הקשת המזרחית נגד "עממיות": "תוכנית גזענית"

דורשת מהרשות השנייה לפתוח בהליך הפרה נגד התוכנית של נאור ציון: "לא מגיע לנשים מזרחיות לחוות רמה כל-כך רדודה של ביזוי" ■ חברת הרשות השנייה, מירב אלוש-לברון: "ככה רואים נשים מזרחיות, וזה מושרש לקהל לאורך שנים"

הקשת הדמוקרטית המזרחית שלחה מכתב לרשות השנייה, שבו היא מבקשת לפתוח בהליך הפרה נגד התוכנית "עממיות" של זכיינית ערוץ 2 רשת.

במכתב מכנה הארגון את התוכנית "גזענית" וטוען כי היא עוברת על חוקי הרשות השנייה. "לא מגיע לנשים מזרחיות מהפריפריה לחוות רמה כל-כך רדודה של שטנה וביזוי באצטלה של הומור", נכתב.

התוכנית, פרי עטו של הקומיקאי נאור ציון, עוסקת בנשים מזרחיות מהפריפריה שעוטות כסות שונה כדי להתקדם. התוכנית אמנם זכתה לביקורות לא מחמיאות, אך השיגה רייטינג מוצלח של 23.1% בפרק ההשקה ששודר בתחילת השבוע.

יעל בן-יפת, מנכ"לית הקשת המזרחית, מסרה כי "יש לרשות השנייה מחויבות למיעוטים בישראל. מזרחים הם לא מיעוט מספרי, אבל זו קטגוריה שמבוזה ומושפלת פעם אחר פעם בטלוויזיה. יש בתוכנית הזו דימויים של שנאת נשים, מיזוגניים וגזעניים. בארה"ב תוכנית כזו על שחורים לא הייתה עוברת. האנשים האלה היו נזרקים מכל ערוץ. אנחנו מקווים שהרשות השנייה תפעל בנושא מול רשת וידאגו לשינוי".

המכתב של הקשת המזרחית הגיע גם לחברת מועצת הרשות השנייה, ד"ר מירב אלוש-לברון.

"ביום שבו מתפרסמים נתונים על הפערים בשכר בין מזרחים לאשכנזים, אי-אפשר להתעלם מהקשר בין אי-השוויון התרבותי לאי-השוויון החברתי. אני מצפה מרשת, שעשתה את 'מרחק נגיעה', לגלות אחריות חברתית, להרים את הכפפה ולדאוג לייצר תכנים שמאתגרים את התפיסות הגזעניות כלפי מזרחיות ולא מנציחים אותם", אומרת אלוש-לברון.

לדבריה, "יש קו ישיר בין סרטי הבורקס לפריים-טיים, ואנו רואים שמתאפשרת כניסה של המזרחיות לברודקאסט רק באמצעות התחום הקומי ובאמצעות הלעגנות לסוגיה. באמצעות הצחוק והעונג שמפיקים מהבידור המזרחיות מוכנסת למלכודת גזענית. המזרחיות בפריים-טיים הישראלי מקודדת במונחים של גזע, וזה מאוד חמקמק.

"החמקמקות הזו מאפשרת לטעון את הטענה האופנתית שהמזרחיות חתרנית - אני דוחה את זה. אם יש חתרנות, הרי שזו חתרנות בערבון מוגבל. כבר עשרות שנים אנחנו מכירים את הדימויים האלה של נשים מזרחיות - הפרחה המזרחית שמי שמושיע אותה זה הגבר האשכנזי העשיר. היום הוא צריך להיות איש שוק ההון, ולא קבלן כמו פעם".

אלוש-לברון אומרת כי "השפה שלהן לא תקנית, הן מלאות תשוקה לחומרניות, לגברים, הן קונות את המעמד שלהן באמצעות סקס, ועדיין היא לא מצליחה לצאת מהיותה 'צ'חלה'. המילה הזו היא השפלה".

הסכנה בכך, לדבריה, היא ש"ככה רואים נשים מזרחיות, וזה מושרש לקהלים לאורך שנים, על פני רצף של זמן. אין פלא שישנם גילויים של גזענות כלפי מזרחים בישראל. לאורך שנים מושרשת הזהות הנשית המזרחית כזהות פשוטה, עממית; והזהות האשכנזית כניגוד הנאור, המתוחכם והמתקדם. בסוף ככה הצופים מכירים את הנשים המזרחיות. כשיש מזרחית אחרת, אז זה יוצא דופן".

מהרשות השנייה נמסר כי טרם התקבל המכתב.

מרשת נמסר כי "מדובר בסדרה שרק מעצימה את המין הנשי ומייצרת כבוד כלפיו. 'עממיות' היא סדרה קומית, ובדרכה שלה היא מביאה לניצחון הרוח על פני הרוע. קומדיה מטבעה מקצינה מצבים, ואנו מתנצלים בפני מי שנפגע, אולם שמחים כי מדובר בסדרה שמצליחה לעורר תגובות, דבר שיעזור לצמצם ולמגר תופעות של סטריאוטיפים בחברה הישראלית".