ביהמ"ש: פשרה בסכסוך המסחרי בין קו-אופ ישראל לתנובה

קו-אופ תפקיד בנאמנות כספים לצורך הבטחת התשלומים שקוזזו חד-צדדית לתנובה ושתנובה טוענת להם, והאספקה לצרכניות במושבים תתבצע באמצעות מערכת קו-אופ ■ ההסדר חושף את מודל התשלומים שבין קו-אופ ישראל ותנובה

הסכסוך המסחרי בין תנובה לרשת קו-אופ ישראל הסתיים בפשרה זמנית. בית-המשפט המחוזי בירושלים נתן אמש (ג') תוקף להסכמת הצדדים, ולפיה תנובה תספק את הסחורה לצרכניות במושבים באמצעות רשת קו-אופ ישראל.

כן נקבע, כי רשת קו-אופ ישראל תפקיד כספים בנאמנות בהתאם לסכום שיקבע בית-המשפט, וזאת לצורך הבטחת התשלומים שלטענת תנובה הרשת קיזזה באופן חד-צדדי ושתנובה טוענת שמגיעים לה. בית-המשפט קבע גם, שקו-אופ ישראל תגיש תובענה נגד תנובה עד ליום 31.3.14, ובכך למעשה הסתיים באופן זמני הדיון בבקשתה של קו-אופ ישראל לצווי מניעה נגד תנובה.

החלטת בית-המשפט נותנת תוקף גם להסדר התשלומים בין הצדדים, שלפיו רשת קו-אופ ישראל תשלם לתנובה בגין אספקת "כל הסחורה" שלוש פעמים בחודש - שני תשלומים בחודש ותשלום שלישי כגמר חשבון חודשי.

בתנובה אומרים ל"גלובס", כי הסדר תשלומים זה נקבע כבר לפני שנתיים, ולפיו התשלום הראשון היה בתחילת החודש כמקדמה עבור קבלת הסחורה.

משיחות עם בכירים ברשתות השיווק עולה, כי רשתות השיווק משלמות לתנובה 30-40 יום לאחר אספקת הסחורה (שוטף פלוס 30, שוטף פלוס 40) וכי תשלום במזומן נעשה לצורך הנחה מיוחדת, או גם על מנת לצמצם חשיפה שבין הספק לרשת.

נזכיר, כי הסכסוך המסחרי בין תנובה לקו-אופ ישראל פרץ, לטענת תנובה, על רקע קיזוזים כספיים חד-צדדיים שביצעה לכאורה קו-אופ ישראל, בטענה כי יש להחיל את תנאי הסכם הסחר של הרשת גם על הצרכניות במושבים שקו-אופ ישראל התקשרה איתן בהסכם סחר, הנקראות "קו-אופ שופ בכפר".

במכתב ששלחה תנובה לרשת היא דרשה להשיב לה באופן מיידי את כל הכספים שרשת קו-אופ ישראל קיזזה באופן חד-צדדי "שלא כדין", בגין מכירות תנובה לחנויות "קו-אופ שופ בכפר".

תנובה הציעה לקו-אופ ישראל שלושה מתווים להמשך הפעילות בין הצדדים אך הרשת בחרה לגלגל את הסכסוך המסחרי לפתח בית-המשפט, והגישה בראשית השבוע בקשה להוצאת צווים זמניים נגד תנובה, בקשה שכאמור הסתיימה בפשרה זמנית.

קבוצת תנובה מסרה בתגובה, כי "בית-המשפט החליט שאין מקום לתת צו מניעה נגד תנובה שנועד לשנות תנאים מסחריים של ההסכם הקיים. בית-המשפט סירב לבקשה של קו-אופ ישראל להעביר את הדיון לבוררות, וסירב לקיים דיון באופן חסוי כפי שביקש הקו-אופ. בית-המשפט קיבל את עמדת תנובה שקו-אופ לא רשאים לבצע שינויים חד-צדדיים להסכם, והראיה שהכריח את הקו-אופ להפקיד בנאמנות את הסכום שהם חושבים שאינם צריכים לשלם.

"בית-המשפט קבע כי הקו-אופ צריך להגיש ולנהל הליך מלא שבו יתבררו הטענות המשפטיות ולא במסגרת צו מניעה. ראוי להדגיש כי תנובה לא איימה כי לא תספק מוצרים ובית-המשפט אף ציין כי תנובה תספק מוצריה בכפוף לתשלום עבורם".

מקו-אופ ישראל נמסר: "בית-המשפט קיבל את עמדת הקו-אופ. לתיק העיקרי על המחלוקת הכספית עם תנובה יצורף כמשיב פורמלי הממונה על ההגבלים, לאור ההשלכות שיש לכך על התנהגות מונופול בריונית. תנובה ביקשה להמשיך את המצב הקיים, הפועל כבר כשלוש שנים, שלפיו הקו-אופ משלם לה מקדמות של מספר ימים על חשבון החישוב החודשי, זאת בהבנה עם הקו-אופ, ובתמורה קיבלה הקו-אופ הטבות סחר. לרשת הקו-אופ אין אף תשלום שמשולם במזומן או מראש. יודגש, כי דירוג האשראי של הקו-אופ הינו BBB פלוס עם אופק דירוג יציב, המשקף 'סיכון אשראי נמוך בטווח הקצר, והוא ניתן לחברות בעלות יכולת החזר נאותה'. אין לקו-אופ כל חוב לתנובה".