"אני לא אופטימי לגבי פעולות הממשלה להורדת מחירי הדיור"

ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי אמר במסגרת יריד דירות שמקיים המרכז כי קיימת מגמה שבה המשקיעים והזוגות הצעירים מתחרים על הדירות הזולות ■ "כבר היום יש רכישות לא מעטות של משקיעים וזה ישפיע על המחירים"

יריד הדירות החצי שנתי של מרכז הבנייה הישראלי שמתקיים בסוף השבוע הנוכחי בגני התערוכה בתל אביב מעיד פעם נוספת כיצד מתפלג קהל רוכשי הדירות בישראל. ביקור ביריד ושיחות עם משווקי דירות, יזמים וקבלנים מחד ועם רוכשים פוטנציאלים מאידך מעלה את התמונה הבאה: משפרי הדיור ממשיכים בשלהם ללא הפרעה ורוב הסחורה מופנית כלפיהם.

מצד שני, זוגות צעירים נדחקים לשוליים, מסוגלים לגייס את ההון העצמי רק לפרויקטים ספורים במעגלים הרחוקים יותר מהמרכז מאי פעם. גם לקהל זה היו דוכני מכירות בולטים שהביאו בפעם הראשונה את הקבלנים לשכור דוכנים המציגים את הפרויקטים בקרית גת, בחריש ובעפולה. יש לציין שהייצוג של קבלני חריש בלט במיוחד כאשר לא פחות מארבעה חברות (רייסדור, ג'יי הנדסה, דונה ונתיב פיתוח) הציגו ביריד דירות ביישוב החדש במחירים הנעים סביב 800 אלף שקל ל-900 אלף שקל לדירות 4 חדרים.

אבל לא רק הזוגות הצעירים נמשכים למקומות אלו, גם המשקיעים שמחפשים את ההשקעה הזולה היום שתניב להם תשואה מחר. שני קהלים אלו מתחרים היום על אותו המוצר, מה שפועל לרעתם של חסרי הדירה. כך למשל, אחד ממשווקי הדירות בחריש בעבור חברת ג'יי הנדסה, אבישי שגיא מחברת היילנד, סיפר כי ההתעניינות הגדולה בחריש מתפלגת בשבועות האחרונים בצורה שווה בין משקיעים לזוגות צעירים.

עוד חידוש ביריד הנוכחי לעומת ירידים קודמים הוא הופעתם של יזמי ההתחדשות העירונית במרכז הבמה. זו הפעם הראשונה שדוכנים שעומדים בפני עצמם הציגו פרויקטים של תמ"א 38. כך למשל קבוצת כנען שהציגה פרויקט ברמת גן וחברת קרן נדל"ן עם מספר פרויקטים בתחום זה. העובדה שפרויקטים אלו מגיעים ליריד רק מדגישה כיצד הפך תחום זה, שהתחיל לפעול בשוליים של תחום הנדל"ן בשנים האחרונות ונחשב ל'אחות הקטנה' של פרויקטי הפינוי בינוי, נכנס כעת כשווה בין שווים לצד כל הפרויקטים האחרים.

"גם בצפון וגם בדרום, במקומות כמו קריית גת וחריש, איפה שהמחירים עוד יחסית נמוכים היום ומאפשרים לזוגות צעירים לרכוש דירה המשקיעים יחטפו את הדירות עוד לפניהם". כך אמר היום ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי ביריד. "כבר היום יש שם רכישות לא מעטות של משקיעים וזה ישפיע על המחירים. יש חשש שנהירת המשקיעים לדירות הזולות תפגע בסיכוי של הזוגות הצעירים לרכוש דירה במקומות הללו".

עוד המשיך רולס ואמר: "אני לא אופטימי לגבי כל פעולות הממשלה וקבינט הדיור להורדת מחירי הדירות. כל הצעדים שננקטים לא משפיעים ואם מסתכלים על הרעיון האחרון שדיברו עליו, מענקים של 100 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה, זה פיתרון שממש לא נמצא בכיוון הנכון. אני חושב שהשרים הרלוונטיים לא יתעוררו עד ששוב תהיה מחאה ברחובות, והפעם היא לא תהיה כמו המחאה הקודמת".

דן קצ'נובסקי, מנכ"ל מיטב דש יועצי משכנתאות ומנהל במרכז פישמן לנדל"ן סיפר כי ביריד הנוכחי ניכר כי אם זוגות צעירים מגיעים לשמוע על משכנתאות, זה בליווי ההורים: "רואים חלק ניכר מאוד מהזוגות הצעירים שמגיעים עם ההורים שהם חלק בלתי נפרד ממימון רכישת הדירה. במקביל אנחנו מקבלים גם יותר בקשות למשכנתאות בהיקפים גדולים יותר סביב 800 אלף שקל, שזה למעלה מהממוצע".

עו"ד נדב בריח, סמנכ"ל בחברת שיווק הפרויקטים נווה העיר הוסיף כי ניתן לראות באופן ברור את ההבדל בין משפרי הדיור והמשקיעים לבין הזוגות הצעירים. "הזוגות הצעירים הולכים כבר למעגלים הרחוקים, יותר ויותר לפרדס חנה-כרכור, חריש, קריית גת. שם הם מסוגלים לגבש הון עצמי לרכישת דירה שעומדת סביב 800 אלף שקל עד מיליון. במקביל רואים הרבה משקיעים שמתעניינים באותם המקומות".