רוצים לערער על דוח תנועה? חוטובלי תעשה לכם חיים קשים

קיבלתם דוח תנועה וברצונכם לערער? הפקידו מראש את הקנס; אם הערעור יידחה - שלמו קנס כפול ■ ויש גם "גזר": אם תוותרו על הערעור ותבחרו לשלם את הקנס, המדינה תשמח לפרוס לכם לתשלומים ■ "רבע מהבקשות להישפט - סרק"

קיבלתם דוח תנועה ואתם מעוניינים לערער עליו ולהישפט? הצעת חוק של ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד) תהפוך את חייכם לקשים מאוד.

שלשום (ב') עלתה לדיון ראשון בוועדת הכלכלה הצעת החוק להחמרת הענישה נגד נהגים עבריינים. ההצעה אמורה לתת לשוטרי התנועה סמכויות ענישה מרחיקות לכת לפני משפט ולהרתיע נהגים מלערער לבית הדין לתעבורה על דוחות שקיבלו.

כיצד? ובכן, הנהג ייאלץ להפקיד מראש את תשלום הקנס, ואם יימצא אשם - הקנס יוכפל. האלטרנטיבה היא כמובן לוותר מראש על הערעור.

אבל יש גם "גזר" לנהגים: מי שיבחר לוותר על הערעור, יוכל לפרוס את הקנס לתשלומים.

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי העבודה על הצעת החוק נמשכה כ-5 שנים. לדבריה, המטרה היא "לעשות סדר בחקיקה, להפחית עומס מבתי המשפט לתעבורה ולטפל בעבירות התנועה המהותיות".

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, מסרה כי מדובר בתקדימים מסוכנים.

עו"ד שי גלעד מלשכת עורכי הדין אמר כי המסר של ההצעה הוא צמצום שיקול-הדעת של בתי המשפט, העלאת רף המינימום בענישה וחסימת דרכו של האזרח הפשוט לבית המשפט.

יו"ר ארגון מתונה, מרדכי פדר, הוסיף כי הוא אינו משוכנע שההצעה תסייע במאבק בתאונות הדרכים, ואמר כי הוא מאוכזב אם זה מה שמשרד התחבורה יכול להציע אחרי 5 שנים של עבודה. פדר קרא למשרד לפעול לשיפור תשתיות וסיכם את ההצעה בשיר: "היה היה נהג בשם דן / ששום דבר רע לא עשה במכוון / ואז בא משרד התחבורה במגמת ענישה והפך אותו לעבריין".

מגישת הצעת החוק חוטובלי אמרה כי לא מדובר בהצעה טכנית, אלא ברפורמה שנועדה להיאבק בעבירות בריונות הכביש: "ההצעה נועדה לרדוף את מי שמתייחס לחוקי התנועה כאל המלצה".

לדבריה, רבע מהבקשות להישפט הן בקשות-סרק, שיוצרות עומס שמזיק דווקא לנהגים שומרי החוק, שכן יש מקום לברר את עניינם בבית המשפט.