דוח מדאיג של ב"י על מחירי הדירות והמשכנתאות

היקף המשכנתאות זינק ב-70% תוך פחות מ-7 שנים ■ זינוק של 50% במספר המשכורות לרכישת דירה ב-5 שנים ■ "שיעור ההחזר החודשי ביחס להכנסת הלווים הוסיף להיות גבוה" ■ "מספר התחלות הבנייה עלה על הגידול במספר משקי הבית"

בנק ישראל מציג היום (א') נתונים מדאיגים במיוחד בהקשר לשוק הדיור בסקירה כלכלית למחצית השנייה של שנת 2013. כלכלני הבנק מעניקים רמזים כבדים על כך שמתפתחת בשוק זה בועה.

ראשית כל נכתב כי מנובמבר 2012 ועד אוקטובר 2013 עלו מחירי הדיור בכ-8%, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. יתרה מזו, מספר העסקאות הגיעו לשיא כל הזמנים. אך חשוב מכך, בבנק ישראל בדקו ומצאו כי היחס בין מחיר ממוצע של דירה לשכר ממוצע למשרת שכיר הגיע לשיא כל הזמנים ובספטמבר האחרון עמד על 12 משכורות שנתיים שהם 144 משכורות חודשיות, לעומת 96 משכורות חודשיות במחצית 2008. בבנק ישראל מדגישים כי יחס זה מבטא את "יוקר מחירי הדיור".

עם זאת, נזכיר כי לפי נתוני הלמ''ס, השכר של מחצית מהשכירים במשק (השכר החציוני למשרת שכיר) עמד ב-2012 על 6,541 שקל בלבד שהם כ-71% בלבד מהשכר הממוצע באותה שנה, כך שאם ניתוח היה מתבצע לפי שכר חצייני ולא שכר ממוצע מספר שנות שכר היה עולה בחדות.

לראשונה, כותב בנק ישראל, שנוהג להתלונן על חוסר היעילות של הממשלה בהתחלות הבנייה ומגדיר את בעיית הדיור כבעייה של היצע, את הדברים הבאים: "בשלוש השנים האחרונות עלה מספרן של התחלות הבנייה על גידול במספר משקי הבית". במילים אחרות, קצב גידול הבנייה גבר על קצב הריבוי הטבעי בשלוש השנים האחרונות.

"יש בנתון הזה כדי למתן את ההשפעה של המחסור בדירות במחירי הדירות. מספר התחלות הבניה גדל מ-42 אלף ב-2012 ל-44 אלף ב-2013", נכתב בדוח.

בבנק ישראל מזכירים את הצעדים שנקט המפקח על הבנקים, דוד זקן, כדי להגביל את לקיחת המשכנתאות ומסבירים חלק מחוסר יעילותם בעובדה כי "עלויות המימון נותרו נמוכות והן מריצות את משקי בית להוסיף לרכוש".

עוד עולה כי מתחילת ינואר 2007 ועד סוף 2013, טיפס האשראי לדיור מ-169 מיליארד שקלים ל-287 מיליארד שקל - זינוק חד של 70% תוך פחות מ-7 שנים (תוספת של 118 מיליארד שקל). לצורך השוואה, בין השנים 2000 ועד 2007 גדל אותה יתרה ב-23% בלבד.

בהקשר הזה נכתב בסקירה כי "יתרת האשראי למשק בית ממשיכה לגדול, ברובו בגלל האשראי לדיור. האשראי לדיור הוסיף להינתן ברובו בריבית משתנה, ושיעור ההחזר החודשי ביחס להכנסת הלווים הוסיף להיות גבוה".