המיליארדר החדש: אלון גונן, "המוח" הטכנולוגי של Plus500

גונן, רק בן 37, ימכור מניות ב-78 מיליון דולר; חלק המזומן בהונו עומד על 127 מיליון דולר, בעוד המניות שייוותרו בידיו שוות 177 מיליון דולר ■ Plus500: "לאור ביקושים רבים ממוסדיים, מייסדי Plus500 הסכימו לדלל החזקות"

למען האמת, זה היה די צפוי. לאחר שהמניה נסקה לפסגות דלילות חמצן, הגיעו מייסדי Plus500 למסקנה כי הגיעה העת להמיר חלק ממניותיהם למזומן. Plus500, מפתחת פלטפורמת המסחר הצעירה, נסקה לאחרונה למחירי שיא. שלשום נסגרה המניה על מחיר של 5.56 ליש"ט, תשואה של 383% על המחיר שלפיו הונפקה לראשונה רק ביולי האחרון. שווי החברה הגיע למיליארד דולר - 1.06 מיליארד ליתר דיוק.

על רקע תפאורה זו הודיעה אתמול (ה') החברה, שנסחרת בבורסת המשנה הבריטית (AIM), כי תבצע הצעת מכר של 20 מיליון מניות לפי מחיר של 5 ליש"ט למניה, ובתמורה כוללת של 100 מיליון ליש"ט (167 מיליון דולר). הצעת המכר יצאה לפועל כבר הבוקר, מיד לאחר שהחברה הודיעה על כך לבורסה.

דרך אגב, Plus500 ציינה בתוצאותיה הכספיות האחרונות כי היא מתכננת לעבור לבורסה הראשית של לונדון (Main List), והצעת מכר זו - שתגדיל את ההון הצף של החברה - תסייע לה להפוך לאטרקטיבית יותר בעיני ענקי השקעות שמדירים רגליהם מה-AIM. המניות שיימכרו בהצעת המכר מהוות 17.4% מהון החברה, ולאחר השלמתה ייוותרו חמשת מייסדי Plus500 עם החזקה מצרפית של 35.7% לעומת 53% לפני. השישי, שמעון סופר, פרש מהחברה וחיסל החזקותיו בה.

Plus500 הוקמה רק במהלך 2008, ותוך זמן די קצר כבשה לעצמה נתח שוק מהותי בשוק חוזי ההפרשים (CFD .(Contracts for Difference זהו חוזה שאותו אפשר לרכוש כמעט בגין כל נכס בסיס שיש בשוקי ההון, החל במניות וכלה בסחורות. בהפרש הכוונה לפער שבין מחיר הקנייה של הנכס למחיר המכירה שלו (Bid מול Ask).

החברה - כמו יתר מתחרותיה - היא זו שקובעת את הציטוט של מחירי הקנייה והמכירה, וזה מבוסס על הציטוט של השוק. הפער בין הציטוט של השוק לבין זה של החברה הוא למעשה הבסיס להצלחתה והמקור לעיקר הכנסותיה.

כך הפכה Plus500 לחברה שהכנסותיה אשתקד עמדו על 115.1 מיליון דולר, והרווח הנקי לאחר מס עמד על 50.6 מיליון דולר (שולי רווח של 44%).

לפי בנק ההשקעות הבריטי Liberum Capital, שהנפיק את החברה ומלווה את הצעת המכר, אמורה החברה להציג השנה הכנסות של 160 מיליון דולר, ורווח נקי לאחר מס של 71.1 מיליון דולר, וזה אומר שהחברה נסחרת כעת לפי מכפיל רווח נקי של 15 - מכפיל יחסית סביר לחברת צמיחה דוגמתה.

תחזית Liberum לשנת 2015 עומדת על הכנסות של 200 מיליון דולר ורווח נקי של 88.9 מיליון דולר (דהיינו מכפיל רווח חזוי של 12).

"שיחקנו כדורגל בשכונה"

עכשיו בחזרה להצעת המכר. המרוויח הגדול ממנה הוא בעל המניות הגדול בחברה, אלון גונן (37), אחד מששת מייסדיה, ומי שנחשב ל"מוח" הטכנולוגי מאחוריה. גונן, שימו לב, ימכור מניות תמורת 77.9 מיליון דולר, וזאת לאחר שצבר מזומן בשווי של 48.6 מיליון דולר דרך הדיבידנד שחילקה עד כה החברה, ודרך מכירת המניות הקודמת, שביצע במסגרת ההנפקה הראשונית שלה.

