84 אינץ' שעולה כמו מיני-ואן: "גלובס" בודק מסכי הטלוויזיה

מסכים קעורים, טלוויזיות חכמות, מסכי K4, חיבור ל-WiFi, טכנולוגיית OLED ומאיצים גרפיים חדשניים ■ "גלובס" בודק מה מציעים היום מסכי הטלוויזיה החדשים, ואיזה מסך תוכלו לקנות בתקציב שפוי בלי להישאר עם חור בכיס

ענף הטלוויזיות נחשב לתחרותי מאוד, כאשר היצרניות מנסות כל הזמן להביא טכנולוגיות חדשות שיגרמו לצרכנים שרק קנו מסך לפני מספר שנים, להחליף אותו בדגם חכם, גדול ודק יותר. בחירה של מסך טלוויזיה אינה תהליך פשוט, מאחר שרוב הסיכויים שהמוכר בחנות שבה מתכננים את הקנייה ינסה לכוון את הלקוח אל המסך שחברת-האם מייבאת. למשל, שקם אלקטריק תקדם את פיליפס וא.ל.מ את סמסונג.

אחד הדברים החשובים בקניית טלוויזיה, אחרי שמחליטים על רמת המחיר ואיכות התמונה, הוא ההתאמה לשפה העברית. קל לחשוב שמדובר רק בשפת הממשק של הטלוויזיה, אבל הדבר משליך על כיוונים רבים אחרים. כך, רוב הטלוויזיות יודעות היום לקרוא קובצי וידיאו שהגיעו מהאינטרנט. אך בלי עברית, לא ניתן יהיה לקרוא גם את קובצי התרגום. החברה החריגה בתחום הזה היא פיליפס, שמציעה מסכים עם ממשק בעברית, אבל לפחות כרגע, לא יודעת להציג תרגום בעברית.

נושא השפה מתחבר גם לעולם הסמארט TV - הטלוויזיות החכמות. רוב המסכים החדשים מבית סמסונג, LG, פיליפס וסוני מוגדרים כטלוויזיות חכמות, אולם פרט לשתי היצרניות הדרום-קוריאניות, הראשונות שצוינו, אף אחת לא מציעה אפליקציות מקומיות - כמו אלו של מאקו, ynet וסינמה סיטי.

בסמסונג אף הוסיפו שירות VOD, המציע השכרת סרטי קולנוע הוליוודיים בתשלום ומנוי לספריית תוכניות טלוויזיה ישראליות, הופעות מוזיקה, סרטי קולנוע ותוכניות לילדים. הטלוויזיות החכמות של יצרניות אחרות בשוק מציעות בעיקר גישה לפייסבוק, ליו-טיוב ולסקייפ, ושירותי תמונות כמו Picasa.

לעשירים בלבד

LG - צפייה בתוכן אולטרה HD

חברת LG מציעה לעשירי ישראל את הדגם LA980 בגודל 84 אינץ'. הדגם מאפשר צפייה בתוכן מסוג אולטרה HD, והוא כולל מאיץ גרפי Triple XD Engine ויישום בשם Resolution Upscaler Plus, המאפשר התאמת תמונות ממקור חיצוני, כגון דיסקים קשיחים ואתרי תוכן, לגודל המסך הזה. מבחינת סאונד, הטלוויזיה מצוידת במערכת 2.2 Speaker System, הכוללת שני רמקולים ושני וופרים, שאמורים, לטענת החברה, להשלים את האיזון בין התמונה לקול. דגם זה נחשב לסמארט TV, והוא מאפשר גישה לחנות האפליקציות של החברה וכן גלישה באתר סרטוני הווידיאו יוטיוב, ברשת החברתית פייסבוק ובאפליקציית הסרטים והתוכן של וואלה.

המחיר: 84 אלף שקל.

סמסונג - מעוצב כפריט אמנות

למרות שהמסכים של LG ושל סוני מרשימים מאוד בעיצוב שלהם, דגם ה-S9 של סמסונג הוא פריט אמנות של ממש. ה-S9 UHD היא טלוויזיה בגודל 85 אינץ', הנראית כאילו היא צפה בתוך מסגרת. העיצוב שלה משווה למסך מראה של פריט מיוחד, יותר מאשר מסך שאמורים לתלות על הקיר לצרכים פונקציונליים בלבד. סמסונג לא חסכה גם בטכנולוגיה של המסך, והיא כוללת מלבד שני רמקולים ושני סאבים, גם הפעלה באמצעות תנועות הידיים בזמן הניווט בטלוויזיה או בשליטה בעוצמת הצליל, מבלי שצריך להחזיק את השלט רחוק.

