בכיר בבנק ישראל: הצלחנו לדחוק את משקיעי הנדל"ן

ד"ר קובי ברוידא, יועץ למנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל: "משקלם של המשקיעים ירד לאחרונה בשל צעדי בנק ישראל" ■ הממונה על התקציבים באוצר: "נפעל עד שיירדו מחירי הנדל"ן"

ד"ר קובי ברוידא, יועץ למנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, טוען כי ההגבלות שהטיל בנק ישראל בשוק המשכנתאות דוחקות החוצה את המשקיעים, שהיוו גורם "מהותי" כדבריו אשר השפיע על מחירי הדירות בשנים האחרונות.

"ישנו פער בין מחירי הדירות לקנייה לבין מחירי השכירות", אמר ברוידא בפסגת הנדל"ן של "גלובס" המתקיימת היום (ד') בת"א. "יש השפעה הדדית גם בין היקף האשראי לבין המחירים. נוסף לזה גם המשקיעים בנדל"ן שבאחרונה משקלם ירד בשל צעדי בנק ישראל, אבל זה גורם שהשפיע מהותית על מחירי הדירות".

אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, הציג את התוכנית הממשלתית לפתרון מצוקת הדיור ואמר: "לא באתי לעשות כותרות, באתי לעבוד עם יעדים ברורים ולטפל בהם אחד-אחד". לוי הציג את שרשרת הערך לייצור דירה בישראל, החל מאיתור מתחמים, דרך קידום התכנון, השבת קרקע, פיתוח ושיווק, ועד למתן רישוי ובנייה.

"התפקיד שלנו הוא לייצר שוק נדל"ן יציב על פני זמן. אנחנו דואגים לקופת המדינה עם יציבות, ולמרות זאת השקענו למעלה מ-3 מיליארד שקל בקידום השוק", אמר לוי. "אמרנו לרשויות המקומיות שיתחייבו להיתרי בנייה, ואנחנו נדאג לתשתיות הנלוות. חתמנו על זה עם רשויות כדי שייתנו היתרי בנייה רבים. בחודשים האחרונים אנחנו גם משחררים המון חסמים בתוכניות, וזה מביא אלפי ועשרות אלפי יחידות דיור".

לוי הוסיף כי "המיתוס הוא שאנחנו הולכים רק על אזורים פתוחים. זה לא נכון. אנחנו מקדמים תוכניות גם באזורי ביקוש ובשטחים מאוכלסים... כמו שטיפלנו בשוק הסלולר והתעופה, אין לנו שום כוונה לרדת משוק הנדל"ן. נפעל שם עד שיירדו המחירים ובסופו של דבר אנחנו נצליח לעשות את זה".