הערכות: פעולה צבאית של רוסיה תטלטל את השווקים

אנליסטים בארה"ב לא חוששים לפי שעה מהמצב באוקראינה אך ממליצים לעקוב אחר ההתפתחויות עם היד על הדופק

כיצד יגיבו השווקים הפיננסיים לתוצאות משאל העם בחצי האי קרים ומה שנראה כהיערכות של רוסיה לספח לשטחה את חצי האי השייך לאוקראינה? בוול סטריט מעריכים כי לעת עתה לא צפויה תגובה קשה בשווקים כיוון שתוצאות משאל העם היו צפויות, אולם המומחים מזהירים כי אם רוסיה תחליט לנקוט פעולה צבאית - תיגרם טלטלה בשווקים.

אד ללן, אסטרטג השקעות ב-Macro Risk Advisors, אמר לאתר מרקטוואץ' כי השוק מגלם במידה מסוימת תרחיש של הטלת סנקציות על רוסיה מצד ארה"ב ואירופה. זאת, לאחר שיותר מ-95% מתושבי חצי האי קרים הצביעו בעד סיפוח לרוסיה, במשאל עם שנתפס כלא-חוקי בעיני המערב.

החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט יורדים הבוקר בשיעור של עד 0.6% וגם בבורסות אסיה נרשמות ירידות. ללן טוען כי תוצאות משאל העם היו צפויות ולכן לא צפויה היום תגובה קשה בשווקים, אולם הוא מעריך כי כל איתות מצד רוסיה לפיו היא מתכננת פעולה צבאית לסיפוח השטח יגרום ל"מהומה" בשווקים.

ראס קוסטריץ', אסטרטג השקעות בבלקרוק, מנסה להרגיע ואומר כי הירידות בחוזים העתידיים היו חדות יותר והשווקים התאוששו מעט: "האם זה אומר שהשווקים יתעלמו ממה שקורה באוקראינה? לא, אך המשקיעים לא יגיבו באינטנסיביות לנעשה שם אלא אם תהיה הסלמה ברורה שתשפיע על הכלכלה העולמית, כמו למשל שיבוש אספקת הנפט והגז מצד רוסיה".

רוב האנליסטים מעריכים שפוטין לא יילך עד הסוף וייקלע לעימות מול המערב, אולם התרחיש הגרוע ביותר מנבא עתיד לא טוב לשווקים בטווח הקצר. ברנרד בומול, כלכלן בכיר ב-Outlook Group, הציב את השאלות הבוערות: "יש הרבה סיכון השבוע. האם פוטין ייצא למלחמה נגד אוקראינה? מהלך כזה ייצור מתח צבאי בין ארה"ב לרוסיה. האם מדינות המערב וחשוב מכך - האוליגרכים הרוסים שחוששים מחרם מערבי - ישכנעו את פוטין לסגת ולחפש פתרון דיפלומטי לבעיה?".