מכה לבן-דב: סמסונג לוקחת מסאני נתח ממכירות הסלולר

סמסונג תייבא את מכשיריה שלה ישירות למפעילות מקומיות, וסקיילקס תישאר עם כ-30% מהפעילות

סדרת המכות שנחתו בשנים האחרונות על איש העסקים אילן בן דב ממשיכה. לאחר שנקלע לשורה של הסדרי חוב ואיבד את השליטה בחברה הסלולר פרטנר, ספג היום בן דב מהלומה נוספת - אובדן חלק הארי של זיכיון ייבוא מכשירי הסלולר של סמסונג, שהיווה בעבר את קרש הקפיצה שלו לצמרת עולם העסקים הישראלי.

סקיילקס של בן דב הסירה היום את הערפל סביב הזיכיון, שבו היא מחזיקה מאז שנת 1999. החברה, שבניהולו של יהל שחר, מסרה כי הזיכיון, שנמצא בתוקף עד סוף השנה הנוכחית, יוארך ב-6 שנים נוספות, כלומר עד שנת 2010, במקום בשנה אחת כפי שהיה בשנים קודמות. מנגד, ייכנס תיקון דרמטי להסכם - סמסונג, באמצעות השלוחה הישראלית שלה, תחל למכור מכשירים באופן ישיר למפעילות הסלולר המקומיות, כך שהזיכיון של סקיילקס יחול למעשה רק על מכירת מכשירי סמסונג לרשתות הסלולר הפרטיות ולשוק הסיטונאי.

על פי הערכות, רק 30% ממכירות הטלפונים הסלולריים בארץ נעשות דרך הערוצים הללו, כך שסקיילקס, שדיווחה בעבר על כוונתה להפריד את פעילות ייבוא מכשירי סמסונג ולהנפיק אותה בבורסה, צפויה לאבד נתח משמעותי מפעילות זו.

כרגע הנפקת הפעילות לא עומדת על הפרק בשל חוק הריכוזיות שמונע פירמידות עסקיות, אולם ייתכן שבחברה ינסו להכניס שותפים או משקיעים אליה. אם מהלך זה יקרום עור וגידים, צפוי שווי פעילות הייבוא לרדת משמעותית. נזכיר כי שווי הפעילות שלפיו ניהלה סאני לפני שנים מספר מו"מ עם גרינסטון, טדי שגיא וצביקה בארינבוים, היה אז 600 מיליון שקל עד מיליארד שקל.

בתחילת יום המסחר המשקיעים הסתכלו על חצי הכוס המלא, ולאחר פרסום ההודעה זינקה מניית סקיילקס, שמחזיקה גם ב-12.5% מהון המניות של חברת הסלולר פרטנר, ב-17%. אלא שבהמשך היום נראה שהמשמעות המלאה של התיקון להסכם הזיכיון חלחלה, ועליות השערים נמחקו. סקיילקס, שהשלימה לאחרונה הסדר חוב שבמסגרתו נפרש חלקו לטווח ארוך יותר, מסרה בדיווח כי להערכתה תיקון הסכם הזיכיון "לא ישפיע מהותית על החברה, לרבות עמידתה בתוכניות לשירות החוב".

הגלקסי החדש יופץ דרך סמסונג

קובי כליף, מנהל חטיבת המובייל בסמסונג ישראל, הסביר היום כי "מהלך זה הוא חלק מהפעילות המתמשכת של סמסונג לחזק את יחסיה עם הצרכן הישראלי, באמצעות הענקת ערך מוסף טכנולוגי, תוכני ושירותי, תוך חתירה למחיר תחרותי. נמשיך לחפש דרכים נוספות להעמיק את היחסים עם כל אחד מלקוחותינו בישראל".

בחודשים האחרונים מערכת היחסים של סמסונג ישראל מול סאני כבר לא טובה כבעבר. ביצרנית הקוריאנית לקחו מסאני את מערך עדכוני הגרסאות לסמארטפונים, והעבירו אותו לטיפולם. כמו כן, בסמסונג בודקים באופן קבוע את מערך שירות הלקוחות והתיקונים של סאני.

באמצע החודש הבא סמסונג ישראל תתחיל למכור ישירות למפעילות הסלולר מוצרים חדשים שיושקו בישראל, כך שדגם ה"גלקסי S5 " החדש, שהוצג אתמול בתערוכת הסלולר בברצלונה, כבר לא יופץ דרך סקיילקס.

בהתאמה לירידה הצפויה בהיקף המכירות, תעדכן סמסונג את התנאים המסחריים של הזיכיון, וכך יעדי הרכישה של סקיילקס ממנה יוקטנו. כל עוד תעמוד סקיילקס ביעדי הרכישות השנתיים שתציב לה סמסונג, היא לא תמנה מפיץ נוסף של מוצריה לארץ; אם סקיילקס לא תעמוד ביעדי ההסכם במשך שנתיים רצופות, תוכל סמסונג לסיים עמה את ההתקשרות.

בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2013, הסתכמו ההכנסות סקיילקס מייבוא מכשירי סמסונג ב-883 מיליון שקל, והרווח התפעולי עמד על 59 מיליון שקל - ירידה של 21% לעומת התקופה המקבילה ב-2012בשנים האחרונות התחזקה התחרות בין המפעילים הסלולריים, ובנוסף החל הייבוא המקביל של מכשירי סמסונג לארץ בתחום הסלולר. לאור זאת רמת הרווחיות, שהייתה גבוהה בשנת 2011, הלכה ונשחקה, וגם שורת ההכנסות התכווצה, בשל ירידת מחירי המכשירים.

פעילות יבוא מכשירי סמסונג
 פעילות יבוא מכשירי סמסונג