מבחן דרכים: הלנדקרוזר 2014 - פתרון איכותי לכל משימה

הלנדקרוזר 2014 הוא שריד לעולם קדום של ענקי שטח ■ אבל גם בעידן הנהנתני, המפונק והצפוף של ימינו, קשה למצוא תחליף לכלי כה רב-תכליתי

האבולוציה של שוק רכבי הכביש שטח בישראל מתחילה לפני שני עשורים, בעידן הדינוזאורים. באותה תקופה קדמונית שלטו בשטח כלים ענקיים עם הנעה כפולה מאסיבית ויכולת שטח מקצועית דוגמת מיצובישי פאג'רו, איסוזו טרופר וכמובן טויוטה לנדקרוזר - הטירנוזאורוס רקס של אותה עת.

הענקים האלה הובילו משפחות לטיולי שטח וגם מילאו בהמוניהם את שדות הצייד של רחובות העיר הנוצצים. אלא שאז התרחשו שני אירועי הכחדה, ששינו את האקלים המקומי. בראשית בוטלה ההכרה במע"מ לעוסקים על רכבי כביש-שטח ולאחר מכן הזניקה רפורמת הסולר את מחירי הדיזל. כתוצאה, הכלים הגדולים פינו את מקומם לכלים קומפקטיים ומעודנים יותר, רובם עם מנועי בנזין, דוגמת אאודי Q5, יונדאי IX35 ושות'. כיום שולטים בטבלאות המכירות כלים, שלרובם אין בכלל הנעה כפולה או יכולות שטח.

אלא שהדינוזאורים של פלח הכביש-שטח סירבו להפוך למאובנים. מכירותיהם אמנם התכווצו בעקביות אך עדיין יש להם גרעין קשה של לקוחות נאמנים, שהמוטו שלהם "לגודל אין תחליף". גם הלנדקרוזר של טויוטה שרד את ההכחדה ובתחילת השנה הוא נחת כאן לאחר שדרוג מקיף.

מנקודת המבט של טויוטה, הלנדקרוזר היה ונותר כלי עבודה מקצועי ולפיכך מסרבת החברה להיכנע לגחמות עיצוב אופנתיות. המחווה העדכנית היחידה שעשו המעצבים בעיצוב דגם המחודש, היא התקנת פנסים גדולים ובולטים יותר, שמשבצים בתוכם נורות LED, בליווי סט תואם של פגושים וגריל בולט ומודגש יותר.

פרט לכך, זה עדיין כלי גמלוני ומאסיבי עם ממדים עצומים, פרופורציות מוזרות וקשתות גלגלים כמעט תיאטרליות. לציבור הישראלי זה לא כל כך משנה. הלנדקרוזר היה ונותר סמל מעמד מקומי והנהגים והולכי הרגל מביטים עליו מלמטה למעלה ביראה. הממדים גם לא יוצרים בעיה מיוחדת למצוא חניה בעיר. סיבוב קל של ההגה, אולי עם רוורס קטן, והענק מתמקם לו בניחותא על מדרכות גבוהות, איי תנועה ושאר שטחי חניה, שרוב הנהגים מוותרים עליהם מראש.

תא הנוסעים עבר שדרוג בולט במודל 2014. עמדת הפיקוד אורגנה מחדש עם מערך מסודר של מתגי שליטה ומראה נקי יותר, דיפוני הצד עוצבו מחדש ובמרכז עמדת הפיקוד ניצבת מערכת מולטימדיה חדשה עם צג מגע רחב ואיכותי לשליטה במערכות המשנה. דגם המבחן שלנו, בגרסה המפוארת שכוללת דיפוני עור בהירים, מושבים חשמליים ואיכות גימור ללא רבב, העניק תחושה של רכב פאר מוקפד וגרם לנו ייסורי מצפון בכל פעם שנכנסנו אליו עם נעליים מכוסות בוץ.

הכלי גם מצטיין בשימושיות משפחתית. לאחר טיפוס על מדרגת הצד הגבוהה יימצאו בו מקום מרווח חמישה מבוגרים בנוסף לזוג ילדים מזדמנים במושב האחורי המתקפל. כשהרכב מאוכלס בשבעה נוסעים, נותר רק מרחב צנוע למטען ולפיכך מי שמתכנן לקחת את הרכב לספארי - ואנחנו לא מתכוונים לזה שברמת גן - יצטרך להתקין מנשא גג, שכמותו יש בשוק לא מעט.

היפנים אף פעם לא עושים חצי עבודה ולפיכך, למרות שטויוטה לא מספקת פרטים רבים על השינויים, ניכר שנחיל של גמדים בחלוקים לבנים ביצעו שידרוג מקיף ביכולת הכביש של הרכב. ספיגת הזעזועים למשל, היא כיום הטובה ביותר בפלח. המתלים ארוכי המהלך מנטרלים כמעט ללא טלטולים בורות, פסי הרעדה ושאר מכשולים עירוניים שמשפחתית טיפוסית היתה מתרסקת עליהם ברעש. הכלי שומר על יציבות כיוונית מופתית במהירויות שיוט גבוהות ואפילו תחושת ההיגוי שלו שופרה משמעותית.

