בדרך להוזלה? נתניהו יביא לאישור רפורמה ביבוא מזון

מסתמן כי במסגרת המתווה תתאפשר פתיחה של השוק ליבוא מאסיבי של מוצרי מזון ע"י אימוץ הנוהל הקיים באיחוד האירופי ■ היוזמה צפויה לעבור סופית עד תחילת אוגוסט, מה שלא הפריע למשרד ראש הממשלה להוציא את ההודעה ערב הפסח

רפורמה חדשה בתחום היבוא המקביל תובא בקרוב לאישור הממשלה: ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא לאישור הממשלה בעוד כמה שבועות רפורמה בתחום יבוא המזון שגיבשה ועדת לוקר לבחינת היבוא המקביל.

נציין, כי ההודעה של משרד ראש הממשלה מגיעה אמנם ערב לפני הפסח, אך ההמלצות הסופיות יוגשו רק בשבועות הקרובים. לאחר הגשת ההמלצות יגובש תזכיר חוק שצפוי להימשך עוד כשלושה שבועות ולאחר מכן זה יעבור לאישור הכנסת וייארך עוד מספר חודשים. היוזמה צפויה לעבור סופית עד תחילת אוגוסט, מה שלא הפריע למשרד ראש הממשלה להוציא את ההודעה ערב הפסח.

במסגרת הרפורמה, תאמץ ישראל את הנוהל הקיים באיחוד האירופי ליבוא מזון אשר יאפשר פתיחה של המשק ליבוא מאסיבי של מוצרי מזון תוך הגדלת מגוון המוצרים, במטרה להגדיל את התחרותיות ולהוריד את המחירים לצרכן.

עם זאת, יש לציין כי על מנת שהצרכן יוכל ליהנות מהפחתת מחירי מזון, הצעד הנוכחי אינו מספיק ודרושים צעדים נוספים של הממונה להגבלים עסקיים, משרד הכלכלה, האוצר, וכן יהיה צורך לטפל בריכוזיות של הרשתות הקמעונאיות.

בעקבות סיכום בין ישראל לאיחוד האירופי, תאמץ ישראל את השיטה האירופאית ליבוא מזון, לפיה יבוא מוצרים שאינם רגישים יתקיים ללא הגבלה, והם ייכנסו למדינות האיחוד "במסלול ירוק" ובלבד שהם עומדים בסטנדרטים שנקבעו מראש על ידי האיחוד האירופי - Post Marketing Regulation.

בדומה לאיחוד האירופי, היבואנים בישראל יתחייבו לעמוד בסטנדרטים באמצעות הצהרת יבואן. המהלך יקל על היבואנים לייבא מזון רגיל, ומנגד ילווה בהחרפת הענישה על פי חוק כלפי יבואנים שלא יעמדו בסטנדרטים ובאכיפה ופיקוח מוגברים.

כאמור, הרפורמה תחול על מוצרי מזון שאינם רגישים דוגמת דגני בוקר, ביסקוויטים, קרקרים, חטיפים, פסטות, אורז, קטניות ולא תחול על מזון שמוגדר רגיש (מזון מן החי, מזון לתינוקות ומזון שיש לגביו חשש מסיבות שונות - לגבי מוצגים אלה תיוותר דרישה לאישור פרטני). עוד סוכם כי רשימת המזונות הרגישים תעודכן מעת לעת על פי הצורך.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הקף היבוא של מוצרי מזון לא רגישים מהווה חצי מסך יבוא מוצרי מזון לישראל. היבוא הכולל נאמד ב-4.3 מיליארד דולר.

המתווה המסתמן גובש במסגרת הצוות לבחינת נושא היבוא המקביל שבראשו עומד מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, וחברים בו מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו ומנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג.

על רקע המגבלות הקיימות כיום על יבוא מזון, בחן הצוות דרכים שיקלו על הליכי יבוא מזונות לישראל ולהוביל לכניסתם לישראל של מזונות מיובאים רבים נוספים, חלקם חדשים וחלקם כאלו שכבר נמכרים בארץ תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים ורגולציה מתאימה בתחום הבריאות. עד כה משרד הבריאות דרש אישור פרטני לכל מוצר מזון מיובא. התהליך כלל דרישה להגשת טפסים רבים (תיק מוצר) וכרוך בהליך בירוקרטי נפרד לכל פריט מזון וכן בדיקות מדגמיות של המזון המיובא.

במסגרת עבודת הצוות, התקיים בשבוע שעבר ביקור עבודה בנציבות האיחוד האירופי בבריסל וברשויות המזון המדינתיות בדנמרק ובבריטניה בהשתתפות פרופ' גמזו. בדיונים, סוכם כי ישראל תהיה חשופה למערכת ה-Recall של האיחוד ותקבל מידע "מודיעיני" באופן שוטף ומיידי על מוצרים פגומים שצריכים לרדת מהמדף. (RASFF Rapid Alert System for Food and Feed). כמו כן, הציע האיחוד האירופי להעמיד לרשותה של ישראל יועצים שיגיעו לישראל ויסייעו למשרד הבריאות להטמיע את הרפורמה.