ההסתה יכולה לחכות

לא זה הזמן לצאת נגד החינוך הפלסטיני המסית נגד ישראל

האמריקאים והפלסטינים יצאו ביוזמה להקמת ועדה שתדון בהסתה ובחינוך לשלום ברשות הפלסטינית ובישראל. השר יובל שטייניץ הודיע כי ישראל לא תשתתף בוועדה - ובצדק.

היוזמה שמה את ישראל והפלסטינים בעניין זה על מדרגה שווה, ולא היא. ההסתה הפלסטינית היא גורפת ונעשית גם תחת חסות ממלכתית, ותמיד גם דתית. גם בישראל יש כמובן מסיתים, אבל אלה אינם גורמים ממלכתיים, כמו בתי ספר. לעומתם, יש אצלנו גורמים רבים, אולי הרוב, המתקוממים נגד ההסתה.

צדק יש, טיימינג אין

אבל שוב אנחנו מגיעים אל התובנה של צודק ולא חכם, המלווה את התהליך מאז לידתו. יש לנו יותר מהצדקה לגיטימית לדרוש את הפסקת ההסתה. קשה לראות שלום אמיתי עם אנשים הגדלים על ברכי השנאה הזאת. זה עושה צחוק מהדיבורים והמאמצים המושקעים להשיג הסכם שלום.

אבל למה עכשיו? ההסתה הפלסטינית שטופת הרוע והאלימות היא לא דבר חדש, אלא שלא ממש התייחסו לכך ברצינות אצלנו. היו משלמים נגדה מס שפתיים, אבל לא זכורה פעילות של ממש לצאת נגדה, מלבד השימוש בה לצורכי תעמולה. עניין ההסתה הוא משהו שהיה ראוי להתייחסות אופרטיבית, למאבק אינטנסיבי להכחדתה. אולי זה אפילו היה צריך להיות תנאי למשא ומתן. זה לא פחות חשוב מתנאים אחרים שהוצגו.

עוד רימון יד על התהליך

הודעת שטייניץ על אי השתתפות בתקופה שבה המגעים בעיצומם, כאשר שר החוץ האמריקאי נשמע אופטימי, זה לחם בשביל מי שטוען שישראל אינה רוצה בהסכם. אנחנו מספקים מזון כזה בעניין הבנייה בשטחים, כאילו הבנייה היא הדבר הכי דחוף - דווקא עכשיו, כשהמשא ומתן מתקיים; וזכורים דברי הנאצה של שר הביטחון משה יעלון, שאליו מצטרפים שרים אחרים, על ג'ון קרי.

בשום אופן אי אפשר להאשים את מי שטוען שאנחנו מחפשים בנרות לטרפד את התהליך, מכיוון שכך בדיוק מתנהג מי שרוצה לטרפד. בכל הזדמנות שולפים רימון יד או פצצה, ומטילים אותם על תהליך המשא ומתן.

עניין ההסתה הפלסטינית חשוב מאוד, אבל עכשיו לא הזמן. אם יורידו מהאינטרנט כמה פרסומי שטנה, כפי שדורש ביבי, זה מה שיעשה את השינוי, שטייניץ? כדאי להפסיק להיטפל במועד מאוחר זה לכל מיני נושאים שאם לא טופלו עד עכשיו, זה לא הזמן לאוורר אותם.

משחקים ילדותיים

"פקיד ישראלי בכיר ציין כי השר לעניינים אסטרטגיים יובל שטייניץ, שהוסמך על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לטפל בסוגיה, הבהיר לאמריקאים" וכו'. "פקיד ציין, שטייניץ שהוסמך אמר"... אף עיתונאי לא היה כותב משפט כזה מרצונו החופשי. את זה שטייניץ הכתיב מילה במילה. אבל גם הוא לא מאחורי יוזמה זו. בכל מקום ששמו של שטייניץ מופיע צריך לקרוא: נתניהו. אולי אפשר להפסיק כבר את המשחקים הילדותיים הללו?