האוצר חושף כמה יעלה לכם לרכוש מטוס פרטי לרה"מ

בשנת רכישת המטוס תירשם הוצאה תקציבית חריגה של 140-175 מיליון שקל, אך בשנות תפעול המטוס ההוצאות יירדו ■ אחרי הקנייה יוסב המטוס ל-VIP בעלות של יותר מ-40 מיליון שקל ■ כמה יעלה התפעול השוטף?

עלות רכישת מטוס פרטי עבור ראש הממשלה והנשיא והסבתו לתצורת VIP תסתכם ב-40-50 מיליון דולר, כאשר תפעולו השוטף יעלה עוד כ-5 מיליון דולר בשנה - כך עולה ממסמך רשמי של משרד האוצר שגובש באגף החשב הכללי בתשובה לפניית התנועה לחופש המידע.

טיסות ראש הממשלה והנשיא עולות היום למשלם המסים הישראלי כ-7 מיליון דולר בשנה, כאשר בשנים 2008-2010 עמד ממוצע הוצאות אלה על 5.8 מיליון דולר.

נוכח הביקורת הציבורית על יוקר הטיסות של ראש הממשלה והנשיא הוחלט לאחרונה לבחון אפשרות של רכישת מטוס פרטי לטיסות אלה. באוצר מפרטים כעת כי רכישת המטוס תעלה 30-40 מיליון דולר, הסבתו לתצורת VIP תעלה עוד 10 מיליון דולר, והתחזוקה השוטפת תעלה עוד 4.36-5.73 מיליון דולר בשנה.

חלופות נוספות שנבחנו הן שימוש במטוס ייעודי לטיסות אלה יחד עם חברה פרטית ("מטוס דואלי"); התקשרות ארוכת-טווח עם חברת תעופה לאספקת שירותי טיסה; או הותרת המצב הקיים על כנו בו מפורסם מכרז לפני כל טיסה.

אופציית המטוס הדואלי נפסלה בשל בעיות אבטחה; התקשרות ארוכת-טווח אפשרית רק עם חברת אל-על שהעבירה מחיר גבוה מדי לטענת האוצר; ולכן האופציה היחידה על הפרק היום היא רכישת מטוס פרטי.

באוצר סבורים כי "צפוי שימוש אינטנסיבי במטוס וירידה בכמויות הטיסות המסחריות", אך מסייגים כי התחשיב שערכו "אינו כולל מערכת אבטחה שנחויב להתקין" או לחלופין הוצאות בלתי צפויות של חכירת מטוסים אחרים בתקופות בהן המטוס הפרטי יימצא בטיפול.

בשנת רכישת המטוס תירשם הוצאה תקציבית חריגה של 140-175 מיליון שקל, אך בהמשך תהיה ירידה בהוצאות בשנות תפעול המטוס, תוך חשיפה להוצאות בלתי צפויות כמובן.