מעילת הענק בחברת yes: הוגש כתב אישום נגד פזית ולד

ולד נאשמת כי גנבה מ-yes למעלה מ-31.36 מיליון שקל, זייפה מאות המחאות, עשתה פעולות ברכוש אסור עפ"י חוק איסור הלבנת הון והשמיטה הכנסות בהיקף של כ-24 מיליון שקל מרשויות המס בישראל

פרקליטות מחוז מרכז הגישה הבוקר (ב') לבית משפט השלום בפתח-תקווה כתב אישום כנגד פזית ולד, עובדת חברת הלוויין yes, בגין גניבת למעלה מ-31.3 מיליון שקל מהחברה, במהלך כ-14 שנות עבודתה שם.

על-פי כתב האישום, שהוגש בידי עו"ד נעמה תור-זאבי, ולד גנבה מ-yes במשך השנים עשרות מיליוני שקלים, זייפה מאות המחאות, עשתה פעולות ברכוש אסור על-פי חוק איסור הלבנת הון והשמיטה הכנסות בהיקף של כ-26 מיליון שקל מרשויות המס בישראל.

ולד מואשמת בעבירות גניבה בידי עובד, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס ועבירות הלבנת הון.

מכתב האישום עולה כי ולד עבדה כמנהלת חשבונות בחברת הלוויין yes מספטמבר 1999, וכשנה לאחר שהחלה לעבוד בחברה, ועד ינואר 2014, פעלה באופן רציף ועקבי, בשיטתיות ובתחכום, על מנת ליטול לחזקתה מילוני שקלים מכספי החברה שלא כדין. זאת, תוך שהיא נוקטת בין היתר בפעולות הסתרה למעשיה כלפי החברה ומבצעת פעולות כוזבות במערכת הרישום של החברה.

מכתב האישום עולה כי ולד שיכללה משך השנים שיטה תרמיתית, שכללה שינוי זמני של שם ספק קיים של החברה לשם ספק פיקטיבי והנפקת המחאות על שם מוטב זה, וכן בשלב מאוחר יותר פתיחת כרטיס פיקטיבי קבוע על שם ספק שלא קיים והנפקת המחאות על שם ספק פיקטיבי זה. על גבי ההמחאות זייפה הנאשמת חתימות של מורשי חתימה בחברה והפקידה אותן בחשבון בנק שפתחה על שמה.

על-פי האישום, בסך-הכול, בתקופה הרלבנטית הפיקה ולד בכזב 673 המחאות של החברה, חתמה על גבן שלא כדין חתימה הנחזית להיות חתימתם של מורשי החתימה הרלבנטיים בחברה, ופדתה לשימושה האישי המחאות אלה בשווי כולל של 31,366,274 שקל מכספי החברה.

יצירת ספק פיקטיבי

כתב האישום כולל 3 אישומים. הראשון מתייחס לפרשת המעילה עצמה ומתאר כיצד פתחה הנאשמת חשבון בנק בבנק הפועלים בהרצליה על שם נעוריה "פזית מהלה", ובאמצעותו בוצעה המעילה.

במהלך תקופת המעילה הרלבנטית, כנטען בכתב האישום, הנפיקה הנאשמת המחאות של yes לפקודתה של גיסתה, ליאורה גניש. על מנת לאפשר משיכת הכסף מן החברה, שינתה בכזב שם כרטיס ספק קיים של החברה לשמה של גניש, הפיקה את ההמחאות לפקודת גניש, ועל מנת להסוות את מעשה הגניבה לאחר הפקת ההמחאות, שינתה את השם בחזרה לשם הספק המקורי. את ההמחאות זייפה הנאשמת בכך שחתמה שלא כדין חתימה הנחזית להיות חתימתם של שני מורשי החתימה הרלבנטיים בחברה.

עוד על-פי האישום, על מנת לפדות את ההמחאות המזויפות ולממש את כספי הגניבה, סיפרה ולד בכזב לגניש כי מדובר בתמלוגים שקיבלה לכאורה ממעסיקיה עבור עבודתה הטובה, וביקשה ממנה כי תפרע 40 מן ההמחאות ותעביר לה את הכסף שהתקבל במזומן, וכך עשתה גניש לבקשתה. את 17 ההמחאות הנותרות הפקידה בחשבון הפרטי שבבעלותה, ממנו משכה מעת לעת סכומי כסף לשימושה הפרטי.

עוד הנפיקה הנאשמת בשיטה דומה, בכזב, המחאות של yes לפקודת "רינה גולדשטיין", הדומה לשם נעוריה של אימה, שהינו רונה גולדשטיין. בהמשך, על-פי האישום, שינתה ולד את שמו של חשבון הבנק הפרטי שלה ל"פזית מהלה - רז בימוי והפקה", שינתה בכזב שם כרטיס ספק קיים של yes לשם "רז בימוי והפקה", הפיקה את ההמחאות לפקודת רז בימוי והפקה, ונטלה את הכספים לעצמה.

בשלב מאוחר יותר, נטען, השתכללה התרמית עוד, וולד אף פתחה כרטיס ספק פיקטיבי קבוע בשם "רז בימוי והפקה" ועשתה פעולות שונות בכרטיסי הרישום של yes על מנת להעביר כספים ל"ספק" החדש לכאורה, ביניהן העברה וקיזוז של סכומי זכות לטובת ספקים אחרים אל הכרטיס הפיקטיבי שפתחה.

העלמת מס והלבנת הון

באישום השני והשלישי מייחסת המדינה לולד עבירות הלבנת הון והעלמת מס עקב השימוש בכספים הגנובים ואי-דיווח על הכנסות אסורות אלה לרשויות המס.

מהאישום השני עולה כי הפקדת ומשיכת ההמחאות המזויפות על-ידי ולד נעשו בסכומים מצטברים העולים על חצי מיליון שקל, בפרק זמן בן 3 חודשים לכל היותר - פעולות אסורות ברכוש שהושג בעבירה על-פי חוק הלבנת הון.

באישום השלישי צוין כי בכל אחת משנות המס בהן ביצעה ולד את מעשי הגניבה, היא השתמשה במירמה, עורמה ותחבולה, במזיד, על מנת להתחמק מתשלום מס בהיקף של מעל 26 מיליון שקל.

נזכיר כי הפרשה התפוצצה בחודש שעבר, כאשר ולד, תושבת הרצליה בת 39 ואם ל-3, נעצרה בחשד לביצוע המעילה. מעצרה הוארך מעת לעת על-ידי בית המשפט, ולאחרונה שמה אף הותר לפרסום.

במהלך החקירה הכחישה ולד את המיוחס לה, באמצעות עו"ד בני כץ.

רבעונים בהם עשתה הנאשמת פעולות ברכוש אסור
 רבעונים בהם עשתה הנאשמת פעולות ברכוש אסור

שנים בהן השמיטה הנאשמת מס
 שנים בהן השמיטה הנאשמת מס