דובר בני הזוג נתניהו: "הציבור יקנה כל האשמה נגד שרה"

דוברם האישי של בני הזוג נתניהו מנסה להדוף את גל התביעות של עובדי בית רה"מ על היחס שקיבלו מרעיית רה"מ לטענתם ■ "שרה מותגה כמי שמתעמרת בעובדים", אמר ניר חפץ בראיון לתכנית "הבוקר של קשת"

"התביעה החדשה - שיטה להוצאת כספים ממשרד ראש הממשלה": העיתונאי לשעבר ניר חפץ, דוברם האישי של משפחת נתניהו, התראיין הבוקר (ד') לתכנית "הבוקר של קשת" ודחה את טענות התביעה של עובד לשעבר במעון ראש הממשלה להתנהגות לא הולמת מצד שרה נתניהו, שפורסמו אתמול לראשונה בחדשות 2. לדברי חפץ, התביעות נגד משפחת נתניהו הן דפוס פעולה של עובדים ממורמרים "שעזבו את התפטרו בגלל סכסוך כספי, ורוצים כמה שיותר כסף".

"כאשר עובד כזה עוזב, הוא מכניס לכתב התביעה את הצבע שגורם לכך שידברו וישחיתו זמן על הטענות האלה", הוסיף חפץ. לדבריו, הסיבה לתהדורה הרבה שמקבלות התביעות היא ש"שרה מותגה במשך שנים כמי שמתעמרת בעובדים וזורקת חפצים ומשפיעה על בעלה. בסיטואציה הזו אפשר להגיד עליה הכל והציבור יקנה הכל ואפשר להכניס לכתב התביעה את האמירות האלה כי היא חולייה מאוד חלשה בנקודה הזו. האם הציבור יודע להגיד משהו חיובי על שרה נתניהו? זה המיתוג שלה".

חפץ העיד כי בתקופת עבודתו במשרד ראש הממשלה כראש מערך ההסברה הלאומי, ולאחר מכן כדובר אישי, זכה ליחס שונה לחלוטין ממה שמתואר בכתבי התביעה. "קיבלתי משרה נתניהו יחס מופלא, ולא ראיתי שום דבר שדומה לכך - אחרת לא הייתי יושב כאן", אמר.

חפץ ציין כי שוחח עם בני הזוג נתניהו לאחר הפרסום בחדשות 2 אודות התביעה החדשה אמש והם דחו את הטענות מכל וכל. "הם אמרו לי שהמקרים כפי שהם מתוארים בכתבי התביעה לא קרו - התיאורים מעוותים", הדגיש. "האם אדם בביתו מדי פעם צועק? יכול להיות. האם הדברים מוצאים מהקשרים ומעוותים ומנופחים כדי לזכות ביותר כסף בתביעות? התשובה היא כן".

"מסדרי ניקיון"

העובד שדבר תביעתו נחשף אמש הוא גיא אליהו. הוא עבד כאיש תחזוקה במעון ראש הממשלה בירושלים, אך טענותיו כמעט זהות לאלו שהשמיע קודמו. באמצעות עורכי הדין נעמי לנדאו, גיא מדמוני-לנדאו ונאווה פינצ'וק ממשרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה, הגיש אליהו תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים.

הוא התחיל לעבוד במקום ביוני 2011, ודורש כעת 650 אלף שקלים ממשרד ראש הממשלה, בשל מה שהוא מכנה "העסקתו בתנאים פוגעניים ובשל הפרת חוקי העבודה". במרכז התביעה, אשת ראש הממשלה שאת התנהגותה מכנה אליהו בכתב התביעה "הפכפכה".

בכתב התביעה נכתב כי "מעבר למסגרת בלתי סבירה של שעות עבודה, סביבת העבודה במעון רה"מ יצרה תנאי העסקה פוגעניים שאין הדעת סובלת. מסדרי ניקיון המלווים צעקות, חרפות ועלבונות היו במעון עניין שבשגרה והטילו מורא על כל העובדים. לא פעם הפכו תקריות פעוטות להתפרצויות זעם קשות שיכלו אף להסתיים באירועים חריגים, כמו השלכת כלים שלא הונחו במקומם לרצפה לנגד עיניהם המשתאות של העובדים. הטיפול במזונם של בני המשפחה הוסיף חרדה למתח. כיוון שהתובע נדרש להבטיח שבני הבית יאכלו מזון סטרילי - דהיינו מזון שהוכן ללא מגע יד אדם. על כל אלה נוספו אמירות לא מחמיאות כלפי התובע שנאמרו ישירות ובפני אחרים".

"קריאות באישון לילה כדי לחמם מרק"

"הנעשה במעון ראש הממשלה, כך הסתבר לתובע במהרה, שונה מאוד מהמקובל במקומות עבודה אחרים, ולא על דרך החיוב. לא פלא שבתקופת עבודתו של התובע, עזבו את מעון ראש הממשלה עשרה עובדים את המקום, כשהם נמלטים על נפשם", כך על פי כתב התביעה. "הפכפכות זו (של גב' נתניהו) שהגיעה לכדי 'טרטור' העובדים במטלות מיותרות, בהשתלחות בתובע. למשל כאשר הביא לגברת נתניהו אוכל שביקשה ומשהתחרטה האשימה את התובע שהוא גורם לה להשמין".

