"רק בשנה האחרונה התחילו לטפל בהיצע הדירות"

פנינה אלה, מנהלת סקטור הנדל"ן בבנק מזרחי טפחות: "ההצלחה של התוכניות הלו תיבחן לאורך זמן"

"אחד הגורמים שניפחו את מחירי הנדל"ן הוא הפער בין הביקוש להיצע. מקבלי ההחלטות בישראל טיפלו בשנים האחרונות בצד הביקוש ובשנה האחרונה החלו לטפל בצד ההיצע. ההצלחה של התוכניות הלו תיבחן לאורך זמן" - כך אמרה היום (ד') פנינה אלה, מנהלת סקטור הנדל"ן בבנק מזרחי טפחות, בפסגת הנדל"ן של "גלובס" בת"א.

אלה אמרה את הדברים בדיון על מחירים ומגמות בשוק הנדל"ן בהשתתפות יעקב ברוש, מנכ"ל עמידר; אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים; עו"ד צחי חג'ג', יו"ר ובעלים קבוצת חג'ג'; רוני בריק, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף יזמות ובניה; אדריכל חיים כהן, מהנדס עיריית רמת-גן.

באשר להתחדשות עירונית אמרה אלה כי "היתרונות והחשיבות של זה הם ברמה החברתית והמוניציפלית, מעבר למציאת עוד מקום לגור. ישנם חסמים בתחום הזה וצריך לשחרר אותם. בנק מזרחי טפחות מלווה הרבה פרויקטי התחדשות עירונית ויש לכך פוטנציאל גדול. ליווי כזה הוא ליווי ייחודי ומורכב מבחינה משפטית ועסקית".

הוד אמר כי "מחירי הדירות במרכז ירושלים - שם אנחנו בונים - לא יירדו כי הביקושים שם קשיחים. אנחנו לא מזהים עדיין פעולות ממשלתיות שישפיעו על ירידת מחירי הקרקע".

צחי חג'ג' הוסיף כי "אני כן רואה רצון של הממשלה להוריד את מחירי הדירות. יש רצון כן, הבעיה היא שכדי לעשות את זה צריך מהלך הרבה יותר חזק, מהיר ויעיל - וזה לא נעשה עדיין".

רוני בריק ציין כי "השוק מבין שהמחירים לא יורדים ומתנהג כך. גם מחירי הקרקעות לא יורדים". אדריכל חיים כהן הוסיף "העומס על התשתיות לא גדול מדי. אין בעיה לתת את התשובה המתאימה על כל גידול בדירות חדשות. אנחנו מובילים ונמשיך להוביל בתוכניות תמ"א 38 וזה יביא מעבר להצלת חיים גם לגידול בהיצע הדירות, וזה גם מתחיל להשפיע על המחירים בעיר".

עו"ד יהודה רוה מסר כי "יאיר לפיד שאל 'איפה הכסף'. אני שואל 'מאיפה הכסף', לכל הצעדים החדשים בענף הנדל"ן. אני חושב שהתשובה היא קרנות פרייבט אקוויטי. קרן כזו לענף הבנייה היא פתרון מצוין ויש ביקוש רב להצטרף לקרנות כאלה. הממשלה הרי לא תקל על ההגבלות לבנקים ולכן צריך לחשוב על מקורות מימון חדשים".