איש קו-קלאקס-קלאן חשוד ברצח 3 אנשים במרכז יהודי בארה"ב

סב ונכד נהרגו במרכז יהודי בקנזס-סיטי, מיזורי, אשה נרצחה בבית-אבות יהודי סמוך ■ החשוד, בן 73, בעל רקע אנטישמי, צעק "הייל היטלר" כאשר נעצר ■ אמצעי ביטחון בבתי-כנסת ברחבי ארה"ב בערב פסח ■ אובמה: "מזועזע"

איש קו-קלאס-קלאן, בן 73, חשוד שרצח אמש (א') שלושה אנשים, לפחות שניים לא יהודים, במרכז קהילתי יהודי ובבית-אבות יהודי שסמוך לו באוברלנד-פארק, קנזאס, פרבר גדול של קנזס-סיטי, במדינת מיזורי הסמוכה. באזור חיים כ-20 אלף יהודים.

החשוד, שנעצר זמן קצר אחרי המעשים שמיוחסים לו, זוהה כפרייז'ר גלן קרוס, בעל רקע אנטישמי וגזעני, שהיה ואולי עודו חבר בארגונים שדוגלים בעליונות הגזע הלבן ושמאופיינים במשטמה יוקדת ליהודים. הוא צעק "הייל היטלר" לאחר שנעצר והקריאה הזו הונצחה בקטעי וידיאו ששודרו אמש ברשתות טלוויוזיה.

החשוד, גבר מזוקן וממושקף, היה מעורב בעבר בתקריות בעלות רקע גזעני, לרבות איומים על אנשים או מוסדות שלא זוהו.

בכל זאת, המשטרה המקומית טרם הגדירה את הרציחות כפשעי משטמה. "בשלב זה של החקירה עדיין מוקדם מדי מדי לסווג את המקרה", אמר קרייג באקנדאל, השריף של מחוז ג'ונסון, שבו אירעו מעשי הרצח. "אנחנו יודעים שמדובר במעשה של אלימות אכזרית. אנשים יכולים להסיק מסקנות כאוות נפשם, אך אנו צריכים להמשיך בחקירה". יהיה המניע כאשר יהיה, החשוד יואשם כנראה בשלושה מעשי רצח ממדרגה ראשונה.

ארגון שמתמחה בחקר ארגונים גזעניים, Southern Poverty Law Center, הודיע אמש שהחשוד היא "אנטישמי קנאי", שהטיף לחיסול יהודים והרבה לפרסם את דעותיו בפורומים של ארגונים גזעניים באינטרנט.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הביע אמש תנחומים למשפחות הקרבנות של "הירי הנתעב" באוברלנד. "בעוד שאיננו יודעים עדיין הכל, הפרטים שלמדנו על הירי הם קורעי לב", נאמר בהודעת הבית הלבן. הוא הבטיח תמיכה של השלטונות הפדרליים בחקירת המקרה.

החשוד הגיע תחילה למגרש החניה של המרכז הקהילתי היהודי של קנזאס-סיטי רבתי. הוא ירה שם למוות בשניים, סב ונכדו. משם נסע לבית האבות היהודי "שלום וילג'", שמנוהל ע"י קהילה יהודית אורתודוכסית, כק"מ וחצי מהמרכז הקהילתי, והרג שם אשה "לא צעירה".

בסך הכל, הוא ירה לעבר חמישה אנשים, אך שניים לא נפגעו. ההרוגים במרכז הקהילתי הם ד"ר וויליאם לואיס קורפורון, רופא פופולרי באזור, וריט גריפין אנדרווד, נכדו, תלמיד בכיתה החמישית בבי"ס תיכון מקומי וחבר בצופים. שניהם חברים בכנסיה מתודיסטית. אין עדיין מידע על האשה שנרצחה.

לפי שעה לא ברור מה עשו שם הסב ונכדו, אך באותה שעה המה המרכז מאנשים רבים שהשתתפו באירועים שונים, לרבות מבחנים (אודישן) להפקה של המחזה "מות הזמיר" ולתחרות של זמרים, "קנזאס-סיטי סופרסטאר".

בהודעה של הליגה היהודית נגד השמצה נאמר, שמעשי הרצח הם "פשע נתעב שקשה לבטאו במילים. בעוד שמוקדם עיין לסווג את מעשי הירי כפשע משטמה, העובדה המטרידה היא, שמישהו ירה לעבר קרבנות במוסדות יהודיים ערב פסח", נאמר בהודעת הליגה.

הארגון הזהיר בשבוע שעבר מפני אפשרות של התקפות אלימות בשבועות הקרובים נגד מרכזים יהודיים בגלל העיתוי של פסח ויום הולדתו של היטלר ב-20 באפריל. בתאריך זה ארעו בעבר פעולות טרור ואלימות. בעקבות המקרה, הוגברו אמצעי הביטחון סביב בתי-כנסת ומוסדות יהודיים ברחבי ארה"ב.