קפלן: "הכוכבים שלנו מרוויחים פחות מהכוכבים באסותא"

מנכ"ל הדסה: "זה שנשות הדסה היו נשים טובות והעבירו עד היום למדינה יותר מ-2 מיליארד דולר, לא אומר שאנחנו בית-חולים פרטי" ■ "אני לא רואה בשר"פ אסון; הרופאים פה מבוקר עד לילה, ואם יש הסתבכות כולם יורדים במעלית"

יום לפני שבית המשפט המחוזי בירושלים צפוי לקיים דיון בבקשה של הנהלת בית החולים הדסה לאשר לה הקפאת הליכים, פנתה בשעות הצהריים (א') ההסתדרות הרפואית לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה שהוגדרה "בהולה" כדי שהוא זה שיקיים את ההליך המדובר כערכאה ראשונה.

ההסתדרות הרפואית, באמצעות עו"ד ארנה לין, טוענת כי העובדה שהנהלת הדסה לא שילמה 50% משכרם של העובדים וכי במסגרת תוכנית ההבראה שגובשה בין ההנהלה למשרדי הבריאות והאוצר נדרשים העובדים לספוג שורה של גזירות שונות בתוך הפרה דה-פקטו של ההסכמים הקיבוציים, המקום לדון בסוגיה זו הוא בראש ובראשונה בית הדין לעבודה.

כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", הקפאת הליכים מצמצמת בפועל את המשקל של ההסכמים הקיבוציים ומאפשרת לנאמן, שהומלץ על ידי הנהלת הדסה (ליפא מאיר), להמליץ לבית המשפט על צעדים שונים, לרבות קיצוצי שכר ופיטורי עובדים. על כן ההערכה היא שהדסה בחר בצעד הזה פחות כדי להגן על עצמה מפני הנושים ויותר כדי להחליש את כושר המיקוח של ועדי העובדים והרופאים ולאלץ אותם להסכים למתכונת תוכנית ההבראה שגובשה. תוכנית זו כוללת בין היתר פיטורים של עשרות רבות של עובדי מנהל ומשק, ביטול שורה של הטבות שכר שעוגנו בהסכמים קיבוציים, הפחתת שכר רוחבית באופן דיפרנציאלי, הפחתת דמי ההבראה ועוד. התוכנית כוללת גם ריסון של מודל השר"פ והגדלת הכנסות ביה"ח מהשר"פ על חשבון חלקם של הרופאים בהכנסות כיום.

בתוך כך, הפגינו היום רופאי הדסה מול משרד ראש הממשלה בירושלים, ואילו כלל הרופאים בבתי החולים בארץ שבתו במשך שעתיים כאות סולידריות עם חבריהם. חברי הכנסת אילן גילאון (מר"צ) ושלי יחימוביץ' (עבודה) קראו היום למדינה להלאים את הדסה ולא להסתפק בהזרמת כספים. השניים טענו עוד כי מצבו של הדסה הוא בבחינת נורת אזהרה לוועדת גרמן, הבוחנת בימים אלה הכנסת שר"פ לבתי החולים הממשלתיים.

"אני לא רואה בשר"פ אסון"

בשיחה עם "גלובס" דחה היום מנכ"ל הדסה, אביגדור קפלן, את הטענה שהשר"פ הוא שגרם לסחרור שכר ולאותם עיוותי שכר בכל הסקטורים השונים בבית החולים שכנגדם הלין בעצמו במסגרת הבקשה להקפאת הליכים.

"אני לא רואה בשר"פ אסון - יש בו עיוותים כמו העובדה שהוא התבצע גם בשעות הבוקר ושהחלק של ביה"ח מההכנסות היה נמוך מדי - אבל יש בו גם הרבה יתרונות: הרופאים נוכחים פה מבוקר עד לילה, ואם יש הסתבכות כולם יורדים במעלית. רפואה פרטית תמיד תהיה קיימת והיא אפילו קיבלה עידוד מהממשלה שהשיקה את הביטוחים המשלימים. במקום לטפל בהיצע צריך לטפל בביקוש, וזה אומר לאפשר גם לעניים לבחור את המנתח. אני לא חושב שזה שטכנאי רנטגן מקבל תוספות שכר מיוחדות קשור דווקא לשר"פ אלא לאופן הניהול שהיה כאן. אני לא יודע מה היו השיקולים של המנהלים, אבל ההסכמים שחתמו עליהם היו הרסניים".