המחיר: 189 אלף שקל.

סוני - חוויית תלת-ממד מספקת

מסכים בגודל 84 אינץ' הולכים ככל הנראה להפוך לסטנדרט אצל עשירי ישראל. סוני מוכרת את מסך ה-X9005 שלה הפועל בטכנולוגיית LED, ומציע איכות תמונה בתקן אולטרה HD ותומך גם בתלת-ממד. בניגוד למסכים המגיעים בגודל 55 אינץ', על מסך כזה גדול, צפייה בתלת-ממד מספקת חוויה מהנה יותר.

המסך תומך במנגנון החלקת תמונות ב-800 הרץ, המספק לטענת החברה תמונה יציבה ללא ריצודים. יש גם מצב צפייה של 24 פריימים, כמו בבתי הקולנוע, ורמקולים גדולים שאמורים להעשיר את החוויה. מי שמתעקש לחבר את הטלוויזיה למערכת קולנוע ביתית, ישמח לגלות שסוני מציעה סנכרון בין השניים.

המחיר: 160 אלף שקל.

במחיר שפוי

טושיבה - תמיכה בעברית באמצעות אנדרואיד

טושיבה מתקשה זמן רב בפיצוח עולם הסמארט TV, ולפחות בישראל היא לא מציעה תמיכה בעברית במסכים השונים שלה. עם זאת, החברה החלה לשווק את הדגם L4300 בגודל 50 אינץ', הפועל על מערכת ההפעלה של גוגל-אנדרואיד בגרסת ג'לי בין (4.2). כיוון שמדובר באנדרואיד, המשתמש מקבל תמיכה בעברית ויכול להוריד אפליקציות מהחנות של גוגל. המערכת כוללת דפדפן אינטרנט ואת אפליקציית יוטיוב.

ניתן לבצע שיקוף מסך מסמארטפונים וטאבלטים מבוססי אנדרואיד על-גבי הטלוויזיה בצורה אלחוטית. ל-L4300 מעבד ליבה כפול וזיכרון פנימי של 4 ג'יגה.

המחיר: 5,300 שקל.

פיליפס - מסך חכם ותאורה אחורית

פיליפס מציעה את דגם הסמארט TV שלה PFL5008K, המגיע בגודל של 50 אינץ'. זהו מסך השייך לקטגוריית הביניים של החברה, והוא כולל את טכנולוגיית האמבלייט של פיליפס - טכנולוגיה המשלבת נורות קטנות בגב המסך המופיעות בצדדים. למה זה טוב? הנורות מקרינות על הקיר תאורה משתנה של הצבעים המופיעים על המסך. התוצאה היא הרגשה שהתמונה גדולה יותר ממה שהיא באמת.

בנוסף, המראה גם נעים יותר לעין כשצופים במסך בחדר חשוך. המסך מוגדר כחכם והוא כולל חיבור WiFi, כאשר פיליפס עדיין לא מציעה אפליקציות מקומיות, אבל עדיין יש דברים נחמדים כמו יוטיוב, פייסבוק ואפליקציית המוזיקה Aupeo.

המחיר: 7,000 שקל.

פנסוניק - מעבר מפלזמה ל-LED

פנסוניק אמנם התקשתה לזהות את תחום המסכים החכמים, או אפילו לשלב עברית בדגמים שלה, אבל עדיין היא מציעה מוצרים מעניינים. דגם ה-THL50ET60 פועל בטכנולוגיית LED ולא פלזמה, כמו שהחברה העדיפה בשנים קודמות. החברה מגדירה את הדגם הזה כמסך חכם, והוא מציע חיבור אינטרנט אלחוטי וגישה לחנות האפליקציות של פנסוניק.

המחיר: 7,500 שקל.

מס הטלוויזיות של לפיד

חשבתם לפנק את עצמכם במסך 55 אינץ' לקראת הפסח? כדאי שתחשבו שנית, ותחשבו את הפרמיה שאתם הולכים לשלם על כך שאתם קופצים מטלוויזיה בגודל 50 אינץ' ל-55 אינץ'. שכן "בזכות" שר האוצר יאיר לפיד, תשלמו אפילו יותר ממה שתכננתם.

