טייטו גייסה 4 מיליון דולר מאורבימד ו-Lionbird

החברה מפתחת מכשור רפואי המתחבר למחשב ומאפשר לכל אדם לבצע בביתו בדיקות שדרשו עד כה ביקור אצל רופא משפחה ■ קרן הון הסיכון אורבימד וקרן הארלי סטייג' LionBird הובילו את סבב הגיוס

קרן הון הסיכון אורבימד וקרן הארלי סטייג' LionBird הובילו סבב גיוס של 4 מיליון דולר בחברת טייטו מדיקל, המפתחת מכשור רפואי המתחבר למחשב ומאפשר לכל אדם לבצע בביתו בדיקות שדרשו עד כה ביקור אצל רופא משפחה.

הכוונה אינה שהבדיקות יחליפו רופא, אלא שיאפשרו לרופאים לבצע את האבחון בצורה מוצלחת יותר מבלי שהחולה מבקר במשרדיהם. בטייטו השקיעו עד כה קרן הון הסיכון תעוזה ומשקיעים פרטיים. סבב זה מוגדר כסבב A בחברה, כשהסבבים הקודמים הוגדרו כסבבי סיד.

טייטו פיתחה מוצרים שונים המאפשרים ביצוע בדיקות כמו בדיקת גרון, מבט לתוך האוזן, האזנה ללב, מדידת חום מדוייקת, האזנה לריאות. את כל הבדיקות הללו קשה לבצע בלי מגע של מכשיר עם הגוף של החולה, או אם לא מביטים על האיבר הנבדק דרך עדשה מגדילה.

הכוונה אינה להעביר את האחריות לבדיקה אל החולים, אלא לבצע מפגש רפואי וירטואלי דומה ככל האפשר למפגש אמיתי, מבלי לוותר על הבדיקה הגופנית (למעט אלמנט המישוש). המטופל המחזיק בבית את המכשיר, מונחה על ידי הרופא ועל ידי התוכנה כיצד לבצע את הבדיקה, כאשר בכל רגע הוא מקבל פידבק מן התוכנה, האם הוא מחזיק את המכשיר נכון ומשתמש בו נכון.

כדי לאפשר אבחון על בסיס המכשירים הללו החברה תצטרך להראות כי הם מאפשרים לראות תמונה מדוייקת ממש כמו זו שנראית בעין הבלתי מזויינת, ואת זאת החברה מאמינה היום כי היא כבר עושה.

שוק הבדיקות של רופאי משפחה ורופאים מומחים דרך האינטרנט הולך וצומח ומגלגל היום כבר עשרות מיליוני דולרים, כאשר נראה כי הוא מפגש בצורה מוצלחת בין הצרכים של החולים, הרואים ומערכת הבריאות. סקר שנערך לאחרונה בארה"ב, הראה כי 70% מהציבור פתוחים לרעיון של בדיקה וירטואלית. היום כברמאפשרות חברות שונות ביקור וירטואלי ללא מכשירי אבחון (אחת החברות המצליחות ביניהין היא American Well שמייסדיה ישראלים לשעבר). רעיון זה הולך ונהיה פופולארי, למרות שהוא אינו מאפשר ביצוע חלק נכבד מהבדיקות.

"אחד הדברים שמצאו חן בעיני בחברה, הוא דווקא המיקוד שלה בתחום האבחון הראשוני, לרוב על ידי רופאי המשפחה", אומרת ענת נשיץ, שותפה באורבימד ומי שהובילה את ההשקעה עבור הקרן. "תחום המדיע הבריאותי נמא בנסיקה, אבל רוב המתחרים בו מתמקדים בטיפול ומערב אחרי מחלות כרוניות, ואכן יש יתרונות באיסוף מידע לגבי מחלות כרוניות לאורך שנים, אבל הם השאירו את שוק רפואת המשפחה והאבחון הראשוני די מיותם, וזו הזדמנות נהדרת. על ידי ביצוע הבדיקות הללו ניתן לנצל יותר טוב משאבים במערכת הרפואית; לחסוך לחולים טרחה, לחץ נפשי, הקדשת משאביםלהגעה לרופא ואבדן שעות עבודה, וכן יהיה לנו תיעוד של הבדיקות שנעשו ושל הדברים שהרופא אמר".

לדברי חיים פרידמן, שותף מנהל בליונבירד, "הפלטפורמה של טיטו משלימ את החוליה החסרה שהייתה עד כה בביקורי הרופא הוירטואליים - הבדיקה הפיזית". בעוד כעת מכשירי החברה מתאימים לרפואת משפחה וילדים, אין מניעה להתאימם בהמשך גם לרפואה מכל סוג, ובלבד שיהיו מספיק חולים שיהיה להם משתלם לרכוש את המשכשירים הביתה (או שלמערכת יהיה כדאי לעשות זאת עבורם).

טייטו הוקמה על ידי דדי גלעד ועופר צדיק. "אנחנו מאושרים לקבל את אורבימד וליונבירד כשותפות שלנו, ואנחנו שמחים לעבוד איתן בשלב הנוכחי של הבאת הטכנולוגיה שלנו אל השוק", אמר גלעד, היום מנכ"ל החברה.

לקרן אורבימד הישראלית, המנהלת מעל 200 מיליון דולר ייעודיות להשקעות מדעי החיים בישראל, כבר יש השקעה אחת בתחום המידע הרפואי - חברת טריטו, אשר פיתחה מנוע חיפוש אשר מאפשר איתור מידע שהעלו צרכנים לרשת האינטרנט לגבי תרופות וטיפולים בהם התנסו.