דנקנר לביהמ"ש: בן-משה תחת חקירת הרגולטור בגרמניה

על-פי פרסומים בתקשורת הגרמנית, פתח הרגולטור הגרמני בהליך בדיקה לגבי ספקית החשמל אקסטרה אנרג'י של מוטי בן-משה‏ ■ "מדובר בבדיקה המהווה צעד נדיר וחריג ביותר, השמור למקרים קיצוניים"

נוחי דנקנר ממשיך במסע החקירה שהוא מנהל על עסקיו של מוטי בן-משה, בעל הבית החדש בקונצרן אי.די.בי (לצד אדוארדו אלשטיין). היום (ה') הגיש דנקנר לבית המשפט המחוזי בקשה, באמצעות עו"ד שמוליק קסוטו, לצרף "ראיות חדשות ומשלימות" לגבי מקורות הונו של בן-משה, כאלה שלא נכללו בחומרים אשר שלח לצוות הבדיקה שמינה בית המשפט לבדיקת עסקי בן-משה, ואשר הגיש לפני כחודש את הדוח לאורנשטיין, דוח שנשאר לעת עתה חסוי.

לבקשה הנ"ל צירף דנקנר תצהיר נוסף של אבי ינוס, המשנה למנכ"ל בלאק קיוב, חברת המודיעין העסקי אשר נשכרה על-ידו, שממשיכה בעבודת החקירה לגבי מקורות הונו של בן-משה.

מהתצהיר של ינוס עולה כי כנגד עסקי האנרגיה של בן-משה בגרמניה, המרוכזים תחת קבוצת אקסטרה אנרג'י, נפתחה בחודש ספטמבר האחרון ביקורת של הרגולטור הגרמני לשוק האנרגיה, "שמטרתה לברר האם אקסטרה אנרג'י הינה חברה שישנו הגיון מסחרי ומסוגלות מסחרית בפעילותה. יצוין כי מדובר בבדיקה המהווה צעד נדיר וחריג ביותר, השמור למקרים קיצוניים. חקירה זו מצביעה על חששות כבדים ביותר בנוגע להתנהלותה של קבוצת אקסטרה ואקסטרה אנרג'י".

ככל הנראה מתבססים דבריו של ינוס על פרסומים שיצאו בסוף ספטמבר האחרון בתקשורת הגרמנית, בעיתון המוביל "דר שפיגל" ובערוץ הטלוויזיה הפופולרי WDR, לפיהם הרגולטור הגרמני הנ"ל פתח בהליך בדיקה לגבי ספקיות החשמל אקסטרה אנרג'י וחברת Almado.

לטענת אמצעי התקשורת הנ"ל, אם אכן תעלה בדיקה זו ליקויים כלשהם במבנה העסקי והניהולי של החברות, קיימת לרגולטור הסמכות לעצור את פעילותן של החברות הללו במשק הגרמני.

זאת ועוד, ינוס מציין כי תסקיר שנערך על-ידי פירמת Bird and Bird ונחתם על-ידי עורך דין גרמני בשם מנפרד אונגמך (Manfred Ungemach), מומחה לשוק האנרגיה הגרמני, עולה כי "חברת אקסטרה אנרג'י פועלת תוך חוסר היגיון כלכלי וסיכון משמעותי לקריסה פיננסית". פעילות קבוצת אקסטרה בגרמניה הינה "פירמידה פיננסית בעייתית".

אונגמך מוסיף כי עודפי המזומנים של החברה אינם מספקים ביחס להתחייבויותיה לציבור הלקוחות ולספקים, זאת עוד לפני שהזרימה מקופתה 115 מיליון יורו לרכישת קבוצת אי.די.בי. גם הוא מתייחס לביקורת שעורך הרגולטור הגרמני בעסקי בן-משה ומציין כי מדובר על "הליך קיצוני מאד במשק הגרמני שיכול להוביל לפירוק החברה, כאשר במצב של חדלות פרעון יוצאו השליטה והניהול מידי מנהליה הנוכחיים של החברה ויועברו למפרק גרמני".

אונגמך, נכתב בתצהיר, הוביל קבוצת עורכי דין אשר סייעה בניהול הליכי הפירוק של קבוצת TelDaFax, הליך הפירוק הגדול ביותר עד כה בתחום האנרגיה בגרמניה.

"אין ספק כי לצורך הגשמת התכלית של גילוי האמת, ההגנה על ציבור הנושים, כמו גם העצמת האינטרסים האמורים כאשר עסקינן בקונצרן הגדול במדינה, מחייבים לטעמנו את צירוף הראיות החמורות שנחשפו", ציין עו"ד קסוטו, שהוסיף כי "הבקשה כשלעצמה, כמו גם המאמצים האדירים העומדים מאחוריה, ראויים רק לשב וממילא, מן הדין ומן הצדק שהיא תתקבל".

מאקסטרה הולדינג נמסר בתגובה: "גם במניפולציה התקשורתית החדשה ובתצהיר שהפיצו היום אנשי דנקנר אין כל ממש! קטעי העיתונות האמורים אינם אלא ניסיון של גוף צרכני לבחינת פניות הציבור (כדוגמת 'אמון הציבור' בישראל) לחייב את אקסטרה הולדינג בתעריפים מופרזים - ניסיון שלא זכה לגיבוי כלשהו מהרשויות המוסמכות בגרמניה.

"'התצהיר' החדש אינו אלא עוד אוסף של אמירות לא מבוססות מפי אדם שמעולם לא עבד עם אקסטרה הולדינג ושאין לו ומעולם לא היה לו כל מידע על עסקיה. לדאבונם הרב של אנשי דנקנר, אקסטרה הולדינג נוהגת עם הרשויות בגרמניה באותה שקיפות מוחלטת כפי שהיא נוהגת למול הרשויות בישראל, דוחותיה הכספיים מפורסמים בגרמניה, ואיתנותה הכספית אינה מוטלת בספק".