סטארבקס במגעים לרכישת נתח מסודהסטרים

‎‎ענקית רשתות בתי-הקפה האמריקאית במגעים לרכישת 10% ממניות סודהסטרים לפי שווי מוערך של 1.1 מיליארד ד' ‏‎‎■ מקורבים לעסקה: הודעה רשמית בשבועות הקרובים ■ שיתוף-הפעולה יאפשר לסודהסטרים פלטפורמת הפצה אדירה

‎‎‏11 שנים לאחר ההרפתקה הכושלת של קבוצת דלק עם זיכיון סטארבקס בישראל, עשויה רשת בתי-הקפה הגדולה בעולם להפגין שוב נוכחות בישראל, אם כי הפעם מכיוון שונה לחלוטין. ל"גלובס" נודע כי סטארבקס מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת נתח של 10% ממניות חברת סודהסטרים הישראלית, לפי שווי חברה מוערך של 1.1 מיליארד דולר.

סודהסטרים , שמייצרת מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-850 מיליון דולר, כך שהעסקה משקפת פרמיה של למעלה מ-30% על מחיר השוק. על-פי מקורבים לעסקה, הודעה רשמית בעניינה עשויה לצאת בשבועות הקרובים.

‏בשוק היה מי שהעריך עוד בעבר כי סודהסטרים תחפש שיתוף-פעולה דומה לזה שיצרו ענקית המשקאות קוקה-קולה עם יצרנית מכונות הקפה הביתי גרין מאונטיין. זאת, לאחר שבתחילת פברואר השנה רכשה קוקה-קולה 10% ממניות גרין מאונטיין ב-1.25 מיליארד דולר, פרמיה משמעותית על מחיר השוק של החברה בזמן העסקה.

‏‏קוקה-קולה וגרין מאונטיין מתכוונות להשיק כבר בשנה הבאה מכונת הגזה למשקאות קלים לצרכן הביתי, כך שהוא יוכל להכין בבית משקאות תוססים עם סירופים של קוקה-קולה. מהלך זה יגביר את הלחצים התחרותיים על סודהסטרים, וייתכן שאף חייב אותה להגיב ביצירת שותפות אסטרטגית משלה.

‏ביום פרסום ההודעה של קוקה-קולה וגרין מאונטיין צנחה מניית סודהסטרים עקב חששות בשוק מכניסה מסיבית של קוקה-קולה לשוק מכשירי ההגזה הביתיים, אולם לבסוף היא סיימה את יום המסחר בעליות שערים חדות, על רקע ספקולציות לשיתוף-פעולה עתידי דומה, וכן בשל העובדה כי כניסה של קוקה-קולה לשוק הזה מעניקה משנה תוקף למודל של סודהסטרים. ‏

‎‎שוק מכשירי ההגזה הביתיים אינו זר לסטארבקס. ב-2013 רשמה החברה פטנט על מכשיר להכנת משקאות בשם ‏Fizzio‏, ובקיץ האחרון היא ביצעה פיילוט של משקאות מוגזים ממותקים שהחל במספר סניפים שלה בסיאטל, והתפשט לערים אחרות בארה"ב כמו אטלנטה ואוסטין. מייסד סטארבקס, הווארד שולץ, הצהיר בעבר לא פעם כי אחת המטרות העיקריות של החברה היא להתרחב מעבר לעסקי הליבה של משקאות קפה.

‏‏סטארבקס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 53.8 מיליארד דולר. החברה הוקמה ב-1971 בעיר סיאטל שבארה"ב, ולה למעלה מ-20 אלף סניפים ביותר מ-60 מדינות - כ-68% מהם באמריקה.

בישראל, כאמור, נחל הניסיון של קבוצת דלק עם הרשת כישלון חרוץ, כשהפעילות לא התרוממה, ולאחר פחות משנתיים היא נסגרה והסבה לדלק הפסדים כבדים.

בקופת סטארבקס 3.2 מיליארד דולר

‏‏סטארבקס צפויה לפרסם מחר (ה') את דוחות הרבעון הפיסקאלי השני של 2014. ברבעון הראשון (שהסתיים בדצמבר) רשמה הרשת הכנסות של כ-4.2 מיליארד דולר - צמיחה של 11.8% ביחס לרבעון המקביל, והרווח הנקי שלה צמח ב-25.1% לכ-541 מיליון דולר.

‏סטארבקס תוכל לממן את רכישת הנתח מסודהסטרים ללא בעיה מיוחדת, משום שבסוף שנת הכספים 2013 היו בקופתה מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף של למעלה מ-3.2 מיליארד דולר. באותה שנה ייצרה החברה תזרים של 2.9 מיליארד דולר מפעילות, לעומת כ-1.8 מיליארד דולר שנה קודם לכן. סטארבקס הודיעה שהיא מצפה להוציא כ-1.2 מיליארד דולר השנה על ‏CAPEX‏ (הוצאות הוניות), בעיקר על הקמת ושיפוץ חנויות, כמו גם על השקעות שיתמכו ביוזמות הצמיחה שלה.

‏נכון להיום, חלק הארי של הכנסות החברה מגיע מארה"ב, אך בסטארבקס סימנו את השווקים הבינלאומיים כיעד להתרחבות, בדגש על הודו וסין. הכנסות סודהסטרים מגיעות ברובן ממערב אירופה (כ-48% ב-2013), כאשר ההכנסות מאמריקה היוו כ-39%, אזור אסיה-פסיפיק תרם כ-8% מההכנסות, והיתר הגיע ממזרח ומרכז אירופה, המזה"ת ואפריקה. ‏

‎‎למרות יתרונותיה הברורים של סודהסטרים בשוק ההגזה הביתי, מכשיריה מצויים רק בכ-1% ממשקי-הבית בארה"ב, לעומת עד 25% בחלק ממדינות אירופה, כמו שבדיה למשל.

