פורטיסימו הרוויחה תוך פחות משנה 30 מיליון ד' על טליט

הקרן מכרה מניות טליט ב-35 מיליון דולר ■ חברת התקשורת נסחרת ב-AIM הבריטית בשווי 367 מיליון דולר

טליט תקשורת (Telit Communication) הולכת ומתבררת כאחת מחברות הטכנולוגיה המוצלחות שצמחו בארץ. החברה, הנסחרת בבורסת המשנה הבריטית (AIM), עוסקת בפיתוח מודולים סלולריים המיועדים לשוק ה-M2M (קישור אלחוטי בין מכונה אחת לשנייה). M2M (שפירושו Machine to Machine) היא טכנולוגיה המאפשרת העברת מידע בין שתי מערכות ממוחשבות מרחוק, דרך תקשורת נייחת או ניידת וללא התערבות אדם.

בשנה האחרונה, גם על רקע חדירה של החברה לפעילויות נוספות מלבד זו ושיפור ניכר בתוצאותיה הכספיות, טליט יותר מהכפילה את שוויה (151%), אשר עומד כרגע על 367 מיליון דולר, ומהווה נקודת פתיחה מצוינת לקראת הנפקה אפשרית של החברה בנאסד"ק.

ביצועי מניה אלו לא נעלמו מעיניה של בעלת המניות השנייה בגודלה בחברה, קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו (Fortissimo) של יובל כהן, אשר נכנסה להשקעה בטליט במהלך המחצית הראשונה של 2013. הקרן, שידועה בהשקעותיה המוצלחות בחברות ישראליות אחרות כמו SodaStream, רכשה אז 14.6 מיליון מניות בקירוב של טליט לפי מחיר של 75-80 פני למניה, ובהשקעה כוללת של 18 מיליון דולר. כך הגיעה להחזקה של 14% בחברה, והפכה לבעלת המניות השנייה בגודלה כאמור. הראשונה היא קבוצת המשקיעים הפרטיים, ביניהם עוזי כץ המנכ"ל ויוסי פייט סמנכ"ל הכספים, שהחזקתה היא 26% בקירוב.

מדיווח שהגישה הבוקר טליט עולה כי פורטיסימו מכרה חלק ניכר מהחזקתה זו - 10.5 מיליון מניות - לפי מחיר מניה מוערך של 200 פני, ובתמורה כוללת של 35 מיליון דולר. בגין מכירה זו הרוויחה הקרן 21 מיליון דולר. לאחר מכירה זו, נותרו בידי פורטיסימו מניות טליט שמהוות 3.8% מהון החברה - החזקה ששווה 14 מיליון דולר, אשר הרווח "על הנייר" בגינה הוא 9 מיליון דולר. כך, תוך פחות משנה הרוויחה הקרן 30 מיליון דולר על השקעה של 18 מיליון דולר.

השקעה פיננסית שהגיעה למימוש

המכירה של פורטיסימו בעיתוי זה אינה ממש מפתיעה, ועדיין היא מעוררת תמיהה. שכן טליט עושה את דרכה לנאסד"ק, וייתכן שהנפקה בשוק ההון האמריקאי הייתה מעניקה לה תג מחיר גבוה יותר, ולפיכך מגדילה את רווחי הקרן. ככל הנראה, פורטיסימו ביצעה את המכירה מכיוון שהיא למעשה בעלת מניות מיעוט בטליט, דהיינו בעלת מניות פיננסית שאין לה כל השפעה על ניהול החברה. פורטיסימו רגילה להיות בעלת השליטה בחברות שבהן היא משקיעה, וכשהחזקותיה הן החזקות מיעוט היא נוהגת כמו כל בעל מניות מהשורה ומוכרת אותן בשיא, או לכל הפחות ברגע שבו היא מוצאת לנכון לממש את רווחיה.

רשימת בעלי המניות של טליט כוללת בין היתר ענקי השקעה Made in USA דוגמת מורגן סטנלי ובלאקרוק, שנוכחותם מעידה על כך ששוק ההון האמריקאי החל לזהות את הפוטנציאל של טליט, וזוהי נקודה פתיחה טובה נוספת שיכולה לסייע לחברה בהנפקתה בשוק זה.

בתחילת ינואר דיווחה טליט כי הכנסותיה ב-2013 עמדו על 243.5 מיליון דולר (גידול שנתי של 17.4%), כשההכנסות ברבעון הרביעי לבדו עמדו על 72.5 מיליון דולר ושיקפו גידול שנתי של 26.3%. לראשונה, ההכנסות בשנה שעברה כללו הכנסות חוזרות ממנוע הצמיחה החדש של החברה, m2mAIR, פלטפורמת טליט שניתנת כשירות (Platform as a Service), ואלו עמדו על 8.5 מיליון דולר.