סימן לדאגה? "לאירופה אין היום תחליף אמיתי לגז הרוסי"

כך אומר דיוויד קארול, נשיא ומנכ"ל המכון הטכנולוגי האמריקאי לגז טבעי וסגן נשיא האיחוד הבינלאומי לגז טבעי

"לאירופה אין היום תחליף אמיתי לגז הרוסי ויעברו שנים עד שיפותחו מקורות גז חלופיים", כך אומר דיוויד קארול, נשיא ומנכ"ל המכון הטכנולוגי האמריקאי לגז טבעי וסגן נשיא האיחוד הבינלאומי לגז טבעי. קארול ביקר השבוע בישראל לרגל הוועידה הלאומית לאנרגיה של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה.

תלותה של אירופה בגז הרוסי שבה ועולה לראש סדר היום על רקע האפשרות שהמשבר באוקראינה יהפוך גם למשבר אנרגיה בין רוסיה לאיחוד האירופי. רוסיה מספקת רבע מהגז שצורך האיחוד האירופי ושליש מהגז שצורכת גרמניה (ראו טבלה). ספקית הגז, חברת גזפרום הרוסית הכפופה להוראות הקרמלין, כבר הוכיחה שהיא אינה נרתעת מניתוק אספקת הגז ללקוחותיה בעיצומו של החורף. ב-1 בינואר 2006 ניתקה רוסיה את אספקת הגז לאוקראינה על רקע סכסוך כספי וטענות כי האוקראינים גונבים גז המיועד לצרכני גזפרום במערב אירופה. "חשיבותה האסטרטגית של אוקראינה נובעת מכך שהיא מדינת מעבר לגז הרוסי", אומר קארול. "חלק מאוד מאוד מהותי מהגז שנצרך באירופה מגיע דרך אוקראינה, כך שאם אכן יתחולל משבר אנרגיה אירופה תעמוד בפני אתגר לא פשוט".

- יש לאירופה מקורות גז חלופיים לגז הרוסי?

"לאירופה יש היום ספקיות נוספות כמו נורבגיה ואלג'יריה שמספקת גז טבעי נוזלי (LNG). ב-2011 נחנך פרויקט הנורד-סטרים, צינור שהונח על קרקעית הים הבלטי ומאפשר הזרמת גז ישירות מרוסיה לגרמניה. האיחוד האירופי מנסה לקדם כבר כמה שנים גם הנחת צינור דרומי ממרכז אסיה דרך טורקיה לבלקנים, אבל פרויקט כזה, שחוצה כמה מדינות, הוא מאוד מורכב מבחינת האינטרסים הכלכליים והפוליטיים ולכן הוא עדיין רחוק מסיום.

"מה שאירופה יכולה לעשות הוא להגדיל את יבוא הגז הנוזלי. יפן הגדילה את יבוא הגז הנוזלי שלה ב-40% בעקבות אסון פוקושימה. השוק העולמי הצליח לספק את הכמויות האלה, אבל המחירים עלו מאוד. אם היום משלמים על הגז בישראל ובארה"ב בערך 5 דולרים ליחידת חום ובאירופה בין 10 ל-12 דולר, אז ביפן המחירים היום הם 16-18 דולר ליחידה - וזה להערכתי מה שיכול לקרות גם באירופה אם יתפתח משבר אנרגיה".

- ארה"ב הפכה ליצואנית גז בזכות פצלי הגז. האם היא תוכל להחליף את הגז הרוסי?

"יצוא הגז הנוזלי מהמתקן הראשון, צ'ניר, צפוי רק ב-2017. רשות האנרגיה הפדרלית בארה"ב אישרה עד היום חמש בקשות להקמת מתקני יצוא גז ויש עוד 16 בקשות שעדיין נבדקות. אבל כדי שארה"ב תוכל להחליף את הגז הרוסי יש צורך שכל המתקנים האלה יפעלו ויספקו לאירופה את כל תפוקת הגז שלהם. זה אתגר מאוד רציני.

"מה שהאירופים עושים כבר היום זה להגדיל את ייצור החשמל מפחם, שהפך לזול יותר בזכות העובדה שבארה"ב עוברים מפחם לגז. בנוסף האירופים מייצרים היום חשמל מאנרגיה מתחדשת. מקור אפשרי אחר הוא פצלי הגז שנמצאים באירופה עצמה. כבר היום נערכים קידוחי ניסיון ראשונים להפקת גז מפצלים בבריטניה ויש כנראה מרבצים גדולים גם באוקראינה ובפולין. להערכתי, יעברו לפחות שנתיים עד שיוקמו התשתיות שמאפשרות הפקה ואספקת גז מהפצלים האלה".

- אז למה הרוסים מודאגים מיצוא גז ישראלי ואמריקאי?

"גם אם ישראל וארה"ב ייצאו גז לאירופה, יהיה להן קשה מאוד להתחרות בגז זול שהרוסים יכולים לספק בצנרת ובהסכמים ארוכי הטווח שיש להם. קשה לי לדבר בשם הרוסים, אני רק חושב שכניסת ישראל וארה"ב לא תהיה משמעותית. אני מאמין שההיגיון ינצח".

גז רוסי
 גז רוסי