השופט חאלד כבוב - אימת העגבניות הרקובות בשוק ההון

זה התחיל בגזר הדין התקדימי בפרשת אלספק והמשיך בפרשת מליסרון ■ אנשי יח"צ, קשרי משקיעים, סוחרי נוסטרו, מנהלים - כל מי שעבר באולמו של השופט כבוב קיבל שיעור בהרתעה וב"אמת-מידה מחמירה", כדבריו

משהו קורה בשוק ההון הישראלי. מערכת המשפט מגלה אפס סובלנות כלפי עבירות ניירות ערך, ומי שמנצח על התזמורת הוא שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, שמרשיע ושולח עברייני ניירות ערך למאסר בפועל ומעלה את חומרת הדין ורף הענישה.

היום (ד') היה זה איש יחסי הציבור וקשרי המשקיעים צבי רבין, שהורשע יחד עם עו"ד גיא פן בעשרות סעיפי אישום של שימוש במידע פנים (אם כי גזר דינו טרם ניתן כמובן). אך הצצה לפעילותו של כבוב בחודשים האחרונים מגלה ללא ספק כי הוא סולל את הדרך להחרפת הענישה נגד עברייני ניירות ערך.

זה התחיל בספטמבר האחרון, אז הטיל כבוב, לראשונה בתולדות המדינה, עונש מאסר בפועל של 10 חודשים על אפרים קדץ, לשעבר סמנכ"ל חברת אלספק, בגין שימוש במידע פנים. כבר אז אמר כבוב כי הגיע הזמן להחריף את הענישה.

בפרשת מליסרון העלה כבוב מדרגה כששלח את גולן מדר לשנת מאסר, ולאחר מכן שלח את טובי פפר, סוחר נוסטרו באי.בי.אי, ל-10 חודשי מאסר בפועל. עונש דומה הוטל גם על היחצ"ן נעם טפר, אותו הרשיע כבוב בשימוש במידע פנים במניות של 4 חברות אותן ייצג.

כשגזר את דינו של מדר אמר כבוב כי בית המשפט מחויב "לנקוט אמת-מידה מחמירה, גם כדי להרתיע את הפעילים בשוק ההון, שמא יתפתו לסטות מדרך הישר; וגם כדי להעביר מסר לכלל ציבור המשקיעים בדבר היותן של הרשויות האמונות על התנהלותו התקינה של השוק, עומדות על המשמר".

אתמול (ג') הודיעה רשות ניירות ערך על חשד לתרמית בניירות ערך בה מעורבים לכאורה משה גולדמן, מנהל השקעות בכיר; שאול מאור, מבעלי בית ההשקעות מאור לוסקי; והדר אושרת, מנהל חדר מסחר בדויטשה בנק ישראל. השלושה חשודים כי גרפו רווחים של מיליוני שקלים על חשבון עמיתי קופות הגמל של פסגות. (לסיפור המלא)