בחודש אוגוסט אשתקד, החל שר האוצר במדיניות של מס עשירים על יאכטות, ג'קוזי ומטוסים פרטיים. בעוד שהמוצרים האלה כנראה מתאימים לאלפיון העליון, הקנס של לפיד גם צפוי להעלות את מס הקנייה על טלוויזיות מגודל 50 אינץ' ומעלה, מ-15% ל-30%. מהלך זה מייקר משמעותית את מחירי המסכים, שנהנו דווקא מהורדת מחיר קבועה בשנים האחרונות.

ענף הטלוויזיות השתנה באופן ניכר. גודל המסך הוא כבר לא הפקטור היחיד שקובע את המחיר והאיכות של הטלוויזיה. מסך קטן יותר יכול לעלות הרבה יותר ממסך גדול והדבר תלוי בסדרה שאליה הוא שייך, גם אם מבית היצור של אותה יצרנית; באיזו טכנולוגיה הוא משתמש, למשל OLED או LED; ואם הוא מגיע עם טכנולוגיית אולטרה HD. ישנם "מותגי מדבקה" שמכרו מסכי 55 אינץ' במחירים נמוכים מאוד, ואלה כלל אינם מיועדים לאלפיון העליון. אבל מבחינת שר האוצר, זה אותו דבר.

מילון מונחים

סמארט TV

בשנה האחרונה, אנחנו שומעים יותר ויותר על המושג סמארט TV. טלוויזיות מסוג זה כוללות חיבור פנימי (קווי או אלחוטי) לרשת האינטרנט הביתית. בזכות התקשורת הזו ניתן להתקין אפליקציות על המכשיר, המאפשרות לצרוך תוכני חדשות, ספורט, מוזיקה, סרטים וגישה לרשתות חברתיות. הטלוויזיות החכמות לא באות להחליף את המחשב או הטאבלט, אלא לשמש כשלוחה שלהן בסלון. הרעיון הוא לצרוך את סרטון הווידיאו מיוטיוב או לנהל שיחה עם כל המשפחה בסקייפ. הסמארט TV מחליפה בדרך-כלל את הסטרימר (מזרים מדיה) לצפייה בקובצי וידיאו, וניתן לשלוט בה באמצעות אפליקציות שלט רחוק מהטאבלט או מהסמארטפון

אולטרה HD

ענף הטלוויזיות מציג חידושים רבים מלבד תקן ה-Full HD שאותו התרגלנו לראות על כל מסך בשנים האחרונות. עתה הגיע הזמן להכיר את האולטרה HD, או בשם המוכר יותר - 4K. מדובר בתקן המציג רזולוציה טובה בהרבה מזו הקיימת במסכים התומכים ב-Full HD, שהיא רזולוציה העומדת על 1920 על 1080 פיקסלים. בתקן אולטרה HD הרזולוציה עומדת על 3840 על 2160 פיקסלים. הטכנולוגיה הזו נתמכת במספר מסכים חדשים ויקרים, אולם עדיין מבחר הסרטים שניתן להשיג מצומצם. בעתיד, שירותי סרטים כמו נטפליקס ואמזון יאפשרו לצפות דרכם בתוכן מהסוג הזה

מסך קעור

הטרנד הבא בעולם הטלוויזיות והסמארטפונים הוא המסכים הקעורים. שתי היצרניות הקוריאניות - סמסונג ו-LG - כבר הציגו מוצרים בקטגוריות האלה. כיום החברה היחידה בארץ המוכרת טלוויזיה קעורה היא LG. היתרון של מסך מהסוג הזה הוא העיצוב, שנותן לה מראה ייחודי שלא ניתן לראות באף מסך אחר. מלבד זה, לפחות ב-LG ויתרו על שימוש ברגלית בהצבת הטלוויזיה על מזנון, כיוון שהמסך מקבל זווית המאפשרת לו לעמוד בצורה ישרה בלי תמיכה. כמו-כן, מסך קעור גדול מספק תחושה של מסך קולנוע מסוג IMAX שעוטף את הצופה

OLED

טכנולוגיית ה-OLED, שממש עושה את צעדיה הראשונים בארץ בתחום הטלוויזיות, כנראה תהיה בעוד מספר שנים יותר נפוצה והכי חשוב - זולה יותר. בניגוד לצגי LCD, צגי ה-OLED לא צורכים תאורה אחורית ולכן צריכת החשמל שלהם נמוכה יותר. טכנולוגיית ה-OLED מאפשרת ליצור מסכים גמישים ודקים מאוד, ואיכות הצבעים שהיא מציגה מוצלחת מאוד