משכיר הדירות העלים יותר מ-500 אלף שקל - ונתפס

בעל מינימרקט ניהל ספר חשבונות סודי ותלש ממנו עמודים מדי יום ■ נהג מונית פעל שנים ללא תיק במס הכנסה ■ ומוכר פיצה מכר מגש שלם ב...9 שקלים ■ רשות המסים מסכמת מבצע במהלכו גבתה 143 מיליון שקל ממעלימי מס בצפון

בסדרת מבצעי ביקורות שנערכו בחודשיים האחרונים במגוון עסקים בכל אזור הצפון בניהולו של יוסי בהלול, פקיד שומה צפת, גבתה רשות המסים מחייבים כ-143 מיליון שקל ועיקלה באמצעות היחידה לאכיפת הגבייה 51 רכבים.

בשני המבצעים האחרונים בסדרה, שנערכו השבוע בתחום השיפוט של פקיד שומה נצרת ופקיד שומה עכו, נמצא שיעור ממוצע של כ-11% אי-רישום הכנסות - המראה על שיפור בשמירה על החוק באזור ממבצעים קודמים.

בין מעלימי המס, שחלק התנצלו על מעשיהם, היו גם בעלי עסקים רבים שהטילו את האשמה באי-רישום ההכנסות על עובדיהם, וגם כמה שכלל לא חשו אשמה על מעשיהם.

כך, נהג מונית מקריית מוצקין שמפעיל במשך שנים מונית ללא תיק במס הכנסה וללא ניהול ספרי חשבונות, פשוט אמר: "אני עובד ככה מזמן"; ואילו בעל פיצרייה מקרית ביאליק רשם קניית ביקורת של פיצה בסך 97 שקל כקנייה בסך 9 שקלים - מחירה של תוספת הזיתים על הפיצה, והשיב, כשנשאל מדוע עובר על החוק: "כך אני רוצה לרשום".

גם התירוצים לא חסרו הפעם, כמו במקרה של בעל חנות מתנות מאיכסאל שלא רשם קניית ביקורת סמויה בסך 120 שקל ואמר "יש חנות דומה בכפר, אולי קניתם שם ולא אצלי"; או במקרה של בעל מינימרקט מכאוכב ניהל ספר חשבונות רשמי ואחד נוסף בתוך מחברת בית-ספר בה ניהל רישום נוסף ובו הכנסותיו האמיתיות, ואשר ממנה תלש דפים מדי מספר ימים על מנת להעלים ראיות למעשיו, כאשר מתוך הדפים שנותרו התברר כי במהלך יומיים בלבד העלים הכנסות בגובה של 1,230 שקל. הוא אמר שאין לו מושג על מה החוקרים מדברים ומה הם הרישומים שמופיעים במחברת.

המבצעים כללו גם הפעם ביקורות בתחום הנדל"ן, ובקריית שמונה נמצא תושב העיר שהשכיר יחידות דיור במהלך 4 השנים האחרונות ללא דיווח למס הכנסה, כאשר הכנסותיו הלא מדווחות בשנים אלה עומדות על למעלה מחצי מיליון שקל.

המבצעים נערכו כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיה למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.