"ב"י ימשיך להתעלם מהמצב בתקווה שהזמן יעשה את שלו"

שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברת פיוניר אומר בתגובה למדד ינואר כי המשק נמצא במצב לא בריא ובנק ישראל חייב לחתוך את הריבית ■ יונתן כץ מלידר שוקי הון טוען כי עליית מחירי הדיור תמנע מב"י הורדת ריבית

"מדד ינואר מעיד שאין בעיה של אינפלציה בישראל, ומאפשר הורדת ריבית נוספת, אבל לא בטוח שהורדה נוספת תתרום לשער החליפין או הצמיחה", כך טוען אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי בתגובה לפרסום מדד המחירים לצרכן.

המדד כאמור הפתיע וירד בשיעור של 0.6% בחודש ינואר, מעל צפי האנליסטים בשוק שעמד על ירידה מתונה יותר של 0.3%. ירידת מחירים נרשמה בסעיפי המזון, ההנעלה וההלבש. ב-12 החודשים האחרונים האינפלציה עומדת על 1.4%. ארצי מעריך כי מדד המחירים יוסיף לרדת גם בפברואר בשיעור של 0.2%. זאת בשל ירידה צפויה במחירי הדלקים וכן המשך ירידה במחירי ההלבשה וההנעלה בעקבות החורף הקצר. "עליית מחיר הנפט בשבועות האחרונים עשויה להערכתנו להשפיע על מדד מרץ אך עוד מוקדם לדעת", לטענתו.

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, מציין כי מחירי הדירות המשיכו גם החודש לעלות ועלו בשיעור של 1.5% כך שלמרות הירידה החדה במחירי השכירות כנראה מדובר על סטייה חדה מהמגמה.

ואילו יונתן כץ מלידר שוקי הון טוען כי "מדובר בסביבת אינפלציה נמוכה מיעד בנק ישראל אשר מעידה על חולשה בביקושים המקומיים". יחד עם זאת, כץ סבור כי קיימות מספר סיבות לאי הורדת הריבית למרות האינפלציה הנמוכה. "ראשית, סקר מחירי הדירות לרכישה עלה ב- 1.5% בסקר האחרון וב-8% ב- 12 החודשים האחרונים. כזכור, קרן המטבע מתריעה מפני בועת נדל"ן. שנית, נתוני סחר חוץ בישראל מצביעים על שיפור בכלכלה הישראלית עם עלייה גם ביצוא וגם בכל מרכיבי היבוא. כל עוד הפד ממשיך ב- tapering , לא סביר לצפות להורדת ריבית בישראל".

יוסי פריימן מנכ"ל חברת פריקו נהול סיכונים טוען כי "הפחתת הריבית היא מחוייבת המציאות כדי להביא לפיחות בשער השקל וכדי לפגוע בכדאיות ההשקעה בו. פיחות השקל יוסיף לרווחיות היצוא, יצמצם את היבוא ויסייע לעסקים במימון פעילותם השוטפת".

גם שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר תכנון פיננסי, שותף לדעה לפיה בנק ישראל חייב לחתוך את הריבית. בתגבוה למדד ינואר בן אריה אמר כי "מדד המחירים לצרכן של חודש ינואר מצביע על מה שכולנו ידענו - המשק לא נמצא במקום בריא. המדד מצביע על ירידה בביקושים של הצרכן הישראלי ועל המשך ההאטה הכלכלית. למרות שהמדד הושפע מירידה עונתית במחירי ההלבשה, עדיין כשאנו רואים ירידה חדה בכל הפרמטרים הצרכניים ואפילו בדיור, זה מעיד על כך שהצרכן הישראלי מחשב כל הוצאה הכי קטנה. אם עד עכשיו הורגלנו שהגורם המרכזי שפוגע בצמיחה הינו שער השקל-דולר שמקשה על היצואנים, ייתכן ונתחיל לראות שגם האטה בצריכה הפרטית תנגוס בצמיחה של המשק הישראלי. לאור זאת, בנק ישראל חייב להתעורר ולהתאים את עצמו למצב הקיים בארץ ובעולם ולחתוך את הריבית אפילו ב- 0.5%. לטעמי בנק ישראל ימשיך להתעלם מהנעשה במשק ולא יעשה דבר מתוך תקווה שהזמן יעשה את שלו".