אפריקה תרכוש את בית מפא"י בי-ם ב-174 מ' ש'

החברה זכתה במכרז לאחר שבעל המגרש היוקרתי, הקבלן ששון לוי, נכנס להליך פשיטת רגל ■ המגרש מיועד להקמת מגדל בן 80 דירות ובניין משרדים ומסחר

חברת אפריקה ישראל זכתה במכרז לרכישת מתחם בית מפא"י ההיסטורי בירושלים תמורת 174 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". מדובר במתחם המשתרע על שטח של 3.5 דונם בצומת הרחובות יפו, ולנברג והנביאים במרכז העיר. החברה זכתה במכרז שקיימו המנהלים המיוחדים בהליך פשיטת הרגל של בעל הקרקע, הקבלן הירושלמי ששון לוי, שנקלע לחובות כספיים. אפריקה ישראל גברה על החברות מנרב, עופר וניר בע"מ וי.ח דמרי, שניגשו אף הן למכרז. מחיר המינימום שהוצב לרכישת הקרקע עמד על 140 מיליון שקל.

על המתחם, שכולל את בניין בנק מרכנתיל ההיסטורי המיועד לשימור, חלה תוכנית בניין עיר מאושרת להקמת מגדל מגורים בן 24 קומות ו-80 דירות, ובניין משרדים ומסחר בן 8 קומות הכולל 4,000 מ"ר. בסך הכול כוללות זכויות הבנייה במתחם סך של 43 אלף מ"ר.

באפריל 2010 מינה משפט בית המשפט המחוזי בירושלים כרמי מוסק את עו"ד דורון סטריקובסקי ואת עו"ד קובי אמסטר למנהלים המיוחדים בהליך פשיטת הרגל של לוי וכן למנהלים מיוחדים בהליך פירוק החברות שבבעלותו. ההליכים הוכרזו בעקבות חובות כספיים בהיקף של יותר מ-150 מיליון שקל שאליהם נקלע לוי והחברות שבבעלותו. את מפלגת מפא"י, שנותרה הבעלים של 14% מהקרקע, ייצג עו"ד שאול ברגרזון.

פרויקט יוקרה

לוי רכש את הקרקע ממפלגת מפא"י בשנות ה-60 ומאז היה זה הפרויקט המשמעותי שבו עסק. במרוצת השנים קידמו לוי וחברת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון את תוכנית בניין העיר שחלה על הקרקע, שכללה במקור את מגדל המגורים בן ה-24 קומות ומגדל משרדים בן 19 קומות. בשנת 2009 החליטה הוועדה המחוזית לצמצמם את זכויות הבנייה במגדל המשרדים, ואלה "התכווצו" לשמונה קומות בלבד, לאחר שהוועדה קיבלה את טענת הארגונים הסביבתיים כי בניית מגדלים באזור המאופיין בבנייה מרקמית תפגע בו. אלא שלבסוף, עסקת הקומבינציה שקודמה בין לוי לשיכון ובינוי לא יצאה אל הפועל. לטובת שיכון ובינוי רשומה משכנתא על הנכס בשל הלוואות שהעניקה ללוי, ואותה ייצג במכרז עו"ד יאיר גרין.

על פי הערכות, אפריקה ישראל תקים על הקרקע פרויקט יוקרה בדומה לשני פרויקטים שהחברה מקימה סמוך לה: פרויקט הרב קוק שהתאכלס לאחרונה וכולל 130 דירות, ופרויקט חצר הנביאים הכולל 100 דירות ושנמצא בבנייה.