כייבל גאי: "גלובס" משרטט את המסלול של פטריק דרהי

הוא מכונה "גאון פיננסי", מתרחק מהתקשורת כמו מאש וכנראה שווה מיליארדי דולרים ■ דרהי, בן ליוצאי קזבלנקה, שרגשי הנחיתות שלו כנער דחפו אותו קדימה

יש מילה אחת שחוזרת בכל כתבה על פטריק דרהי, בעל השליטה בענקית התקשורת Altice, בעלת השליטה בהוט: דיסקרטי, או מסתורי. דרהי לא רוצה שיכתבו עליו, לא רוצה להתראיין (ואכן האיש עדיין לא נתן ראיון אישי מעמיק לתקשורת, ישראלית או זרה), לא רוצה להיחשף, ובקיצור - Hard to get.

אפילו עכשיו, כשהוא מנפיק כמעט באופן סדרתי את ענקיות התקשורת שלו בבורסת היורונקסט האירופית (חלק מקבוצת NYSE האמריקאית), הוא לא ממש משנה את מנהגיו. כך לדוגמה, בקיץ האחרון, במהלך הרוד שואו שלפני הנפקת Numericable, החברה הבת של Altice המרכזת את פעילותה בצרפת, דרהי "לא נכח במסיבת העיתונאים של החברה ולא השתתף בפגישות המקצועיות עם האנליסטים", כפי שנכתב בכתבה על האיש שפורסמה בספטמבר האחרון באתר החדשות הצרפתי BFMTV. "בתשקיף החברה, בן 380 עמודים, שמו של דרהי מופיע רק פעמיים: פעם כמייסד Numericable ופעם כבעל מניות שלה", כותב - ולא טועה - העיתונאי ג'מל הני בצרפתית שוטפת.

דרהי, יהודי ממוצא צרפתי בן 50, "הוא אדם מאוד דיסקרטי", כותב עליו הני. "הוא מעניק מעט מאוד ראיונות, והמידע עליו באתרי האינטרנט של החברות שלו מאוד דל". ובכל זאת, טוען הני, "דרהי נותר, ללא ספק, האיש החזק ב-Numericable, ובמהלך השיחות שקיימה האחרונה במטרה למזג לתוכה את SFR, חברה בת של קונגלומרט המדיה והתקשורת הצרפתי Vivendi, הוא זה שהלך לפגוש באופן אישי את בעלי השליטה בצד השני".

הדיסקרטיות של דרהי, באופן די לא מפתיע, הופכת אותו למעניין יותר, לפחות בשוק ההון האירופי. אתר החדשות האירופי EuroWeek טען בשבוע שעבר כי ההצלחה של הנפקת Altice תלויה במידה רבה בדרהי. "המשקיעים הפוטנציאלים משתוקקים לפגוש את דרהי, והפגישות שנעשו עמו עד כה התבררו כמוצלחות. יש הרבה מאוד משקיעים שכבר מכירים אותו מהנפקת Numericable".

אחת הסיבות לדיסקרטיות של דרהי היא כנראה הון העתק שצבר דרך הפיכת Altice לקונגלומרט תקשורת אירופי - הון ששוויו המדויק לא ברור אך אין ספק שהוא עומד על מיליארדי דולרים (ראו עמ' 2-3) והופך אותו לאחד מעשירי צרפת, אף שדירוג "פורבס" האחרון של עשירי צרפת - ששווי ההון של כל אחד מהם הוא לפחות 1 מיליארד דולר - כלל לא ספר אותו.

"רעב להצליח"

1 או 2 או 3 מיליארד דולר - המרוץ להצלחה של דרהי, בן ליוצאי קזבלנקה שבמרוקו, כנראה התחיל בבית הספר התיכון. "אנשים שעבדו איתו אומרים שיש לו רעב להצליח, רעב די נדיר", טוען כתב ה-BFMTV, "זה רעב שכנראה נולד בנעוריו. כבן ליוצאי קזבלנקה מצא את עצמו יושב על ספסל הלימודים של האוניברסיטה היוקרתית ביותר בצרפת ללימודי הנדסה, הפוליטכניק (הטכניון הצרפתי - ט"צ), לצד סטודנטים מ'משפחות טובות'".

לאחר לימודיו, עבד בענקיות תקשורת צרפתיות ואירופיות דוגמת Philips (הולנד), Telecom Paris (צרפת), Kinnevik (שבדיה) ו-France Telecom (צרפת).

