן לבדוק שאלות ספציפיות וממוקדות.

בית המשפט מודע לכך ששני מומחים יכולים לתת חוות-דעת שונות בנוגע לאותו מקרה. לכן, אם אתם סבורים שחוות-דעת מסוימת אינה נכונה, עורך הדין שלכם יכול לחשוף את הפגמים שלה על-ידי חקירה של המומחה והבאת חוות-דעת נגדית מטעם מומחה אחר.

■ הכותבת היא מומחית בדיני משפחה וירושה.