צחי סולטן ממציא מחדש את חברת הביומד פרוקוגניה

‎‎יחד עם שותפו, ניר פלג, הם מתכננים לצקת לפרוקוגניה מספר פעילויות בתחום האנרגיה הסולארית, בשווי הנאמד בכ-130 מיליון שקל ■ ‏‎‎עומדים גם לרכוש את חברת האנרגיה הסולארית סאן טים בכ-70 מיליון שקל ‏‏

‎‎‏שבע שנים לאחר שחברת הביומד פרוקוגניה הונפקה בבורסה המקומית, ששוויה נחתך בכ-97% והמאמצים להבראתה נכשלו, בודקים בעלי השליטה בחברה - צחי סולטן וניר פלג (29%) - אפשרות להפוך אותה לחברת החזקות בתחום האנרגיה מתחדשת.

‏‏ ‏ל"גלובס" נודע כי בכוונת סולטן ופלג, ששולטים בפרוקוגניה באמצעות החברה הפרטית סולוג פיתוח, לצקת לשלד הבורסאי שלה מספר פעילויות בתחום האנרגיה הסולארית שבבעלות סולוג, בשווי הנאמד בכ-130 מיליון שקל. על מנת לבצע את המהלך הזה, שמהווה עסקת בעלי עניין,‏ יידרשו השניים לאישור בעלי המניות מן הציבור.

‏במקביל, עומדים סולטן ופלג לרכוש את חברת האנרגיה הסולארית סאן טים גרופ תמורת כ-70 מיליון שקל. כך, שבסוף התהליך פרוגוקניה, שנסחרת כיום לפי שווי של 3 מיליון שקל בלבד, תהפוך לחברה שתנהל נכסים בשווי של כ-200 מיליון שקל.

‏‏עיקר פעילויות האנרגיה הסולארית של סולוג כוללות מערכות סולאריות לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, אותן היא רכשה לפני כשנתיים מאיש העסקים אליעזר פישמן תמורת כ-125 מיליון שקל.

‏‏במקביל, אמש דווח כי פרוגוקניה, שעד לפני כחודש פעלה בתחום של מתן שירותים לפיתוח תרופות ביולוגיות, מעוניינת לבצע הצעת רכש לבעלי המניות בחברת האנרגיה סאן טים גרופ.

‏סאן טים עוסקת בייזום ותפעול פרויקטים של ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, ונמצאת בבעלות ח. מר תעשיות (33%) וקבוצת שותפים הכוללת את מנכ"ל חברת החשמל לשעבר עמוס לסקר, הממונה לשעבר על התקציבים במשרד האוצר, רם בלינקוב, ואת גוסטבו טרייבר (שמשמש כמנכ"ל החברה). כיום נסחרת החברה בבורסה לפי שווי של כ-56 מיליון שקל.

‏‏‏פרוקוגניה מציעה לבעלי המניות של סאן טים לרכוש את מניותיהם לפי כ-1.71 שקלים למניה, פרמיה של 7% ביחס למחיר השוק. במקביל, היא מתחייבת להעמיד לסאן טים הלוואה לצורך פירעון‎ ‎ההלוואות‎ ‎שהועמדו‎ ‎לה‎ ‎במסגרת‎ ‎גיוס‎ ‎החוב‎ ‎הפרטי‎ ‎אשתקד, בהיקף של כ-11 מיליון שקל.

‏על רקע זה מנהלים סולטן ופלג מו"מ עם גוף מוסדי, שיעניק להם מימון בהיקף של כ-70 מיליון שקל לטובת הרכישה. אם העסקה אכן תושלם, צפויה ח.מר לקבל עבור מניותיה והחזר חלקה בהלוואת הבעלים כ-22 מיליון שקל, ולרשום רווח הון של 5.5 מיליון שקל (לפני מס).

‏‏תהליך ההבראה לא צלח

‏‏‎‎כאמור, לצד רכישת סאן טים, בכוונת סולטן ופלג לרכז בפרוקוגניה גם את יתר פעילויות האנרגיה הסולארית שלהם. הפעילות העיקרית של סולוג נרכשה על ידה לפני כשנה וחצי מחברות הנדל"ן שבשליטת אליעזר פישמן (כלכלית ירושלים והחברות הבנות מבני תעשיה ודרבן). בעסקה כלולות 122 מערכות סולאריות קטנות לייצור חשמל - עד 50 קילוואט. במסגרת העסקה קיבלה סולוג זכויות לשימוש בגגות עליהם המערכות ממוקמות, וזאת בתמורה לכ-1.9 מיליון שקל בשנה שהתחייבה לשלם למוכרות עד תום תקופת מכירת החשמל מהמערכות. בנוסף, סולטן ופלג מחזיקים פעילויות נוספות בתחום האנרגיה המתחדשת, בהיקף מוערך של כ-30 מיליון שקל, וסך כל הפעילות הסולארית שלהם נאמדת בכ-9 מגוואט חשמל.

‏‏המהלך לרכישת סאן טים באמצעות פרוגוקניה (אשר צפוי להכפיל את היקף ייצור החשמל), ומיזוג יתר הפעילויות לתוך השלד הבורסאי שלה, מצביע על שינוי כיוון מבחינת סולטן - מבעלי כלל חיתום ושותפות חיפושי הגז מודיעין - ופלג, לשעבר מבעלי המניות ומנכ"ל יצרנית הבדים אבגול.

‏‏כזכור, עם רכישת השליטה בפרוגוקניה לפני כשלוש שנים, שבאותם ימים נסחרה לפי שווי של 11 מיליון שקל, מיהר סולטן להבהיר כי הוא לא מעוניין לצקת לתוך החברה את פעילויותיו בתחום חיפושי הנפט והגז, אלא להבריא אותה.

‏‏סולטן אמנם הצליח להחזיר את חברת הביוטכנולוגיה שרכש לתודעת המשקיעים, ואף ביצע בה מספר שינויים (ביניהם מינוי ד"ר רות בן יקר למנכ"לית), אולם ניסיונותיו להעלות את שווי המניה כשלו.

‏השקעה נוספת של סולטן שירדה לטמיון היא בשותפות החיפושים מודיעין. לפני כשנה וחצי ספגה מודיעין, בה הוא שולט במשותף לצד אי.די.בי פתוח, מכה אנושה, לאחר שבצמד הקידוחים הימיים "מירה" ו"שרה" לא נמצאה תגלית מסחרית, מה שהוריד לטמיון השקעה של 155 מיליון דולר. כיום נסחרת מודיעין לפי שווי של 23 מיליון שקל בלבד.‏ ‏‎‎‏

‏‏‎‎פרוקוגניה מציעה לבעלי המניות של סאן טים לרכוש את מניותיהם לפי כ-1.71 שקלים למניה, פרמיה של 7% על השוק, ובמקביל מתחייבת להעמיד לסאן טים הלוואה בהיקף של כ-11 מיליון שקל בלבד.