ב-1993 נמאס לדרהי להיות שכיר והוא יוצא לדרך עצמאית - בחירה שבדיעבד הפכה אותו לאחד מחלוצי תעשיית הכבלים הצרפתית בפרט והאירופית בכלל. בתחילה הקים את חברת הייעוץ CMA, וכעבור שנה את חברת הכבלים Sud Cable, המשרתת את תושבי פרובנס, בעזרת סיוע כספי מהעמיתה האמריקאית Rifkin. כעבור זמן קצר נרכשה Sud Cable על-ידי חברת כבלים אמריקאית אחרת, Intercomm.

ב-1995 דרהי עושה זאת שוב ומקים את Mediareseaux, שנעזרת בכיסיה של העמיתה הפאן-אירופית UPC. שיתוף הפעולה בין שתי החברות משגשג, והחברה של דרהי מרכזת למעשה את פעילות UPC בצרפת. אז מגיע משבר מניות הטכנולוגיה, אך דרהי לא ממש נכווה ממנו. רגע לפני ש-UPC עומדת לפשוט את הרגל, הוא מוכר לה את הפעילות המשותפת וממשיך לדרכו. שווי המכירה לא נודע.

בשנת 2002, לאחר התאוששות שוקי ההון והכלכלות העולמיות, דרהי מקים את Altice, ומתחיל להשתלט על שוק התקשורת הצרפתי והאירופי בחלקו, בין היתר באמצעות סדרת רכישות. "הוא היחיד שהאמין בתעשיית הכבלים בזמן שכולם כבר התייאשו ממנה", הסביר ל- BFMTV גורם בכיר בתעשייה. דרהי מתחיל את ההשתלטות שלו על השוק הצרפתי, ורק יותר מאוחר חודר למדינות אחרות באירופה. את כל חברות הכבלים הצרפתיות שהוא רוכש הוא מאחד תחת מטרייה אחת, Numericable, והיא למעשה הופכת למפעילת הטלוויזיה בכבלים היחידה בצרפת. ההתרחבות של Numericable נעשית תוך סיוע כספי משמעותי מענק ההשקעות האמריקאי Carlyle ומענק הפרייבט אקוויטי האירופי Cinven. לשני אלה נותרה החזקה של 21% ו-13% בהתאמה מההון של Numericable, בעוד ל-Altice יש 40%.

איחוד כל החברות הצרפתיות שנרכשו לא היה קל, כפי שמסביר BFMTV. "התהליך היה ארוך וקשה, איכות השירות נפגעה והחלה מחאה צרכנית נגד החברה". בסופו של דבר, התהליך הושלם ודרהי החל את מסע הקניות שלו מחוץ לצרפת. Altice רכשה חברות כבלים, אינטרנט וטלפוניה נייחת בבלגיה, לוקסמבורג, פורטוגל, שווייץ, ישראל ואפילו הרפובליקה הדומיניקנית והאיים הקריביים. זו הסיבה שעכשיו היא מנסה להנפיק עצמה לפי שווי ממוצע של 8 מיליארד דולר, ויש כנראה ביקוש רב למניותיה.

לפי BFMTV, עובדים לשעבר בחברות של דרהי טוענים כי הוא עוקב מקרוב אחר פעילותן. "הוא בא פעמיים או שלוש בחודש, מתיישב בחדר הישיבות ומתחיל בפגישות עם מנהלי כל הפעילויות. בתום כל פגישה, הוא מקבל במקום את ההחלטות הניהוליות הנדרשות". עובד אחר סיפר כי "הנתון שהוא מקדיש לו הכי הרבה חשיבות הוא היקף המזומן שהחברה יוצרת". אחרים מתארים אותו כנטול גינונים, מדבר לעניין ויודע להקשיב.

עוד טוען אתר החדשות הצרפתי כי "דרהי הוא אדם סימפטי ומבריק שמוצג לעתים קרובות כ'גאון פיננסי'". לדברי אחד ממקורביו, "כשהוא קורא דוח כספי הוא מיד מבין היכן נמצאות הבעיות של החברה". אחר מספר עליו ש"כשהוא יצא לדרך עצמאית, לא היה לו כלום. הוא בנה אימפריה, ואין הרבה שיכולים להתגאות בהישג כזה".

לפי הידוע, דרהי אינו פעיל בקהילה היהודית בצרפת או באירופה בכלל, וזה כנראה אומר שהוא מתרכז נטו בעסקיו, ולא בנגזרות מהדת שעליה גדל. דרהי מתגורר בז'נבה, שווייץ, והוא נשוי ללינה. לזוג ארבעה ילדים.