- מדוע היה חשוב לכם לציין שמזכירה בכירה מרוויחה 18 אלף שקל בחודש, אבל לא ציינתם רופאים שמרוויחים 300-600 אלף שקל בחודש?

"הכוכבים שלנו בסיכומו של יום מביאים לביתם פחות מהכוכבים של בתי החולים הממשלתיים שמפרידים בין ציבורי לפרטי באופן מלאכותי והולכים לאסותא. השכר שאתה מדבר עליו הוא של קומץ ואפשר לספור אותם על יד אחת. אני בטוח שיש רופאים בבתי חולים פרטיים שעובדים גם בממשלתיים שעושים מיליון שקל בחודש, אבל זה מתחת לרדאר ואולי רק שלטונות המס יודעים מזה".

- אפשר להתרשם מהבקשה שלכם לבית המשפט שעיקר הגירעון מגיע מההסכמים עם העובדים. האומנם?

"לא, זו לא הסיבה הראשונה לגירעון. מתוך גירעון שוטף של 300 מיליון שקל בשנה, חצי ממנו נובע מיחסי גומלין מעוותים בין בית החולים לקופות החולים וזה בעיקר הנחות מטורפות שניתנו לקופות. לצערנו חוק ההסדרים קיבע את ההסכמים עם הקופות למשך שלוש שנים. הסיבה השנייה היא יחסי גומלין מעוותים בינינו לבין האוניברסיטה העברית, והסיבה השלישית היא השכר".

- אתה אומר בעצמך שנחתמו הסכמים הרסניים, אז למה שלא תהיו כפופים לממונה על השכר?

"קודם כול, המדינה לא רוצה את הדסה. נכון שהממונה על השכר יכול לפקח טוב יותר, אבל לא מדברים על הלאמה. מה שצריך לעשות זה לחוקק חוק שיסדיר את הפיקוח על בתי החולים כדי שיהיו כללים אחידים לכולם, ללא יוצא דופן בין בתי חולים ממשלתיים, ציבוריים או חצי ציבוריים. זה מה שהמלצתי גם לוועדת גרמן. משרד הבריאות נמצא בסכיזופרניה בגלל ניגוד העניינים שלו כבעלים של בתי החולים הממשלתיים וכרגולטור מנגד.

"אתה חושב שבבתי חולים ממשלתיים כמו רמב"ם ואחרים יש שקיפות? זה שפקידי האוצר קוראים לנו בתקשורת בית חולים פרטי וגם שר האוצר לפיד חוזר על זה, זה לא הופך את זה לאמת. אנחנו בית חולים ציבורי שמספק גם שירותים פרטיים. זה שנשות הדסה היו נשים טובות והעבירו למדינה עד היום 2 מיליארד דולר ויותר, זה לא אומר שאפשר לקרוא לנו בי"ח פרטי".

- מה דעתך על מגדל האשפוז שהדסה בנתה ב-350 מיליון דולר? לא יומרני ומיותר?

"אם הייתי צריך להחליט היום, אולי הייתי דואג שיהיה קטן יותר עם פחות תקורות ומערכות מתוחכמות. רק למזג את המבואה שבנו שם יעלה לנו הון. אבל התורמים הכתיבו פחות או יותר מה הם רוצים, אני לא יודע אם אפשר היה לנתב את הכסף אחרת, את המתנה הזו שיקבלנו, וזה לא יעזור להיות חכם רטרואקטיבית. עוד כמה שנים עם ישראל יגיד 'מזל שיש מגדל כזה', אז נכון שהתחזוקה תעלה ביוקר אבל זה לא מה שיפיל את הדסה".

- אתה שואל את עצמך "למה לעזאזל הייתי צריך את זה"?

"לא, אני לרגע לא מצטער. אין דבר גדול יותר מלעזור לחולים לקבל מרפא ואם אצליח לשקם את הדסה תהיה זו תחושת הסיפוק הגדולה ביותר".