יו"ר ועדת הכספים קורא למרד: לא לשלם חשבון חשמל

הסיבה: החוב של הפלסטינים לחברת החשמל ■ יו"ר חברת החשמל: כחברה פרטית היינו מנתקים חשמל לפלסטינים

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, טוען כי אם חברת החשמל הייתה חברה פרטית ולא ממשלתית, היא הייתה מפסיקה "מזמן" את החשמל לרשות הפלסטינית, בשל החוב האדיר שצברה. במקביל, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, קורא למרד אזרחי נגד חברת החשמל - ולא לשלם את החשבונות.

"אם היינו חברה פרטית, ממזמן היינו מפסיקים את אספקת החשמל לרשות הפלסטינית ולרצועת עזה", אמר היום (ג') רון-טל בדיון בוועדת הכספים. "הפלסטינים צברו חוב של קרוב ל-1.4 מיליארד שקל למרות התראות שלנו במשך שנים".

רון-טל הוסיף כי "אם אזרח רגיל לא היה משלם את חשבון החשמל, היינו מנתקים אותו תוך שבוע; כאן, למרות החוב הפיננסי העצום של החברה, אנחנו נאלצים להמשיך לספק חשמל לרשות הפלסטינית. הבעלים שלנו היא המדינה והיא צריכה לקבל החלטה בעניין. את החוב הזה חייבים לגבות".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הוסיף כי "אם המדינה לא תסייע לחברת החשמל בגביית החוב מהרשות הפלסטינית, ועדת הכספים תשקול לפנות לבג"ץ על-מנת שיחייב את המדינה לתת מענה לבעיה. לא יתכן שאזרחי ישראל יממנו את הגירעונות של חברת החשמל, שנובעים בין השאר מאי-גביית החוב של הרשות. ייתכן שאזרחי ישראל צריכים למחות באי-תשלום חשבונות חשמל. לחילופין, על הממשלה להחליט לממן את גירעונות החברה ישירות מהאוצר".

ח"כ רובי ריבלין אמר בדיון כי "הסדרי החשמל עם הפלסטינים הם עניין מדיני ולא אוצרי. ועדת הכספים איננה צריכה להיכנס לעובי הקורה בעניין זה, אלא רק להבטיח שהציבור לא ישלם את המחיר על התחשבנות כזו או אחרת עם הפלסטינים בנושא החשמל, אלא ממשלת ישראל תישא באחריות התקציבית. באשר לרפורמה, העובדים צריכים להבין שנוצרה מציאות חדשה ומה שהיה לא יהיה. החברה נמצאת בתהליך הבראה, וכל דוח שיוכן יובא לדיון בפני הוועדה".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) ציינה כי "אין ספק שהחוב של הרשות הפלסטינית מכביד על חברת החשמל וחשוב להסדירו בהקדם. עם זאת, ברור לכל שבכך לא מסתיימות בעיותיה של החברה. מזה שנים היא מתנהלת בצורה שאינה מקדמת יעילות ואינה מצמצמת חובות. מדברי נציגי ההנהלה ניכר שאין הסכמות בתוך החברה על הדרך שבה יש לייעל את תפקודה. מה שאנחנו צריכים לראות בקצה זה את האזרח שמשלם בסופו של דבר את חשבון החשמל ולא יתכן שהוא זה שיפגע ממתחים בין ההנהלה לוועד העובדים".