גיזה זינגר אבן מגבשת משקיעים שירכשו את דקסיה

חברת הייעוץ הכלכלי מנסה לגייס קבוצת משקיעים שתרכוש את השליטה בדקסיה ישראל מקבוצת דקסיה, המוחזקת על ידי ממשלות צרפת ובלגיה

חברת הייעוץ הכלכלי גיזה זינגר אבן מנסה לגייס קבוצת משקיעים שתרכוש את השליטה בדקסיה ישראל מקבוצת דקסיה (DCL), המוחזקת על ידי ממשלות צרפת ובלגיה - כך נודע ל"גלובס". גיזה זינגר אבן, בניהולו של יריב פילוסוף, מנסה לעניין משקיעים ישראלים לרכוש את הבנק כקבוצה או בנפרד, ובמקביל החלה במגעים ראשוניים עם הקבוצה בסוגיה, ובחנה מולם דרכים שונות לבצע את הרכישה בבנק שמבנה השליטה בו סבוך וכולל 5 סוגי מניות.

קבוצת דקסיה, המחזיקה ב-66% מזכויות ההצבעה בבנק הישראלי, הודיעה בעבר שבכוונתה למכור את השלוחה בישראל, המתמחה באשראי לרשויות המקומיות. לפי פרסומים שהופיעו בעבר בתקשורת, נוהלו מגעים עם דיסקונט, מזרחי טפחות ובנק ירושלים, ואולם אלה לא הבשילו לידי עסקה. כעת מנסים בגיזה לקדם עסקה חדשה.

ההון העצמי של הבנק, בניהולו של דוד קאפח, עומד על 770 מיליון שקל והוא נסחר כיום לפי שווי של כ-510 מיליון שקל (מכפיל של 0.66 על ההון). הלימות ההון של הבנק גבוהה מאוד, בשיעור 20.6% (לעומת ממוצע של כ-9% בשאר הבנקים). אלא שלצד הפוטנציאל ברכישת הבנק, יש להוציא לפועל כמה תהליכים לפני שניתן יהיה לבצע עסקה שכזו.

טענה על לחצים פוליטיים

כאמור, תחום הפעילות המרכזי של דקסיה הוא אשראי לשלטון המקומי. היקף האשראי בתחום עומד על 5.3 מיליארד שקל, ונתח השוק של הבנק מוערך ב-40%. לצד זאת, לדקסיה יש כמה הלוואות גדולות בתחום המוניציפלי החורגות ממגבלת לווה בודד שקבע בנק ישראל.

בכדי לעמוד בדרישות בנק ישראל, קבוצת דקסיה העניקה לשלוחה הישראלית שיפוי לאותן ההלוואות, שהיקפן עומד על קרוב ל-730 מיליון שקל, ושבגינן שילם הבנק ל-DCL עמלה של 2.9 מיליון שקל בשנה שעברה. במקרה של מכירת הבנק, השיפוי ככל הנראה יבוטל, ולכן הבעלים החדשים יצטרכו לתת שיפוי (סיכוי נמוך שיקרה), או שהלוואות אלו יצטרכו להימכר.

מלבד סוגיית מגבלת לווה בודד, בדקסיה יש כאמור מבנה מניות סבוך. לדקסיה 5 סוגי מניות, עם זכויות הון והצבעה שונות: מניות הון סחירות, מניות הון לא סחירות ושלושה סוגים של מניות המקנות זכות למינוי דירקטורים. מבנה זה מקפח את בעלי המניות שאינם בעלי השליטה.

דקסיה (לשעבר אוצר השלטון המקומי) נמצאת בשליטת דקסיה העולמית. דקסיה העולמית נפגעה קשה מאוד מהמשבר הפיננסי ב-2008, והולאמה על ידי ממשלות צרפת ובלגיה, שהזרימו לה הון והעמידו ערבויות. לאחר ההלאמה, הוחלט לבצע תוכנית רה-ארגון והתייעלות, שכללה מכירת חברות-בנות וצמצום פעילות. הוחלט כי דקסיה תצא מפעילות בחלק מהשווקים, בהם ישראל.

בעבר הוערך כי ההחלטה לצאת מישראל נובעת גם מלחצים פוליטיים מצד שדולות פרו-ערביות. שיקול זה הוכחש בעבר על ידי גורמים בבנק. עוד נציין כי כחלק מצמצום הפעילות בישראל, דקסיה העולמית החליטה לפני יותר משנה להפסיק להעניק שיפוי להלוואות חדשות, ולהשאיר רק את השיפוי הקיים, מה שמקשה על הבנק לבצע הלוואות גדולות חדשות החורגות ממגבלת לווה בודד של בנק ישראל.