המניות שייוותרו בידיו לאחר הצעת המכר שוות "על הנייר" 177.3 מיליון דולר, וכך עומד סך הונו על 304 מיליון דולר - כמיליארד שקל (ברוטו, לפני מס). כך, הופך גונן לאחד המיליארדרים (בשקלים) הצעירים בישראל.

גונן, שמעדיף לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך עד אפסי, ולהותיר את הבמה למנכ"ל גל הבר, הכיר את האחרון ואת אלעד בן יצחק, שמכהן כסמנכ"ל השיווק של Plus500, בבית הספר התיכון שבו למד בחיפה, העיר שבה הוא מתגורר עד היום ובה ממוקמים משרדי Plus500. "שיחקנו כדורגל בשכונה", סיפר הבר בריאיון הראשון והבלעדי שהעניק ל"גלובס" לאחר ההנפקה.

לאחר השירות הצבאי הלכו השלושה ללמוד בטכניון (הבר - תואר ראשון במדעי המחשב; גונן - תואר ראשון בהנדסה אלקטרונית; ובן יצחק - תואר שני בהנדסה אלקטרונית), ובין מסדרונות המוסד האקדמי הצטלבה דרכם עם זו של שלושה סטודנטים אחרים: שלומי ויצמן, במקור מרמת הגולן (תואר ראשון בהנדסת תוכנה); עומר אלעזרי, במקור מטבריה (תואר ראשון במערכות מידע) ושמעון ("מוני") סופר, במקור מנתניה (תואר ראשון במדעי המחשב). סופר, כאמור, פרש לאחרונה מהחברה וחיסל את רוב החזקותיו בה, וכך צבר הון של 320 מיליון שקל.

הבר סיפר אז כי גונן היה היחיד שהשקיע מהונו הפרטי בחברה - 400 אלף דולר - וזהו כל ההון שהושקע בה, 400 אלף דולר שהפכו למיליארד דולר.

"אנחנו חברים כל כך הרבה שנים ואפשר להגיד שאנחנו משלימים זה את זה די טוב, אחרת לא היינו יכולים לעבוד יחד כל כך הרבה זמן", סיפר אז הבר. "לאלון תמיד יש הרבה רעיונות, ואני יותר Down To Earth, יותר מעשי ופרקטי. אלון תמיד שולף דברים מאוד מהר, והוא מגיב מאוד מהר, ואני זה שמפעיל את הפילטר כשצריך. אנחנו עובדים ממש טוב ביחד".

הבר עצמו ימכור במסגרת הצעת המכר מניות בשווי של 27.6 מיליון דולר, וסך הונו שנצבר (מזומן ומניות) עומד על 107.6 מיליון דולר (377 מיליון שקל). כל ששת מייסדי Plus500, וזו נקודה די מהותית, מחזיקים במניות של החברה או ישירות או דרך חברות פרטיות בבעלותם, שהתאגדו כישראליות, וזה אומר שבגין מכירת המניות לעיל כל השישה (כולל סופר) ישלמו מס רווחי הון כפי שקבוע בחוק הישראלי.

מהחברה נמסר בתגובה כי "לאור ביקושים רבים למניות החברה מגופים מוסדיים, בעקבות תוצאותיה לשנת 2013, מייסדי Plus500 הסכימו לדלל את החזקותיהם המשותפות בחברה בשיעור של 32.8%, דרך הצעת מכר. מדובר בצעד חיובי המאפשר לחברה לייצר נזילות גבוהה יותר במניה, ומקל על מחזיקי מניות מוסדיים, חדשים וקיימים, להשקיע בחברה. הנהלת Plus500 הביעה לאחרונה את שאיפותיה לעבור לבורסה הראשית של לונדון, ודילול החזקות ההנהלה מהווה צעד חשוב לקראת הגשמת תוכנית זו".

בעלי המניות של Plus500 שימכרו מניות
 בעלי המניות של Plus500 שימכרו מניות