דפקט ינואר

נקווה שבבנק ישראל מבינים שבשוק המט"ח אין נוק אאוט

חודש ינואר 2014 הוכיח למי שפועל בשיטת "מה שהיה הוא שיהיה", שלכל כלל יש יוצאים מן הכלל.

יש תקופות, במיוחד אחרי שנה ואפילו שנתיים טובות בשוקי המניות, באדיבות ארה"ב, בריטניה ויפן ששפכו טריליוני דולרים לשווקים, שבהן כדאי וראוי לקחת פסק זמן, לעשות חושבים ולעשות סדר בתיקי ההשקעות.

אחרי שארה"ב החלה לסגת מתכנית ההקלה הכמותית, ודצמבר הניב תשואת סף שנה נאה למשקיעים, זו הייתה בדיוק נקוקת הזמן לעשות חושבים מחוץ לשוק ולא "להתחזר" ולנסות לגנוב עוד כמה אחוזים אך ורק בגלל שחודש ינואר נהנה בדרך כלל מ"אפקט ינואר" שבו חוזרים משקיעים רבים לשוק. הפעם זה לא קרה.

מצד אחד עולה בי חיוך רחב בכל פעם שאני שומע את ידידי בבתי ההשקעות ובבנקים ממהרים להכריז שזה בסך הכול תיקון בריא ומתבקש. הרי בכל קריסה שחווה שוק המניות לווה החודש הראשון לקריסה בכותרות והערכות דומות. מצד שני הפעם אני נוטה להסכים עימם ולא חושב שאנו לפני קריסה בשווקים.

לא בגלל שהמצב כל כך טוב, הענק הסיני תקוע ויש חשש להאטה בצמיחה, השווקים המתעוררים עוברים זעזועים וטלטלות, קרן המטבע כבר ממהרת להזהיר מפני מחנק אשראי ואירופה ממשיכה לדמם. האבטלה נשארת ברמה גבוהה ולגל החששות בגוש נוסף השבוע גם החשש מדפלציה עקב ירידה נוספת בשיעור האינפלציה. אבל ארה"ב הייתה ונותרה הכוח המוביל והתאוששותה, יחד עם הכוח העצום שניתן לגופים הפיננסיים באדיבות הבנקים המרכזיים, מוליכים להערכה זהירה ש"כוחות השוק" לא יתנו למימוש להפוך לקריסה.

מי שלקח פסק זמן מהשווקים נכון עשה וראוי בתקופה זו להמשיך לשבת על הגדר ולהמתין להתפתחויות נוספות ולהתבהרות העננים. מי שנשאר בשווקים מן הראוי שיעשה קצת סדר בתיק.

בתקופה הנוכחית כדאי שתיק ההשקעות יכיל נתח משמעותי של מניות דפנסיביות מצד אחד אולם משקל עודף למניות רשתות חברתיות שהוכיחו בפעם המי יודע כמה שהעולם צועד לעבר מקום אחר ומי שלא שם פשוט לא קיים.

בשוק המט"ח חווינו את אפקט ינואר במלוא עוצמתו. מטבעות שווקים מתעוררים עברו רכבת הרים והדולר הוכיח את עצמו בפעם המי יודע כמה כמטבע המפלט בתקופות לא רגועות. מיותר לציין כי התחזקות זו פסחה כמובן על השקל שלנו, ובסוף עוד נאמין שהוא מפלטו האמיתי של כל העולם.

לפחות אחד משני הגופים שיכולים לפעול על מנת שהאבסורד שמתרחש כאן לא ימוטט את הכלכלה שלנו - בנק ישראל, כבר שם את הדברים על השולחן ומדבר עליהם בגלוי. השקל נהנה מהערכת יתר והתחזקותו היא הרבה מעבר למה שמצדיקים הנתונים הכלכליים (גז, היי טק וכל השאר).

בנק ישראל עשה מאמצים גדולים החודש להתמודד מול הגל הספקולטיבי שלא מאפשר להתחזקות הדולר לקבל את ביטוייה הראוי גם מול השקל ופעולתו ביום שישי בצהרים מוכיחה כי הוא נחוש בדעתו להפעיל טקטיקות התמודדות אותן לא נקט בעבר במסגרת הכלים העומדים לרשותו. התערבותו במקביל להתחזקות הדולר בעולם, במקביל לרכישה שביצע בשוק גורם פרטי, ביום שישי בצהרים המאופיין במסחר דליל השפיעה באופן דרמטי והפתיעה את הפעילים.

אני מקווה שבבנק ישראל מבינים שבשוק המט"ח אין נוק אאוט ואסור לשקוט על השמרים. צריך להמשיך להפתיע על מנת להביא לשינוי המגמה המיוחל.יש לזכור כי לאחר תקופה ארוכה בה "נחנקו" היצואנים בשערים נמוכים מ-3.5 ינצלו גל זה על מנת להיערך לחודשים הקרובים, לכן יש לצפות לגל המרות שהחל כבר בשישי אחה"צ.

אני מסכים עם הכרזת בכירי הבנק שגם האוצר צריך להתעורר ולתרום את חלקו או כפי שניסחו זאת בעדינות - אם רוצים להצליח במלחמה הממשלה חייבת לגבות את הבנק המרכזי ולא במילים.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי