'וואן וויי טיקט" לעמק הסיליקון

תיכף אפשר יהיה רק לחלום על תנועה דו-סטרית של היי-טק

בעוד נתניהו דואג לסדרה נוספת של פגישות יחצ"נות עם ברוני ההיי-טק בעמק הסיליקון, פועלים הגנבים בשוק המט"ח המקומי באין מפריע. בנק ישראל עושה, אבל ממש לא מספיק והאוצר שחייב להתייצב לימינו פשוט עוצם עיניים ומפקיר את שוק המט"ח הפקרות שניתן לכנותה לא פחות מפושעת.

נתניהו מעוניין ביצירת קו ישיר לעמק הסיליקון בארה"ב וממנו. הצרה היא שהשקל החזק יגרום לכך שהשימוש בקו יהיה אך ורק בכיוון אחד. להיי-טקיסט הישראלי יהיו את כל הסיבות להשתמש בקו זה. החברות הגדולות שיושבות בעמק הסיליקון מסתכלות קודם כל על השורה התחתונה וכששעת מהנדס ישראלי ואיש תוכנה או חומרה המועסקים בישראל הופכת להיות הכי יקרה בעולם האינטרס האמריקאי יהיה להביא את הידע ולנצלו היכן שזול יותר לנצלו.

בקצב כזה יותר ויותר ישראלים יעשו רילוקיישן (ועוד לא דיברנו על יוקר המחייה בישראל ועל בועת הנדל"ן שאינה מאפשרת לצעירים לרכוש דירה); יותר חברות גלובליות ירכשו חברות ישראליות אולם יעבירו את כל העסק מחוץ לישראל שהפכה ליקרה מדי בגלל השקל החזק; יותר חברות ישראליות יעשו מיקור חוץ לחוליות רבות בשרשרת כשאת העבודה מבצעים אנשי מחשב מקרואטיה,הונגריה ומדינות נוספות במזרח אירופה, שם הפכו העלויות לנמוכות במיוחד עקב עוצמת השקל.

ההיי-טק הישראלי צומח פחות ופחות כתוצאה מהשקל החזק. בשנה שעברה אפשר עדיין לספור אחוזי צמיחה בודדים אם מתעקשים להסתכל במונחים דולריים, אולם אנחנו חיים בישראל, ואם מתרגמים את יצוא ההיי-טק למונחים שקליים, אזי כבר רואים ירידה ביחס לשנת 2012. הירידה הזו חדה יותר במחצית השנייה של 2013.

על נתניהו להבין מה שבאוצר מסרבים להבין - השקל החזק הוא אסון לכלכלת ישראל.

השקל חזק לא בגלל היי-טק ולא בגלל גז - פעילות ספקולטיבית של גופים הרואים בהתנגדות בנק ישראל התנגדות פסיבית שאין ביכולתה להפריע ופעילות סולידית של קרנות ענק הרואות בשקל הישראלי חוף מבטחים. מאלו כלכלת ישראל איננה נהנית. הנזק שנגרם לכלכלה בכל יום שהשקל מתחזק הוא בלתי הפיך ומתבטא במיליארדים של אובדן תוצר.

הצרה היא שפעילות זו התגברה משמעותית השנה היות ומדינות רבות שהיו יעד לפעילות זו החליטו לעשות מעשה ולהתנגד, ועל כן הסיטו הבנקים הזרים, קרנות הגידור וקרנות הפנסיה את פעילותם והגבירו היקף היכן שמתנגדים פחות. הריבית כמעט ואינה משחקת תפקיד וראינו זאת היטב לאחר הפחתת הריבית האחרונה שתפסה את השוק בהפתעה.

הכסף הגדול טמון בהמשך התחזקות השקל ולכך דואגים השחקנים בכל הדרכים-הכשרות והכשרות פחות. על המניפולציות בשער השקל שעורכים השחקנים הגדולים בשעות הלילה ובעת שינויים בשערי המטבעות העולמיים כבר התרענו כאן לא פעם ולא פעמיים. השבוע הושעו עוד שני סוחרים בכירים עקב החקירה החובקת עולם בעניין שערי המטבע. השקל הוא מטבע קטן במונחים עולמיים ועל כן אנחנו לא על הרדאר של הרשויות החוקרות. זה מאפשר לשחקנים השולטים על השוק שלנו לעשות כמעט ככל העולה על רוחם.

ביום שישי לפני שבוע מכרה קרן פנסיה זרה דולרים בהיקף של מאות מיליונים וקנתה שחרים. הדולר ירד מ-3.52 ל-3.48. במשך השבוע נשמרה יציבות, אולם ביום חמישי הופיעו הבנקים הזרים וכאילו להתריס מכרו דולרים בהיקפים גדולים בכל פעם שבנק ישראל התערב. למי שנכח באותם רגעים במסכי חדרי העסקות היה נראה הדבר כמו משחק פינג פונג, אולם בין אלוף עולם לשחקן מתחיל. בסופו של יום הדולר צנח ל-3.45.

לא צריך להיות גאון על מנת להבין מה קורה, צריך רק להחליט מה יותר חשוב, ולפעול: לבטל מידית את הפטור ממס ממנו נהנים הזרים בקנותם אגרות חוב ישראליות, להרחיב את פעילות המרת החוב המטבעי של מדינת ישראל, לתת הוראת שעה לקבלת מס הכנסה בדולרים מחייבים זרים (חברות שרכשו חברות ישראליות) ומחברות ישראליות המדווחות בדולרים; ובמידת הצורך, אם עדיין לא יחול שינוי המגמה הנדרש, להטיל מס על תנועות הון פיננסיות.

כל אלו מהלכים שנתונים לשיקול דעתו ומעשיו של משרד האוצר.