התיאורים מביכים, כאלה שהמלה 'טרטור' נראית לרגע עדינה. "לשיטתה של גב' נתניהו איש אחזקה חייב לעמוד לרשותה בכל שעה ביום ובלילה, ולא פחות חשוב מכך להקפיד להיפרד ממנה בברכת לילה טוב כשהוא מסיים את עבודתו". אליהו מביא גם דוגמאות: "בשתי הזדמנויות שונות הוזעק מר אליהו מביתו על ידי גב' נתניהו באישון לילה אחרי חצות. במקרה אחד חויב התובע להגיע חזרה למעון רה"מ כדי לגלות שהוא נדרש לחמם לגב' נתניהו צלחת מרק", נכתב בכתב התביעה. לטענת אליהו, נתניהו אף אמרה לו כי "אתה תחזור כשאני רוצה לאכול".

"בפעם השנייה על מנת שיברך את הגברת נתניהו כדרישתה בברכת 'לילה טוב' וכדי לגעור בו שלא אמר לה אישית שהוא הולך הביתה, 'אתה חייב לומר לי לילה טוב לפני שאתה יוצא'", טוען אליהו שנאמר לו, תוך שהוא מתאר אווירת פחד אצל העובדים: "השפעת התנהגות חסרת רסן מצד אשת ראש הממשלה כלפי עובדי משק אחרים, יצרה אווירת פחד גם אצל התובע, שבכל רגע נתון עלול אף הוא להפוך לקורבן מזדמן".

טונים גבוהים

שיאם של האירועים שעליהם מדבר אליהו בתביעתו נוגעים להקפדתה של הגב' נתניהו על ענייני ניקיון: "נדרש התובע לעמוד למסדר ניקיון בכל עת שהתבקש לטפל במזונה של הגב' נתניהו או לשרתה בקומת המגורים. מסדר הניקיון במעון ראש הממשלה עלה לטונים גבוהים במיוחד באותם מקרים שהתעורר בלבה של אשת ראש הממשלה חשד כי מי מהעובדים נגע בטעות באוכל שהכין עבורה בידיו והביא ל'זיהומו', שכן האוכל במעון ראש הממשלה, חייב להיות 'סטרילי'".

הדרישות מממנו, טוען אליהו בתביעתו, היו בלתי אפשריות: "המאבק על מזון, כך למד התובע, הוא עניין רגיש במיוחד במעון ראש הממשלה. לעיתים מזומנות כאשר התובע התבקש לסייע באירוח נכבדים שבאו לסעוד עם ראש הממשלה בחדר אורחים, נדרש בד בבד לעמוד לרשות גב' נתניהו שסעדה בקומת המגורים. 'לא אכפת לך מאשת ראש הממשלה' הוא משפט שהושמע לא פעם כלפי התובע".

אליהו טוען כי הגב' נתניהו נהגה לחקות אותו בפני עובדים אחרים ולטעון כי אינו אלגנטי. הוא מתאר בתביעתו גם התפרצויות זעם: "אירוע טראומטי במיוחד עבור התובע התרחש כשנכח בפרץ זעם קשה של גב' נתניהו כשעלה בליבה החשד כי שולחן האוכל בחצר הסגורה התלכלך מאבק שנפל מהסכך הניתן לפתיחה. גב' נתניהו דרשה בצעקות לדעת מידית מי נתן את ההוראה לפתוח את הסכך.

משנאמר לגב' נתניהו על ידי התובע כי זו הייתה הוראתו של ראש הממשלה, גב' נתניהו צעקה בקול רם ודרשה מהתובע לאסוף את כל הכלים והמפה ולערוך את השולחן מחדש. בני משפחה אחרים שהיו נוכחים במקום ניסו להרגיעה אך לשווא. זועמת ונסערת תפסה גב' נתניהו את השולחן, משכה את המפה ואספה אותה יחד עם כל כלי האוכל בזעם אליה כאשר חלק מהכלים נפלו ארצה".

כעבור שנה בדיוק, גיא אליהו התפטר. תביעתו זו מצטרפת לשורה של תביעות שהוגשו נגד שרה נתניהו בעבר. תביעתה של המטפלת טאניה שור שנדחתה בבית המשפט, ותביעתה של מנהלת המשק ליליאן פרץ שהסתיימה בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. בחודש שעבר הגיש מנהל בית ראש הממשלה לשעבר, מני נפתלי, תביעה דומה. מני נפתלי טען כי עובדים רבים חוו חוויות קשות בבית ראש הממשלה, התפטרו אך חוששים לדבר. היום מתייצב לצדו עובד נוסף עם סיפורים דומים שמעלים שאלות קשות על ההתנהלות בביתו של האישיות הפוליטית החשובה בישראל.