מנהלי קבוצות הרכישה נגד הדרתן מהתוכנית של לפיד

מארגני הקבוצות החליטו לפעול בשני נתיבים במקביל - ליזום פגישות עם שר האוצר יאיר לפיד וחברי כנסת אחרים כדי לנסות ולשנות את ההחלטה, ולבחון את המהלכים המשפטיים שיוכלו לנקוט כנגד ההחלטה לא לכלול אותן בתוכניות שאושרו בקבינט הדיור

מנהלי תשע קבוצות רכישה התכנסו אתמול (ד') בערב למפגש חירום כדי לדון בהשלכות יוזמות הממשלה למתן ההטבות פטור ממע"מ ומחיר מפוקח רק לרוכשי דירה חדשה מקבלן. מארגני הקבוצות חוששים שהעובדה שחברי קבוצות הרכישה לא נכללים בהטבות המדוברות יפגעו אנושות בתחום.

את המפגש יזמו מנכ"ל חברת באמונה ישראל זעירא, וויוה סיוון מנהלת קבוצות רכישה בירושלים במשרדו של עו"ד יעקב וינרוט. במסגרת הפגישה בחרו מארגני הקבוצות ועד שייצג את הפורום במה שלדברי המשתתפים בפגישה עומד להיות מאבק ארוך ועיקש בנושא. חברי הועד שנבחרו הם זעירא, סיוון, חני הורביץ, מוטי פלד, עו"ד יואב זהבי שייצג את אמפא מליבו ונדב ליסובסקי.

במסגרת הישיבה החליטו מארגני הקבוצות לפעול בשני נתיבים במקביל. נתיב אחד הוא ליזום פגישות עם שר האוצר יאיר לפיד וחברי כנסת אחרים כדי לנסות ולשנות את ההחלטה לא לכלול את קבוצות הרכישה בזכאות ל-0% מע"מ ומכרזי מחיר מטרה. הנתיב השני הוא לבחון את המהלכים המשפטיים שיוכלו לנקוט כנגד ההחלטה. עוד החלטה שהתקבלה בישיבה הייתה לחבור לאיגוד לשכות המסחר כדי שזה יקדם את מטרותיהם בכנסת.

"בהתעלם מקבוצות ועמותות הרכישה", אמר זעירא, "האוצר פגע בקידום כלכלת שוק ותחרות חופשית ויצר העדפה סקטוריאלית לחברות הנדל"ן באמצעות מתן הטבות ברורות להן. נכון להיום ההתארגנות העסקית היחידה בשוק הנדל"ן שמנסה איכשהו לפתור את עליית מחירי הדירות נעשית באמצעות עמותות וקבוצות הרכישה, אשר החברים בהן לוקחים סיכון בהצטרפות אליהן. במקום להתייחס אל רוכשים אלה כשווים בין שווים, האוצר מתעלם מאלפי רוכשי דירות צעירים העונים על כל הקריטריונים שנקבעו. כל חטאם הוא, שהם החליטו ליזום ולעשות מעשה להוזלת מחירי הדיור. נראה שהממשלה נכנעה לקמפיין חברות הנדל"ן על חשבון רוכשי הדירות האמיתיים שנאנקים תחת עול מחירי הדיור".

המהלך של מארגני קבוצות הרכישה מגיע על רקע העובדה שגם תוכנית אפס מע"מ שמקדם שר האוצר וגם תוכנית מחיר המטרה לא יכללו את חברי קבוצות הרכישה. במקביל, יש לציין שבפגישה שהתקיימה השתתפו רק חלק קטן ממארגני הקבוצות הפעילים בשוק.

בפגישה אמש השתתפו עוד יהודה אוליביה המארגן קבוצות בירושלים; מנכ"ל קבוצת הרכישה גל א.ל.מ.ד, נדב ליסובסקי; מנכ"ל חברת מינהל מגורים ישראל, מוטי פלד; מנכ"ל קפיטל גרופ, דני הרצוג; מנכ"ל קבוצת שיינברג סיוון, מנחם שיינברג; מנכ"ל ובעלים קבוצת הורביץ-יוכלמן, חני הורביץ; מנכ"ל חברת אפל ואקנין נדל"ן, שמגר ואקנין ועו"ד צור שיץ.

"אנחנו לא מתכוונים להילחם בחברות הנדל"ן", אמר הרצוג, "אלא לדאוג לקבלת תנאים שווים. לא יכול להיות שפעם אחת החוק יתייחס לחבר קבוצת רכישה כ"רוכש דירה" ובמקום אחר יתייחסו אליהם כיזם נדל"ן. זו עילה לפנות לבג"צ ולפעול בכל הכוח גם בכנסת. לעניין מחיר המטרה, אם מכרזים יתפרסמו במסגרת מחיר מטרה זה יכול להיות הסוף של קבוצות הרכישה".

"מחיר מטרה זה מכת הרג לעמותות", אמר אוליביה, "לפחות בשנה הקרובה כל קבוצות הרכישה והעמותות עשויות להיות ברצפה. אין ספק בכך. עם זאת צריך לדאוג לרוכשי הדירות ולהבטיח שהם יכללו במסגרת ההטבות. לצורך כך בהחלט יש לבחון את הצד המשפטי, לפנות לבג"צ".