שיתוף-פעולה עם סטארבקס יאפשר לסודהסטרים פלטפורמת הפצה אדירה בסניפי בתי-הקפה, עם אפשרויות שיווק נוספות כגון מבצעים, טעמים מיוחדים ללקוחות סטארבקס ועוד.

‏‏כאמור, על רקע התגברות התחרות הצפויה בשוק הביתי, בעקבות עסקת קוקה-קולה-גרין מאונטיין, התגברו ההערכות כי סודהסטרים תפעל להשיג שותף אסטרטגי. אנליסט הצריכה הבכיר של אופנהיימר התייחס לנושא לאחרונה בראיון ל"גלובס" ואמר כי "התרשמתי מאוד מיכולת סודהסטרים לחדור לשוק הביתי האמריקאי - מכלום, למכירה ברשתות הקמעונאיות הכי גדולות בארה"ב.

‏‏"עם זאת", הוא הוסיף, "האתגר העתידי הוא הגדלת המכירות והשגת צמיחה בערוצים הקיימים. אמנם כניסת קוקה-קולה לתחום מהווה אישור של השוק הביתי של מערכות להכנת משקאות מוגזים, אך ההשפעה השלילית תקזז את ההשפעה החיובית, משום שיש פה מתחרה חזקה עם מוצר וטכנולוגיה שלאמריקאים נוח איתם - גרין מאונטיין, לצד שותף ידוע מאוד, קוקה-קולה".‏

‏בתקשורת הישראלית דווח לאחרונה כי גם ענקיות המשקאות המוגזים פפסיקו וד"ר פפר נמצאות במרוץ לרכישת נתח ממניות סודהסטרים, אולם עד כה לא התקבל כל אישור לכך.

יתרה מכך, ביום חמישי האחרון סיכמה פפסיקו את הרבעון החולף ללא כל התייחסות לנושא מגעים מול סודהסטרים. בניגוד לפפסיקו או לד"ר פפר, מבחינת סטארבקס - לה אין פעילות קמעונאית של משקאות מוגזים - שיתוף-פעולה עם סודהסטרים אינו פוגע בפעילות קיימת.

‏סודהסטרים צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון הראשון של השנה ב-5 במאי. באמצע ינואר השנה, נזכיר, איכזבה החברה את השוק כשפרסמה אזהרת רווח, ובתגובה מנייתה צנחה ורבע משווי החברה נמחק.

בסוף פברואר סיכמה החברה את 2013 עם צמיחה של 29% בהכנסות לכ-563 מיליון דולר. ב-2014 היא אמנם צופה צמיחה דו-ספרתית, אך נמוכה בהרבה, של 15%, כך שהכנסותיה יגיעו לכ-647 מיליון דולר. זאת, בזמן שתחזיות האנליסטים בוול סטריט מדברות על כ-658 מיליון דולר (צמיחה של כ-17%).‏‏

‏‏‏עם פרסום התוצאות הכספיות ציין מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום, כי "הרבעון הרביעי היה מאתגר עבורנו. לצד צמיחה משמעותית בכל האזורים הגיאוגרפיים, חווינו שחיקה ברווחיות עקב הגברת פעילות קידום מכירות נוכח עונת חגים מאתגרת בארה"ב. התחלנו ביישום הפעולות הדרושות, על מנת לחזור כבר ברבעון השני לשיעורי רווחיות דומים לאלה שהצגנו בעבר.

"על אף תוצאות הרבעון הרביעי, שנת 2013 הייתה שנת שיא עם מכירות של 4.4 מיליון מכשירים, וגידול של 30% במכירות מילויי גז, ל-21.5 מיליון יחידות. תוצאות אלה מבטאות את העניין הגובר של הצרכן ואת איתנות המודל העסקי שלנו. אני משוכנע שאנו בדרך הנכונה למימוש החזון של החברה - שינוי דפוסי הצריכה בעולם המשקאות המוגזים".‏‏

‏מסודהסטרים נמסר בתגובה לידיעה כי "סביב החברה ישנן שמועות כל הזמן. החברה לא הגיבה בעבר ולא תגיב גם כעת לשמועות".‏ ‏‎‎‏ ‏

מניית סודה
 מניית סודה

סודהסטרים

‏תחום פעילות: מפתחת ומשווקת מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים

‏מיקום: מטה החברה באיירפורט סיטי

‏מנכ"ל: דניאל בירנבאום

שווי שוק: 845 מיליון דולר

‏הכנסות ב-2013: 563 מיליון דולר

‏רווח נקי ב-2013: 42 מיליון דולר

‏סטארבקס

‏תחום פעילות: רשת בתי-קפה

‏מיקום: מטה החברה בסיאטל, ארה"ב

‏יו"ר, נשיא ומנכ"ל: הווארד שולץ

‏שווי שוק: 53.8 מיליארד דולר

‏הכנסות ב-2013*: 14.9 מיליארד דולר

‏רווח נקי ב-2013*: 1.7 מיליארד דולר

‏‏*שנת הכספים בסטארבקס מסתיימת בספטמבר