קבוצת גאון תמחק השקעה של כ-27 מיליון שקל בחברת המים אקווה

זאת, אחרי שהבנקים החליטו לבטל את מסגרות האשראי, ולהעמיד לפירעון מיידי את חובותיה של החברה

בהמשך לעדכונים השליליים שפרסמה גאון אחזקות בחודש שעבר, בנוגע לבעיות הפיננסיות בזרוע פעילות המים שלה, אקווה, הבוקר היא הודיעה כי היא צפויה למחוק את יתרת השקעותיה באקווה, בסך כ-27 מיליון שקל.

גאון אחזקות , שבשליטת קבוצת ויולה בראשות הראל בית און, עדכנה כי בשל הרעה במצבה הכספי של אקווה, הבנקים המלווים החליטו להפסיק או לבטל את מסגרות האשראי שלה, ולהעמיד את חובה לפירעון מיידי. עוד ציינו בגאון כי "הנהלת אקווה מנהלת בימים אלו מו"מ להסדר מול המוסדות הבנקאיים".

"אקווה מערכות בקרה בתשתיות זורמות", עוסקת בפיתוח, תכנון, ייצור ושיווק מערכות בקרה מתקדמות לניהול מים ולהשקיה, ופועלת באמצעות שתי חטיבות: חטיבת בקרה וניהול מים וחטיבת פרויקטים. גאון מחזיקה ב-50% מהחברה, ובעל המניות המרכזי הנוסף הוא מנכ"ל אקווה, דודי שני.

נמנע הסדר חוב בקבוצה

עיקר הבעיה באקווה היא הפעילות של אחת מחברות הבת שלה, העוסקת בפרויקטים שונים של פיתוח סביבתי, בעיקר של שטחי ציבור עירוניים וגנים ציבוריים גדולים, ואשר נקלעה לקשיים תזרימיים כבדים. הבעיות בחברה זו הובילו למחיקת ההשקעה ולכך שגאון טרם פרסמה את דוחותיה הכספיים ל-2013, בשל הבדיקות שנדרשו לפעילות הבעייתית של אקווה.

כמו כן, בדיווחים קודמים בנושא ציינה גאון כי ההפסדים מאקווה מצריכים בדיקה של דרך הצגת נתוניה הפיננסיים בדוחות כספיים מוקדמים יותר.

לפי גאון, אקווה משמשת יותר מ-20 שנה כמפיצה ומשווקת ראשית בישראל של פתרונות לניהול מים מתוצרת מוטורולה, וב-2007 הרחיבה את פעילותה לשווקים נוספים בעולם.

משרדיה של אקווה ממוקמים בקיבוץ יקום ויש לה גם מחסן ובית מלאכה בקריית גת. בסוף 2012 היא העסיקה 104 עובדים, ובסיכום אותה שנה הציגה אקווה הכנסות של 101 מיליון שקל, רווח של 1.6 מיליון שקל וצבר הזמנות של 70 מיליון שקל.

קבוצת גאון מתמודדת עם קשיים גם בזרוע פעילות נוספת - צנורות המזה"ת, שסיכמה לאחרונה את 2013 בהפסד של כ-35 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-26 מיליון שקל ב-2012. זאת, אחרי שהכנסותיה צנחו בקרוב ל-40% ל-354 מיליון שקל, ויושמה בה תוכנית רה ארגון והתייעלות אגרסיבית.

קבוצת גאון אחזקות נמנעה מהסדר חוב, לאחר שקרן הפרייבט אקוויטי ויולה השקיעה בה במאי אשתקד 70 מיליון שקל תמורת הקצאה של 57% ממניות גאון, שנשלטה אז בידי משה גאון. היום גאון אחזקות נסחרת לפי שווי של כ-180 מיליון שקל, אחרי שמנייתה טיפסה בכ-30% מתחילת השנה.

השקעת ויולה נעשתה אחרי תקופה של כשנתיים במהלכן סבלה גאון ממשבר עסקי, עקב קריסת רשת אייס אוטו דיפו.