סודות מתיבת התכשיטים: הצצה לתערוכת צורפות מיוחדת

כל תכשיט הוא השתקפות של התקופה ושל האמן שיצר אותו, ולא פחות מכך, של מי שעונד אותו ■ תערוכת צורפות עכשווית מפגישה אמנים מצרפת ומישראל בגלריה פריסקופ

תכשיטים נחשבים לא פעם קישוט להתהדר בו, הצהרת הון או הצהרת אהבה. אולם מעבר לכל אלה, הם גם סמנים של רוח הזמן. אחת הסיבות להפיכתם של תכשיטים לפריטים סנטימנטליים, הנושאים עימם ערך מוסף מרגע יצירתם, דרך בחירתם על-ידי העונד או המעניק, ועד להעברתם לידיים חדשות (אם בכלל) - היא העובדה שכל תכשיט הוא גם בועת זמן קטנה.

תכשיט הוא חפץ אישי בהגדרתו, הנושא עמו ערך סימבולי רב-רבדים. מעבר לצורתו ולתחושתו, הוא מכיל את ה"צופן הגנטי" של יוצרו, החומרים שבהם הוא עובד, הטכניקה שלו, המקום והתקופה, הצבעוניות וההשפעות האמנותיות.

בתערוכה "שפה משותפת" המוצגת בגלריה פריסקופ לעיצוב בתל-אביב, מפגיש האוצר הצרפתי ז'אן-איב לה מיניון שישה מעצבי תכשיטים ישראלים עם שישה מעצבים צרפתים, כולם בני-זמננו, אך הם מייצגים דורות שונים. יש ביניהם בוגרים צעירים של שנקר ובצלאל ושל האקדמיות בצרפת, לצד צורפים ותיקים שחלקם משמשים כמוריהם של האמנים הצעירים.

בנקודת המפגש הבין-לאומית והבין-דורית הזו, מיטשטשים מרחקי הזמן ופערי התרבות, וניכרת בעיקר האיכות האמנותית הייחודית לכל אחד מהיוצרים. כותרת התערוכה - "שפה משותפת", מעידה על החיפוש אחר קשרים והקשרים בין היצירות, שבחלקן קשה לזהותן כתכשיטים.

"אני יוצרת אובייקטים", מסבירה ורד בבאי, שסייעה באוצרות התערוכה מצידה הישראלי והיא מציגה בה מעין פסלוני צורפות עדינים, בהשראת ענפים דקיקים ומראות מן הטבע. "אני יכולה להתאימם לשימוש כתכשיט אבל מעדיפה בשלב הראשוני להותיר אותם פתוחים להגדרה בעיני המתבונן".

בעוד שבבאי עובדת בחומרי צורפות קלאסיים, בין המציגים האחרים בולט השימוש בחומרים מפתיעים, כמו עבודת ריקוע בנייר של האמן הישראלי הוותיק יעקב בלוך, חישול ברזל של האמנית הצרפתייה סופי הנגארט וניפוח זכוכית במשקל רב וצבעוניות מרגשת של אגאת סן-ז'ירון.

שפת ביטוי מרתקת

שש האמניות הצרפתיות השתתפו לאחרונה בתערוכה יוקרתית במוזיאון לאמנות דקורטיבית בפריז. האוצר לה מיניון עוקב מקרוב בשנים האחרונות אחר זירת העיצוב והצורפות הישראלית, והציג זה כבר בצרפת תערוכות של אמנים ישראלים בולטים בתחום הצורפות האמנותית ועיצוב התכשיטים, שבארץ זוכה לבמה מצומצמת יחסית.

התערוכה עוסקת בשפתו האישית של כל אמן ובדרכי יצירתו, מתוך תפיסה שהצורפות העכשווית היא שפת ביטוי אמנותית חדשה ומרתקת. כל אחד מהאמנים כתב לצד עבודתו תיאור בכתב ידו, והתוצאה מציגה פנים מאוד אישיות שלהם מול הצופים בתערוכה. כיוון שבתכשיטים עסקינן, החליטו האוצרים שמותר גם לגעת, בחלק מהיצירות, ולחוש במגען ובמשקלן על העור.

עוד משתתפים בתערוכה: נוי אלון, נעמה הנמן, גלית עינב, רועי פרס, ג'רלדין לוטנבכר, פלורנס להמן, אוד מדורי וברון בוייר. מרבית היצירות למכירה, בטווח מחירים רחב.

גלריה פריסקופ לעיצוב עכשווי, רחוב בן יהודה 176, תל-אביב. שיח גלריה בתערוכה יתקיים ביום רביעי, 26.3, בשעה 20:00.