זה כמובן לא כלי לשעשועי אספלט, וכניסה מהירה לפניה הדוקה תגרום לנוסעים להשקיף על הכביש מזווית לא מוכרת, אבל יחסית לגודל ולמשקל - כמעט 2.1 טון לפני נוסעים ומטען - הוא מרגיש בטוח, נינוח וקל מאד לנהיגה אפילו לנהגים טירונים.

למנוע ה-3 ליטרים בחרטום יש עדיין רק ארבעה צילינדרים, ולא שישה כמו למפלצות היוקרה הגרמניות, והוא מסתפק ב-190 כ"ס ומשמיע קולות תעשייתיים למדי בסיבובי סרק. אבל עם מומנט של 42 קג"מ, שזמין כמעט מיידית, ותיבה אוטומטית מצוינת אין לו שום בעיה לשמור על קצב נאה בעליות ועל מהירויות שיוט רציניות בכביש המהיר. גם צריכת הדלק הריאלית, שנעה סביב 11 קילומטרים לליטר, סבירה בהחלט לכלי בקליבר הזה.

טויוטה גאה במיוחד במערכת שליטת שטח חדשה ומתוחכמת, שהותקנה במסגרת חידוש המודל של הלנדקרוזר. המערכת כוללת בורר לחמישה מצבי שטח מתוכנתים מראש, שעושים את העבודה עבור כל נהג לא מיומן, כמו גם תוכנית זחילה רב-שלבית שמאפשרת לצלוח ללא מאמץ מכשולים טכניים מורכבים, ומערכת בולמי זעזועים עם שליטה דינמית. וכעת לבשורה הפחות טובה: מדובר בחבילה אופציונלית, שעולה עשרות אלפי שקלים ולא מיובאת כרגע ארצה.

אבל גם בלי האלקטרוניקה המהודרת, הלנדקרוזר הוא עדיין T-REX בשטח. בהתאם למסורת יש לו מרווח גחון עצום, גחון ממוגן היטב, מערכת תמסורת עם הילוך כוח בעל יחס העברה מרשים, בולמי זעזועים מכוילים בחוכמה, אפשרות לנעילת דיפרנציאלים, וכמובן ניסיון מעשי של הרבה מאד שנים בשווקים הקשים ביותר בעולם. בשטחים קשים במיוחד הנהג נדרש לדעת מה הוא עושה אבל גילינו שברוב המקרים הכלי צולח מכשולים בשיטת "כוון את ההגה ולחץ על הגז".

הלנדקרוזר 2014 הוא שריד מעולם קדום, ובמחיר של 350 אלף שקל לגרסה המפוארת עם שבעה מקומות, אפשר לרכוש כיום כלים יוקרתיים וחזקים יותר. מנגד, גם בעידן הנהנתני, המפונק והצפוף של ימינו קשה למצוא לכלי כזה תחליף. כמו אולר שוויצרי (עם אמינות יפנית) הוא מציע פתרון איכותי לכל משימה, החל בנסיעת שבת נינוחה ומפנקת עם כל המשפחה וכלה בגרירת עגלת חציר במשעולי הבוץ של המושב או טיפוס על מתלולים לפינת חמד חבויות, הרחק מההמון. אם כל הדינוזאורים היו מסתגלים כה טוב לשינויים, העולם היה נראה אחרת.

טויוטה
 טויוטה

חלק מהמתחרות

מיצובישי פאג'רו

ב-323 אלף שקל מקבלים את הדגם הארוך של מיצובישי פאג'רו. במחיר הזה מקבלים ממדים גדולים, מראה מרשים ותא נוסעים מרווח לשבעה. המנוע הוא 3.2 ליטר טורבו-דיזל בהספק 200 כ"ס המומנט 45 קג"מ ויש הנעה כפולה מקצועית

ניסן פאת'פיינדר

דגם 7 המקומות המפואר של ניסאן פאת'פיינדר מהדור האחרון מציע עיצוב כוחני ומרשים, הנעה כפולה עם הילוך כוח והרבה מוניטין של אמינות. המנוע הוא 2.5 ליטר טורבו דיזל בהספק 190 כ"ס המומנט עומד על 45 קג"מ והמחיר הוא 338 אלף שקל

ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל

מי שיוותר על שורת מושבים שלישית יקבל ב-400 אלף שקל, לפני הנחות, את גרסת הטורבו-דיזל של ג'יפ גראנד צ'ירוקי. הדור האחרון של הכלי מציע עיצוב מלוטש ויכולות שטח רציניות מאד. המנוע הוא טורבו דיזל V6 עם 247 כ"ס ו-56 קג"מ